pixel

Åben Stadsgraven — og forbind den med havnen

Kandidat til efterårets kommunalvalg vil åbne op for indelukket vandområde — og styrke 'Det blå København'.

søminegraven

Det er sommer — og det summer af liv i og omkring havnen.

Uanset om det er hygge langs kajkanten, sejlture i joller og havnerundfarter, eller en tur i bølgen blå, så er havnen blevet en attraktion for os alle.

Det er en relativt hurtig omdannelse, der er sket — fra at være et forladt industrielt landskab, til en levende og attraktiv del af byen.

Noget af udviklingen er planlagt, men meget er blot opstået ved, at initiativrige ildsjæle og almindelige københavnere har invaderet byrummene langs havnen.

Men på nogle punkter virker det næsten som om, livet omkring havnen er kommet bag på rådhuset. Når cykelbroer nu tilføjes som hovsa-løsninger, havne lukkes inde bag lastbilbroer (til Lynetteholm, red.), og centrale spørgsmål som om hvorvidt Langebro skal kunne åbnes eller ej står ubesvarede hen, lader det hele ikke til at være en del af en større plan.

Åben Stadsgraven i nord og syd

Det kan vi ikke byde københavnerne.

Der er brug for en plan for 'Det Blå København' — en plan der er til at stole på og som sætter rammerne for den fremtidige udvikling.

Som en del af en plan for Det Blå København, bør vi se nærmere på alt vand i København.

Fakta

Stadsgraven

'Stadsgraven' er navnet på det vandområde, der ligger på ydersiden af Christianshavns Vold — mellem Christianshavn og Amager.

Vandet i graven er forbundet med Inderhavnen via to underjordiske rør i nord og syd, men vandudskiftningen er begrænset, og Stadsgraven er ellers et isoleret vandområde.

Undersøgelserne om en åbning fra Margretheholmshavnen til den øvrige havn på tværs af Refshaleøen er et skridt på vejen. Men der er flere muligheder — ikke mindst Stadsgraven.

Stadsgraven omkranser Christianshavn og de gamle volde. Det lidt hengemte vandområde er i dag ganske stillestående og afbrudt af flere vejanlæg.

Men hvis der åbnes i nord og syd — og det kombineres med en ny bro ved bl.a. Torvegade, kan der skabes en stor, blå sammenhæng.

Det er en forbindelse, der både vil forbedre vandkvaliteten — og dermed også badevandskvalitet — og give mulighed for nye aktiviteter på vandet.

Hvilken karakter broerne, vandkanten og området som helhed skal have, skal udvikles sammen med københavnerne. 

Som kommune bør vi være ambitiøse på byens vegne og være på forkant med nye løsninger.

I stedet for blot at reagere når initiativrige københavnere indtager nye byrum, bør kommunen gå forrest med en debat om, hvilken by vi vil have, og hvordan vand skal være en del af det.

Hvis jeg bliver valgt ind i Borgerrepræsentationen d. 18 november, vil jeg kæmpe for, at vi aktivt udvikler byen i samarbejde med københavnerne — f.eks. ved at undersøge om Stadsgraven skal åbnes op. 

Obs

Københavns Kommune lavede faktisk en 'Blå Plan' tilbage i 2003. Men det er altså 22 år siden, og siden har forudsætningerne for livet i havnen ændret sig markant.

Mest læste

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling