pixel

Blomsterbro mellem det gamle og det nye Sydhavn

En spektakulær stibro over Sydhavnens store trafikale og mentale barriere kan blive bydelens nye samlende vartegn – hvis ellers nogen vil betale for den.

blomstrende bro sydhavnsgade

En 300 meter lang bro, der som en blomstrende pergola fører cyklister og fodgængere trygt, flot og sjovt henover tungt trafikerede Sydhavnsgade – kunne det være lige, hvad Københavns lidt for opdelte Sydhavn har brug for?

Kort
Bro over Sydhavnsgade

Som travl indfaldsvej til Hovedstaden udgør Sydhavnsgade i dag en skarp grænse mellem de gamle, velkendte arbejderkarréer på bysiden af gaden og så de nye, byggeboomende kanalkvarterer på havnesiden. En både trafikal og mental barriere mellem det nye og det gamle Sydhavnen.
 
Københavns Kommune er derfor blevet lun på idéen om en bro over Sydhavnsgade, der kan skabe forbindelse, udveksling og samspil mellem alt det nytilkomne og ressourcestærke på den ene side og et af byens mest slidte og udsatte kvarterer på den anden side.
 
Og det skal ikke bare være en standardløsning for de forventet op til 3.000 bro-brugere om dagen, men et iøjnefaldende nyt vartegn for hele Kbh SV – en bynaturoplevelse og et mødested, som byens liv kan udfolde sig på, under og omkring.

Foreløbig er blomsterbroen i Sydhavn dog stadig kun en idé, nærmere betegnet en forundersøgelse og et designoplæg. København har nemlig ikke lige umiddelbart pengene i kassen til broen, og forhåbningen om en sponsor, der vil betale, har endnu ikke materialiseret sig. 

Blåregn savner pengeregn

Designoplægget er tegnet af de københavnske bynaturs-specialister fra Tredje Natur (især kendt for den overordnede udformning af Klimakvarteret på Østerbro), med udgangspunkt i forundersøgelsen som COWI og Gehl Architects står bag.

Broen slår et stramt S fra den grønne midterrabat i Scandiagade, henover Sydhavnsgades mange vejbaner og til A.C. Meyers Vænge – lige hvor Aalborg Universitets københavnske afdeling ligger og Teglholmen begynder.

Broen indrammes af en buet pergola-struktur med frit lejde på søjlerne for den klatrende blåregns-plante, der med tiden vil nærmest overdække broen til en slags blomstrende tunnel. På Scandiagade rejser de eksisterende allétræer sig gennem broens dæk, så trækronerne breder sig højt over den og udsigtsplatformene undervejs.

Under broen indrettes overdækkede legepladser, skaterbaner og opholdsmuligheder. Og om aftenen forvandler den sig til et lysende vartegn over Sydhavnsgade, en byrumsport ved indgangen til København.

Det er foreningen Realdania, der har foræret Københavns Kommune forundersøgelsen af mulighederne for Sydhavnsbroen, og ind til videre mener kommunen altså også, at der skal ekstern finansiering til at gøre mulighederne til virkelighed.

Prisen for selve blomsterbroen vurderes til 120 mio. kroner, men med faciliteterne under broen og nye byrum ved broens ender i Scandiagade og A.C. Meyers Vænge forventes det samlede behov for fondsstøtte at løbe op i over 160 mio. kroner.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.