Hovedbanen som drive-in station

Hvad nu hvis: ... du kunne cykle direkte ind i Hovedbanegårdens hal på en ny hævet cykel-etage?

københavns hovedbanegård mutopia

Fakta

CPH Bike Station

Et visionsprojekt for shoppingcenteret i Københavns Hovedbanegårds hal.

Forslaget er udtænkt af tegnestuen Mutopia.

Udstyrer hallen med cykelramper, cykelparkering og butikker i 1. til 3. sals højde.

Tilføjer Hovedbanen 4.000 cykelparkeringspladser, 3.250 m2 til butikker og service samt 3.500 m2 friareal i form af "udeområder" og cykelramper.

DSB ejer selve Hovedbanegården, mens Danica og Nordea i fællesskab ejer og har rettigheden til at drive Hovedbanegårdens Shoppingcenter, de fire butiksklynger i hallens midte.

Forestil dig, at du kommer cyklende til Hovedbanen fra Istedgade, men i stedet for at stå af og klemme cyklen ind blandt de mange sammenfiltrede tohjulere i stativerne i Reventlowsgade, fortsætter op af en blå rampe.

Et par hårnålesving senere triller du ind i selve banegårdshallen, oppe i 1. sals højde, og videre rundt i et ottetals-formet loop ovenpå det, der i dag er McDonald’s, Forex og 7-Eleven. Indtil et ledigt cykelstativ tilbyder sig, svævende under bygningens hvælvinger, og du kan finde din perron.

Langt ude? Ikke nødvendigvis. Men indtil videre er CPH Bike Station kun en drømmevision for Københavns Hovedbanegårds fremtid, udtænkt af tegnestuen Mutopia. Deres vilde forslag tilføjer Hovedbanen 4.000 tiltrængte cykelparkeringspladser og mere end fordobler samtidig pladsen til cafeer og butikker, ved at udvide Hovedbanegårdens Shoppingcenter i højden sammen med cykelramperne.

Eleveret cykelslaraffenland

Baggrunden for visionen er, at der rundt om Hovedbanen i dag holder to cykler for hvér af de 2.000 cykelparkeringspladser i stativerne. Når metroen kommer til i 2019, stiger behovet til 6.000. Og da 40 procent af København H's pendlere fortsætter deres rejse på cykel, er der ifølge Mutopia alt i alt et solidt grundlag for at integrere cykel og tog i langt højere grad end nu.

Mutopia løser udfordringen ved at udnytte ankomsthallens frihøjde til at gøre cyklen til Hovedbanegårdens nye omdrejningspunkt. Ind- og udkørsel til en helt ny eleveret cykel-etage sker fra et par lette rampestrukturer ud mod henholdsvis Vesterbrogade og Reventlowsgade. Fra de to indgange hjuler cyklisterne rundt i hallen i et blåt loop, der omkranser shoppingcenterets lodrette vokseværk i op til 3. sals højde – hele vejen rundt med plads til at stille eller hænge cyklen.

Således kan man parkere på første sal, købe cykelgrej, klæde om, snuppe sig en latte og tage elevatoren direkte ned til togplatformene. Cyklerne altid adskilt fra passagerne til fods nede på flisegulvet, for hvem undersiden af cykelramperne er skærme med rejseinformation.

Det summer om Hovedbanegården

Indtil videre er CPH Bike Station altså bare et forslag, men ikke et umotiveret et af slagsen og langt fra det eneste, der sætter spot på Hovedbanen for tiden.

Cykelparkeringsproblemerne er nemlig på dagsordenen hos både Københavns Kommune og DSB, der tæller ned til den øgende tilstrømning fra Metrocityringen. Samtidig skal Tietgensbroen på Hovedbanegårdens bagside snart udskiftes, hvilket har fået andre hittepåsomme cyklisme-tænkere til at foreslå en svævende cykelparkerings-vinge ud over baneterrænet.

Også bag facaden på den gamle røde Hovedbanegård sker der noget. DSB ejer selve bygningen, men det er Nordea og Danica, der i fællesskab ejer og driver shoppingcentret – det vil sige de fire firkantede butiksklynger inde i hallen. Det har de seneste par år givet et overskud på ca. 25 mio. kroner efter den årlige betaling til DSB på senest 13,3 mio. for rettighederne.

Der er altså pæne summer på spil for Hovedbanegårdens parter. Og i øjeblikket er de parter ved at genforhandle rettighedsaftalen, der udløber i 2016.

Ét forslag blandt flere

Det er det i lys, idéen om en CPH Bike Station skal ses, og arkitekt og partner i Mutopia, Serban Cornea, har tidligere på året pitchet forslaget for Hovedbanegårdens ejere:

»Vi har præsenteret projektet for DSB Ejendomme, som har vist stor interesse for projektidéen. Dels fordi den indeholder en integreret løsningsmodel for cykelparkering, oplevelsesøkonomi og optimerede servicefaciliteter for alle Hovedbanegårdens brugere. Og dels på grund af potentialerne for synergi med udviklingen af andre omkringliggende byarealer, som renoveringen af Tietgensbroen,« fortæller Serban Cornea.

Hos DSB er det blandt andet Jes Transbøl, underdirektør for DSB Ejendomme, der har fået præsentationen. Han kommenterer ikke på de igangværende forhandlinger med Hovedbanens parter, men bekræfter kendskabet til Mutopia's cykel-drive-in forslag.

»Det ser rigtig interessant ud, men i skrivende stund har vi ikke planer om projekter af den art. Forslaget er ét blandt flere, da forskellige arkitektfirmaer finder Københavns Hovedbanegård interessant,« siger Jes Transbøl.

Tiden vil vise, om det ender med svævende, blå cykelstier under loftet – eller blot et par rækker cykelstativer mere ude i Reventlowsgade.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Vesterbro
Hvad nu hvis: ... vi fik 7.500 tiltrængte cykelpladser svævende bag Hovedbanegården? Kommunen siger Nej!
  • Byens Rum
  • Vesterbro
Skal den åbne banegrav inddrages for at løse Hovedbanegårdens cykelkaos? Eller hvad med en ny cykelkælder med de tohjulede i tre lag?
  • Byens Liv
  • København
800 cykler fra Donkey Republic tilbyder sig i byens cykelstativer som det mere simple valg af lejecykel i København.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Vi overlever for mindre end prisen på en kop kaffe

Kære læser, støt Magasinet KBHs arbejde ― fra kun 20 kr. / måned