pixel

Blomsterbro mellem det gamle og det nye Sydhavn

En spektakulær stibro over Sydhavnens store trafikale og mentale barriere kan blive bydelens nye samlende vartegn – hvis ellers nogen vil betale for den.

blomstrende bro sydhavnsgade

En 300 meter lang bro, der som en blomstrende pergola fører cyklister og fodgængere trygt, flot og sjovt henover tungt trafikerede Sydhavnsgade – kunne det være lige, hvad Københavns lidt for opdelte Sydhavn har brug for?

Som travl indfaldsvej til Hovedstaden udgør Sydhavnsgade i dag en skarp grænse mellem de gamle, velkendte arbejderkarréer på bysiden af gaden og så de nye, byggeboomende kanalkvarterer på havnesiden. En både trafikal og mental barriere mellem det nye og det gamle Sydhavnen.
 
Københavns Kommune er derfor blevet lun på idéen om en bro over Sydhavnsgade, der kan skabe forbindelse, udveksling og samspil mellem alt det nytilkomne og ressourcestærke på den ene side og et af byens mest slidte og udsatte kvarterer på den anden side.
 
Og det skal ikke bare være en standardløsning for de forventet op til 3.000 bro-brugere om dagen, men et iøjnefaldende nyt vartegn for hele Kbh SV – en bynaturoplevelse og et mødested, som byens liv kan udfolde sig på, under og omkring.

Foreløbig er blomsterbroen i Sydhavn dog stadig kun en idé, nærmere betegnet en forundersøgelse og et designoplæg. København har nemlig ikke lige umiddelbart pengene i kassen til broen, og forhåbningen om en sponsor, der vil betale, har endnu ikke materialiseret sig. 

Blåregn savner pengeregn

Designoplægget er tegnet af de københavnske bynaturs-specialister fra Tredje Natur (især kendt for den overordnede udformning af Klimakvarteret på Østerbro), med udgangspunkt i forundersøgelsen som COWI og Gehl Architects står bag.

Broen slår et stramt S fra den grønne midterrabat i Scandiagade, henover Sydhavnsgades mange vejbaner og til A.C. Meyers Vænge – lige hvor Aalborg Universitets københavnske afdeling ligger og Teglholmen begynder.

Broen indrammes af en buet pergola-struktur med frit lejde på søjlerne for den klatrende blåregns-plante, der med tiden vil nærmest overdække broen til en slags blomstrende tunnel. På Scandiagade rejser de eksisterende allétræer sig gennem broens dæk, så trækronerne breder sig højt over den og udsigtsplatformene undervejs.

Under broen indrettes overdækkede legepladser, skaterbaner og opholdsmuligheder. Og om aftenen forvandler den sig til et lysende vartegn over Sydhavnsgade, en byrumsport ved indgangen til København.

Det er foreningen Realdania, der har foræret Københavns Kommune forundersøgelsen af mulighederne for Sydhavnsbroen, og ind til videre mener kommunen altså også, at der skal ekstern finansiering til at gøre mulighederne til virkelighed.

Prisen for selve blomsterbroen vurderes til 120 mio. kroner, men med faciliteterne under broen og nye byrum ved broens ender i Scandiagade og A.C. Meyers Vænge forventes det samlede behov for fondsstøtte at løbe op i over 160 mio. kroner.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling