Rykker Refshaleøen fremad?
En kommende masterplan for Refshaleøen kan måske fremskynde byudviklingen, der ellers var udskudt til 2036.
Mens byggeriet i Nordhavn og de indledende faser af Lynetteholmen er i fuld gang, har et andet stort Øresundsprojekt længe levet en stille tilværelse i skrivebordsskuffen på rådhuset.
Byudviklingen af Refshaleøen skulle ifølge den nuværende kommuneplan nemlig først begynde efter 2036. Men nu er der måske nye toner.
Refshaleøens Ejendomsselskab planlægger nemlig en masterplankonkurrence, der skal skabe en konkret plan for området.
I et notat til de københavnske politikere lyder det, at masterplankonkurrencen forventes at være afsluttet allerede her til foråret 2026.
Processen skal ledes af en dommerkomité, der blandt andre rådgives af Københavns Kommunes stadsarkitekt.
Ny metrolinje åbner døre
Konkurrencen er et markant skridt fremad, da man hidtil kun har afholdt en idékonkurrence med mere overordnede forslag fra forskellige tegnestuer, som gav hele 75 bud på, hvordan det gamle industriområde — der engang husede skibsværftet B&W — kan videreudvikles i fremtiden.
Spurtløbet mod mulig byggeaktivitet kommer i kølvandet på den politiske aftale om metroens linje M5, som faldt på plads tidligere i år.
Refshaleøen blev ellers nedprioriteret i den seneste kommuneplan, der blev vedtaget i december 2024, fordi der manglede klarhed om infrastrukturen — især metroen og en østlig ringvej.
Men dette forår kom den politiske aftale om metroens M5-linje på plads, og med dén sikkerhed er der nu et mere solidt grundlag for at rykke udviklingen frem, mens vi endnu afventer en endelig beslutning om en ringvej til lufthavnen.
Aftalen åbner for, at Københavns Kommune — måske — kan opgradere Refshaleøen fra et såkaldt 'perspektivområde' til et 'udviklingsområde' — en status der gør det muligt at starte byggeriet tidligere end 2036.
Fordelingen af regningen for infrastrukturen har dog tidligere skabt uenighed mellem stat, kommune, By & Havn og det private ejendomsselskab, der ejer knap halvdelen af øen.
Og det er en udfordring, som skal løses, før spaden kan sættes i jorden.
'Kommuneplanen' opdateres hvert fjerde år og fastlægger de mere overordnede rammer for byens udvikling de kommende 12 år — herunder hvilke områder, der skal udvikles.
Man kan dog politisk vedtage at lave et såkaldt 'tillæg' til planen, så man ikke behøver vente fire år at lave ting om.
Gode idéer skal gøres konkrete
Endnu er det småt med de konkrete detaljer om, hvad man engang mødes af, når man cykler ud på Refshaleøen.
I alt 75% af Refshaleøen ejes af det private Refshaleøens Ejendomsselskab og det kommunalt-ejede By & Havn.
Arealet som de to organisationer står for at omdanne kan rumme 112 fodboldbaner, så det er altså ikke en lille opgave at skabe sammenhæng mellem det nordlige Amager og Lynetteholm, der i sig selv er et gigantisk projekt.
I dag er Refshaleøen et populært frirum med sin rå, industrielle charme, der skaber plads til alt fra Michelin-restauranter som Alchemist til det folkelige madmarked Reffen, klatrevægge, kunstcentre og metalfestivaler.
Det er et område, der har bevaret sin uplanlagte ånd, og dét har været et centralt punkt i den tidligere idékonkurrence.
Tegnestuen Urban Power foreslog f.eks. en 'kulturakse', der forbandt og omdannede en række af Refshaleøens industribygninger, der i dag er placeret i en lige linje fra madmarkedet Reffen i vest til de enorme B&W-haller og små naturpletter midt på øen.
Tegnestuen Werk foreslog en københavnsk pendant til Venedig helt uden biler, men med kanaler og natur i stedet for asfalt.
Det lille bureau Arki_lab foreslog at anlægge en havn for bevaringsværdige skibe og en grøn park med blandt andet værksteder, museum og skolebygning.
Og der er også kommet forslag ind til genbrug af den store B&W-Hal — noget der ikke er givet, da den kan blive offer for byudviklingen.
Til næste år vil vi få at se, om nogle af idéerne lever videre i den nye masterplan for hele Refshaleøen — og ikke mindst måske få en indikation af, hvornår det egentlige gravearbejde vil begynde.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
1) "måske"? Er der taget uformelle beslutninger på Rådhuset lige før kommunalvalget, eller er det bare Refshaleøens Ejendomsselskab, der presser på?
2) Beslutningsgrundlaget for budgetaftalens beslutning om en svingbro, der vil være spærret i op til 15 minutter hver time, er så tyndt, at det gør ondt. Jeg har haft aktindsigt. Jeg ved det. Det er en usædvanligt useriøs beslutningsproces.
Refshaleøen (og Lynetteholm) fortjener en forbindelse ind mod byen, der faktisk er lige så åben som alle andre cykelstier. Det kan kun en tunnel.
Bilerne får en tunnel! Hvorfor ikke en klapbro?
3) Planlægningen af den sydlige del af Refshaleøen, og den klemte lystbådehavn, afhænger helt af beslutninger om vejforbindelser og metro sydfra. Det er stadig muligt at friholde kanten af fæstningsanlægget for både vej og metro, og skabe en smuk grøn korridor med gangsti og supercykelsti op langs voldgraven og gennem den vestlige del af Refshaleøen, den "sjove" side, ved at lægge både vej og metro øst om Margretheholm, hvor der jo også skal bygges kontorhuse osv. Men det kræver samtænkning af mange processer. Herunder fx at lægge metroen i jorden og vejen henover, evt. overdækket, og så flytte lystbådehavnen mod øst. Det giver ikke mening at tegne luftkasteller på Refshaleøen, før de beslutninger er taget.
4) Og hvad ligger der af underhåndsaftaler bag den store aftale mellem stat og kommune, fra marts i år? Der er fx nogen ret kryptiske formuleringer om at løbe fra fredningen af fæstningsanlægget, og om en mulig vejspærring for trafik fra biltunnelen, på kanten af Refshaleøen. Det må det ærede magasin gerne grave lidt i.