pixel

Trebenet smutvej over vandet

Endelig: Kanalbroerne til Holmen er færdige.

Magasinet KBH

Fakta

Trangravsbroen og Proviantbroen

To gang- og cykelbroer, der forbinder Christianshavn med Arsenaløen, og Arsenaløen med Holmen.

Designet af den franske tegnestue Dietmar Feichtinger Architectes.

Udgør de første to tredjedele af Opera-forbindelsen, der fuldendes med Inderhavnsbroen over havnen senere i 2015.

Opera-forbindelsen er finansieret af A.P. Møller Fonden og Københavns Kommune.

Det var med et vist element af vantro, at fodfolk og tohjulede lige før jul kunne bevæge sig ud på to spæde stibroer over kanalerne på det yderste Christianshavn og Holmen. Men den er god nok: Et par af Københavns mange notorisk forsinkede nye broer er rent faktisk åbnet.

Den brede, trebenede Trangravsbroen og dens mindre aflægger Proviantbroen gør det lettere og lidt hurtigere at komme frem og tilbage fra Indre By til boligerne, læreanstalterne, gademadmarkedet, Experimentariet og Operaen på og omkring Holmen. Bløde trafikanter kan nemlig nu begive sig helt ud for enden af Strandgade og direkte videre over vandet og dermed spare turen hen omkring Christianshavns Torv og Prinsessegade. Vel ankommet kan du derefter fortsætte i lige linje forbi Operaen, uden at skulle svinge op på Holmens hovedgade Danneskiold-Samsøes Allé først.

Når det kommer til at slå smutveje, er åbningen af kanalbroerne dog blot ouverturen til hovednummeret Inderhavnsbroen mellem Nyhavn og Christianshavn, der (7-9-13 og bank-bank under bordet) følger trop inden påsken 2015. Til sammen udgør de tre broer Opera-forbindelsen, der helt tager Knippelsbro ud af cykelruteregnskabet mellem Indre By, Holmen og Refshaleøen.

operabroen_kortgrafik.jpg

Bro med tre klapper

To-tre år forsinket, alt efter hvornår man vælger at tælle fra, står Trangravsbroen plantet midt i Trangraven for enden af Christianshavns Kanal. Her ud fra går broens tre klapper: Én til Grønlandske Handels Plads (og Strandgade), én til Islands Plads (og Overgaden Oven Vandet) og én til Trangravsvej (på Arsenaløen).

To af de tre brede ben er delt op på langs af halvhøje skulpturelle midterheller, der skiller cyklister og gående, mens det sidste ben blander folket for at undgå vigepligtspanik når alle mødes på broens midte. På Islands Plads-siden er også et lille cremefarvet brohus kommet til med kontrolpanelet til hæve/sænke-mekanismen i de to af broklapperne.

Selvom selve Trangravsbroen nu er færdig, så skal især de cyklende holde tungen lige i munden på Grønlandske Handels Plads-siden, hvor forbindelsen til Strandgade en tid endnu er et virvar af hullet asfalt, dårlig belysning og de store byggepladser ved Inderhavnsbroen og Krøyers Plads.

En nyskabt kanalpromenade

Lillebror Proviantbroen er en mere klassisk og væsentlig smallere cykelbro. Den forbinder Arsenaløen med Holmen parallelt med den eksisterende Frederiksholmsbroen (der er en del af Danneskiold-Samsøes Allé) og skaber dermed en ny sammenhængene kanalpromenade hele vejen forbi Papirøen og Dokøen, hvor henholdsvis Copenhagen Street Food og Operaen ligger.

Proviantbroen har som Trangravsbroen indlagt aftenlys i gelænderet og sådan en hajfinne på langs, der opdeler jernheste og gåben – og er oplagt til såvel balancebom-træning som skatebord-grinding. De to kanalbroer deler da også designere i franske Dietmar Feichtinger Architectes, mens Inderhavnsbroen er udtænkt af britiske hjerner.

Hele Opera-forbindelsen er oprindelig en gave til byen på 241 mio. kroner fra A.P. Møller Fonden, men med de mange fordyrende problemer undervejs har Københavns Kommune efterhånden også selv spyttet 107 mio. kroner i kassen.

Blandt de mange forsinkende klager, konkurser og konstruktionsfejl har været protester over, at kanalbroerne obstruerer lystsejlere i store motorbåde og med høje master. Derfor har kommunen indført en broåbningspolitik, der gør det gratis at få hævet de nye broer, hvis bare man melder sin ankomst mindst fire timer i forvejen. Ind til videre er udviklingsselskabet By & Havn operatør på Trangravsbroen (ring på 3376 9800), mens det frivillige Holmens Brolaug trykker på knappen på Proviantbroen (find telefonlisten her), lige som de i forvejen gør med Frederiksholmbroen.

UPDATE: Kanalbroerne blev officielt indviet 15. januar. Samme dag kunne Københavns Kommune meddele, at Inderhavnsbroen alligevel ikke åbner medio marts 2015 men bliver yderligere forsinket "nogle måneder".

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Indre By
Den ligner allerede en succes, inden den åbner officielt den 14. august, men forude kan ligge et opgør mellem biler og cykler i området omkring Lille Langebro.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Valby
Et indendørs mødested for både voksne og børn — dét mangler i mange af Københavns bydele, mener SquareOne Arkitekter.
læservision
Valby
Klubber og foreninger i Valby Idrætspark har en ambitiøs vision om at lave området til en hel idrætsby.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Indre By
De 12-20 årige vil have en by med bedre luft, sikrere veje og mere plads til gode byrum. Start med at lukke for biler på Vester Voldgade, siger de.