pixel

Penge er fundet, og Østerbros skybrudsgade kan nu komme i gang

Efter forsinkelser og stigende priser er der nu endelig midler til at realisere den længe ventede omdannelse af Strandboulevarden.

strandboulevarden, parkstrøg, solskinsdag.

Et farvel til flere vognbaner. Og et goddag til græsklædte bassiner, der snupper regnvandet, og en promenade og en ny cykelbane.

Strandboulevardens store forvandling fra almindelig biltrafikåre til en grøn 'skybrudsgade' har længe ligget og spiret i jorden.

Efter lange forberedelser var projektet for mere end fem år siden tæt på at blive sat i gang — men i stedet endte det med udsættelser og uforudsete begivenheder som medførte en markant prisstigning — ikke mindst på grund af inflationen efter Covid-19.

Og de prisstigninger betød, at der nu pludselig ikke var penge nok til overhovedet at komme i gang. Så i juni kunne vi fortælle, at selv om planerne rent organisatorisk var på skinner, så manglede der stadig penge til at komme i gang.

Men for få dage siden afsatte de københavnske politikere endelig de 18 millioner kroner, der manglede for at kunne realisere skybrudsprojektet.

Fra kørebaner til sanseoplevelser

Projektet koncentrerer sig om strækningen fra Nordre Frihavnsgade til Løgstørgade — dér hvor Strandboulevarden slår et skarpt sving mod Østerbrogade.

Og forvandlingen bliver til at få øje på.

Den to-sporede del af vejen med retning mod Østerbrogade bliver helt nedlagt for i stedet at blive erstattet af en langstrakt, grøn kile med frodig beplantning.

Kilen vil rumme fire nye, små byrumspladser, der skal invitere til ophold og byde på "sanselige oplevelser" for beboerne.

Fremtidens biltrafik vil blive ét-sporet i begge retninger, og samles på den side af midterrabatten, der ikke bliver omdannet til grønt område.

Midterrabatten er i dag allerede grøn i form af en græsplæne og to rækker træer. Den gode plads her midt på gaden er arven fra den sporvognslinje, der blev nedlagt i 1966.

Men fordi det grønne i dag er fanget mellem travle kørebaner, bruges det i dag stort set aldrig til ophold.

Det skal meget gerne ændre sig, når der nu nærmest bliver tale om en langstrakt park i den ene side af Strandboulevarden.

Skybrudsprojektet består dog ikke blot af nye byrum og græsklædte bassiner på overfladen, men også af avancerede underjordiske magasiner.

Tilsammen kan de forsinke cirka 2.000 m³ regn- og skybrudsvand, før det ledes væk via en allerede bygget tunnel og ud i havnen.

Det svarer til omkring tre gange så meget vand, som der kan være i Øbro-Hallens swimmingpool.

I den vestlige side af boulevarden vil der desuden blive anlagt en ny cykelsti, som del af den samlede opgradering.

Forhindringer på vejen

Projektet blev oprindeligt præsenteret i 2016, men stødte siden da på en række udfordringer, der har ført til både forsinkelser og det nødvendige budgetløft.

Nedlæggelsen af P-pladser førte blandt andet til politisk strid, men endte med, at de 101 pladser, der vil blive nedlagt, alle vil blive genetableret andre steder i området.

De generelle prisstigninger på bygge- og anlægsmarkedet endte altså også med at trække tæppet væk under det oprindelige budget.

Skærpede krav til arealer for brandredning tvang desuden forvaltningen til at reducere volumen af de åbne bassiner. Og for at opretholde vandkapaciteten måtte man i stedet vælge den dyrere løsning, hvor der også er lukkede magasiner under kørebanen.

Endelig har der været et sandt virvar af installationer under jorden.

Med over 500 ledningskrydsninger har koordinering, prøvegravninger og planlægning i forbindelse med HOFORs renovering af fjernvarmeledninger været en tidskrævende flaskehals.

Men med den nye bevilling skulle vejen altså være banet.

Teknik- og Miljøforvaltningen forventer projektstart i begyndelsen af næste år — mens indvielsen af den færdige, grønne Strandboulevarden kan ske i 2029.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling