pixel

Find nu modet til roadpricing i København

Der skal både pisk og gulerod, sanktioner og investeringer til, hvis vi for alvor skal få folk til at ændre transportvaner.

trængsel københavn

København har et problem. Ikke bare en udfordring - som det altid kaldes af de politikere, der skal gøre noget ved det. Men et reelt problem, som er lige uden for vores dør, og som koster vores by og samfund millioner kroner hver dag for ikke at tale om sygdomme, nedsat livskvalitet og en hel masse spildtid. Trængsel.

Rapport på rapport viser det, og har gjort det i mange år. Den seneste står Region Hovedstaden bag og den viser, at vi hver dag spilder så meget tid i bilkøer, at det svarer til, at 5.000 mennesker sidder i en bilkø året rundt og brænder benzin af. Om ti år er problemet dobbelt så stort, siger analysen, og det er der desværre intet nyt i.

Det svarer til, at 5.000 mennesker sidder i en bilkø året rundt og brænder benzin af

Trængselskommissionen anbefalede blandt andet mere cykling som løsningen på trængslen, og i og omkring København har man gjort rigtig meget for at få flere op på cyklen. Der er lavet store investeringer i supercykelstier, cykelparkering, kampagner og meget mere – blandt andet med støtte fra staten. Det er prisværdigt og har medvirket til at cyklismen er i fremgang i København.

Men en helt ny undersøgelse fra Region hovedstaden viser, at trods store investeringer og et internationalt ry som cyklernes by, så står bedre cykelforhold øverst på den trafikale ønskeliste blandt hovedstadsborgerne. 68 % mener, det er vigtigt eller meget vigtigt med bedre cykelforhold, og det er jo et vink med en vognstang om, at der er plads til forbedringer.

68 % mener, det er vigtigt eller meget vigtigt med bedre cykelforhold, og det er jo et vink med en vognstang

Men trods fremgang i cykling – og i øvrigt også i den kollektive trafik – så stiger trængslen og bilismen stadig støt i hovedstaden, så der må være et sted, hvor kæden hopper af i den fælles indsats mod trængsel. Og noget tyder på at det sted bl.a. er Christiansborg. For mens borgerne råber på bedre cykelforhold og der investeres millioner i supercykelstier, der skal få flere pendlere ud af bilerne og over på cyklen. Ja, så vil politikerne på Christiansborg have mere gang i bilsalget.

Bilsalget slog rekord i Danmark i 2015 med over 200.000 solgte biler, men til trods for det, så nedsætter regeringen i år bilafgifterne med hvad der svarer til 1 mia. kroner om året. Samtidig er trafikken på motorvejene steget voldsomt med 35 % de seneste ti år. Og mon ikke 2016 bliver endnu et rekordår for bilsalget – og trængslen.

Mon ikke 2016 bliver endnu et rekordår for bilsalget – og trængslen

For på Christiansborg ved man kun alt for godt, hvad der skal til, hvis der for alvor skal gøres noget ved trængselsproblemet: en trængselsring eller det mere spiselige roadpricing. Det er på alle måder det mest effektive og prisbillige redskab mod trængsel, og både Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionen har de seneste år anbefalet roadpricing, men intet sker.

Der skal altså politisk mod til, hvis trængselsproblemet skal løses, og det er der mangel på. Det seneste eksempel, så vi da bilfri søndag blev bremset af Konservative, til trods for, at der ellers er et politisk flertal for det på Rådhuset. For der skal både pisk og gulerod, sanktioner og investeringer til, hvis vi for alvor skal få folk til at ændre transportvaner og kombinere cykel, bil, tog, bus metro og snart letbane meget mere end i dag.

Emner

Mest læste

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling