pixel

Ny landskabsbro til Operaen et skridt nærmere

En overdækket gangbro skal gøre det muligt at gå tørskoet til Operaen fra lille ø, der har fået et nyt navn.

visualisering-ny-gangbro-operapark

En ny lokalplan for Operaen er netop blevet sendt i offentlig høring, og alle kan nu indsende kommentarer til en lille ny i havneløbet. 

Planen skal bane vejen for en ny, overdækket gangbro mellem Operaen og den kommende 'Operaparken' på Sydøen, der ligger klemt inde mellem Operaen og Papirøen.

Samtidig skal broen gøre det mere behageligt at ankomme i bil.

I dag skal Operaens kørende gæster på en forblæst vandring fra en parkeringsplads på Nordøen på den anden siden af Operaen.

Men den kommende gangbro skal gøre det nemt og bekvemt at bevæge sig fra en ny P-kælder, der anlægges under Operaparken, over til forestillingerne i Henning Larsens opera fra 2005.

Det store ombygningsprojekt centralt i Inderhavnen ender måske også med et navneskifte: Den lille Sydøen omtales nu af Københavns Kommune i stedet som 'Operaparkøen' — ikke helt upassende, kan man sige, da alle øens cirka 20.000 m2 vil blive optaget af den kommende park.

Tunnel blev bro

I første omgang var en ny forbindelse mellem P-kælder og Operaen tænkt som en gangtunnel, der skulle føre operagæsterne fra parkeringspladserne under Operaparken ned under kanalen mellem de to øer og ind i selve Operaen.

Men etablering af en underjordisk gangtunnel viste sig både for omstændelig og for dyr. Så i stedet valgte A.P. Møller Fonden — der er bygherre på projektet — løsningen med den overdækkede gangbro, der kobles på et af parkeringsanlæggets trappetårne i parken, og ender på Operaens forplads.

Ny plan fordrer ny plan

At bygge på terræn fremfor under jorden har dog krævet det tillæg til lokalplanen, der nu er sendt i høring frem til 29. marts.

Det er blandt andet broens visuelle effekt på havneløbet, der kræver en offentligt fremlagt plan, som befolkningen altså nu kan indsende kommentarer til.

Hvis alt går efter planen, bliver gangbroen anlagt parallelt med den allerede eksisterende bro mellem naboøen mod syd og Operaøen.

Landskabsbro med udsigt

Broen betegnes som en 'landskabsbro', der med grønt tag, bænke, planter og træer skal virke som en forlængelse af den kommende Operapark på matriklen ved siden af.

Dens transparente sider skal sørge for, at gæsterne kan nyde udsynet over havnen og parken, men ikke behøver bekymre sig om slagregn og stiv kuling på vej til forestillingen.

Og med indgang til glaspartiet gennem parkens stisystem vil også andre end Operaens gæster kunne få glæde af broen.

Det samlede projekt vil give mere grønt i Inderhavnsområdet, bedre — og usynlig — parkering ved Operaen og en mere bekvem tur fra bilsæde til balkon.

Den nye parkeringskælder betyder desuden, at man vil kunne sløjfe den nuværende parkeringsplads på den anden side af Operaen og dermed give plads til nye projekter. Der er dog ikke fremlagt nogen planer for området.

Det er arkitekterne hos COBE, der har tegnet både Operaparken og den nye bro, der forventes at stå færdig i 2023, såfremt alt går efter planen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Arbejdet med den nye 'Kronløbsøen' i Nordhavn skrider frem og nu er øens første broforbindelse etableret — dog endnu uden vand under.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling