pixel

Københavnerne har brug for billigere transport ud i landet

Ingen Storebæltsskat og bedre transport fra station til slutmål — Cyklistforbundet har ønsker op til efterårets kommunalvalg.

storebæltsbroen

”Det skal være billigere for københavnere at tage i sommerhus og på besøg hos mormor,” sagde Teknik og Miljøborgmester Line Barfod fra Enhedslisten for nylig til DR.

Hun foreslår, at det maksimalt må koste 70 kr pr. person at tage med offentlig transport på hele Sjælland.

Det er et forslag, som ligger på linje med, hvad Cyklistforbundet i København bl.a. ønsker sig fra københavnske kommunalpolitikere op til kommunalvalget. Men der er generelt behov for at afdække københavnernes transportbehov og -løsninger — ikke kun når vi pendler, men også i fritiden.

Stagneret cyklisme

Cyklismen har desværre været stagnerende de sidste 5 år efter mange års stigning. Særlig slemt ser det ud i landdistrikterne og de mindre byer, men også i de store byer er der tilbagegang. Til skade for sundheden, klimaet og trængslen på vejene.

Analyser viser gang på gang, at det vil gavne samfundsøkonomien markant at få flere danskere til at vælge alternative transportformer til bilerne. Og her er priskonkurrencedygtig offentlig transport med cykelmedtagning absolut en vej frem.

Man må dog spørge Line Barfod, hvorfor nedsatte priser kun skal gælde ture til Sjælland og ikke hele Danmark?

Faktisk er det relativt billigt at rejse kollektivt øst for Storebælt, mens klimavenlig transport brandbeskattes, hvis turen går til Fyn og Jylland.

Turen for en voksen København – Korsør enkeltbillet koster i skrivende stund 86,40 kr, men 284 kr til Nyborg — altså 3,3 gange dyrere fordi man skal 0,16 gange længere. Det er unfair, når en ekstra bilpassager over Storebælt koster 0 kr. 

Vi vil fritages for ”Storebæltsskatten”, som favoriserer bilisme på bekostning af offentlig transport og dermed cykling markant. Her må København kunne gå forrest i at kræve DSB’s prissystem ændret, så den togrejsende med cykel ikke betaler mere pr. km over Storebælt end privatbilisten.

Fra stationen til målet

En ting er dog prisen på tog- eller busturen. Noget andet er, hvad det koster at nå helt frem til målet.

Hvis den eneste mulighed er at tage en taxa eller medbragt cykel fra stationen, så bliver regnestykket igen negativt for den grønne trafikant. 

Hvis Københavns politikere ønsker, at københavnerne skal spille med på sundheds-, klima- og trængselsdagsordenerne, må de gøre det attraktivt at fravælge privatbilen og benytte kombinationstransport med gang, cykling, offentlig transport, delebil m.v. 

Her må man se på the missing links ude i sommerhus- og udkantsområderne, hvor der f.eks. er brug for delecykler og -ladcykler på stationerne, samt billige flextaxaer, så hele turen bliver billig og bekvem. 

Måske kan billige flextaxaer (taxaer der tilbyder samkørsel, red.) på landet få en ny chance med Ubers overtagelse af Taxa.

Brug for nytænkning

Der er kort sagt brug for ikke bare priskonkurrencedygtig offentlig transport, men også for nytænkning omkring deleøkonomi på transportområdet, der tager udgangspunkt i københavnernes behov og ønsker.

København har alle tiders chance for at blive verdens første fossilfri hovedstad.

Det fik vi faktisk stillet i udsigt for nogle år siden, så lad os i anledning af kommunalvalget få politikernes bud på, hvordan de vil gribe den opgave an, med realistiske visioner.

Halvdelen af københavnerne har fravalgt privatbilen (omkring 30% af husstandene i Københavns Kommune råder over mindst én bil, red.), og mange flere ville sikkert gøre det samme, hvis de kunne få deres samlede transportbehov løst effektivt uden.

Mest læste

kommentarer

vibe
Rigtig mange borgere i København/Frederiksberg har et sommerhus. Man kan ikke have et sommerhus uden en bil. Bus, tog eller ladcykel til f.eks. Odsherred 100 km væk (hvor der er ca. 12.000 sommerhuse), glem det. Hvilken virkelighed lever Enhedslisten i???

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling