Brønshøj og Refshaleøen er næste metro-mål

Også blinde pletter som byens hospitaler og Indre Nørrebro er udset til at komme med på metronettet.

københavns metro perron

Københavnerne får 24 nye prikker på metrorutekortet den kommende håndfuld år, men ifølge trafikprognoserne er det slet ikke nok til at dække byens behov ud i fremtiden.

Og derfor står en ny metrolinje mellem Brønshøj og Refshaleøen nu øverst på ønskeseddelen hos Københavns Kommunes politikere.

I 2030'erne vil sådan en udvidelse af undergrundsnettet kunne styrke tilgængeligheden til hidtil oversete Brønshøj og Nordvest i den ene ende af byen og samtidig understøtte udviklingen i de nye byområder på Nordøstamager og Refshaleøen i den anden ende.

Lige så væsenligt kan ruten aflaste de eksisterende travle metrolinjer under havnen og undervejs lægges forbi både Rigshospitalet og Bispebjerg Hospital, to af Hovedstadens største arbejdspladser.

Kommunens nyeste oplæg til en linje M6 går via Københavns Hovedbanegård og er 16 kilometer lang med følgende potentielle stationer:  Brønshøj Torv – Bispebjerg Hospital – Skjolds Plads (med mulighed for at skifte til M3) – Nørre Campus – Rigshospitalet – Indre Nørrebro – Forum (skift til M1 og M2) – Hovedbanen (skift til M3) – Islands Brygge (skift til M1) – Amagerbro (skift til M2) – Prags Boulevard – Kløverparken – Refshaleøen.

Prisen forventes af lande mellem 30-40 millarder kroner, og derfor har byens styre også et par langt billigere alternativer med i de kommende års undersøgelser og overvejelser: En letbane eller en BRT (bus i eget vejspor) på stykket mellem Brønshøj og Hovedbanegården.

En beslutning om metro-fremtiden forventes i 2019, samme år som Cityringen (M3) åbner. Nordhavnslinjen (første del af M4) følger i 2020 og Sydhavnslinjen (resten af M4) i 2023.

 

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • København
København og Malmø drømmer om verdens første internationale metro.

relaterede
visioner

seneste
byens liv

  • Byens Liv
  • Indre By
Byens butikker vil skrue op for lysudsmykningen af bygninger og torve i den mørke tid, men kommunen siger nej til at splejse.
close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.