pixel

Cityringen er et hit – men lukker igen

To ugers metro-testkørsler til Nordhavnen sætter en midlertidig stopper for succesen.

passagerer i metroen

Det lyder som en aprilsnar, der har taget fejl af datoen, men den er god nok: Københavns nyåbnede metrolinje bliver allerede nød til at lukke ned igen i flere uger af januar.

Årsagen er metrosystemets eget vokseværk, som med Cityringens (M3) afgrening til Nordhavn (M4) føjer yderlige to nye stationer til byens metrokort i foråret. Og da M4 deler styresystem, tog, stationer og spor med M3, kan Nordhavns-udvidelsen ikke testkøres i sin helhed samtidig med, at der er almindelig drift på Cityringen.

Derfor lukkes M3-linjen helt ned i en periode på to uger fra søndag 12. januar til og med søndag 26. januar 2020. I stedet indsættes metrobusser på de mest centrale og travle strækninger.

Det vurderes af Metroselskabet som et mindre onde end alternativet: Seks ugers aften-, nat- og weekend-lukket med en høj risiko for afledte forsinkelser i dagtimerne – for københavnerne skal kunne regne med, at metroen kører stabilt, når den altså kører.

Der sættes officel åbningsdato på M4 efter testkørslerne. Afgreningens to stop bliver undergrundsstationen Nordhavn, ved S-togsstationen af samme navn, og højbanestationen Orientkaj.

M4's ekstra tre kilometer metrospor kobler sig på M3's eksisterende 15,5 km ved Østerport og fortsætter til Hovedbanen, inden det går tilbage igen, hvilket vil medføre dobbelt så mange afgange som nu gennem den centrale strækning Østerport - Marmorkirken - Kongens Nytorv - Gammel Strand - Rådhuspladsen - København H.

Én million med om ugen

Den midlertidige lukning af Cityringen kommer netop som de første passagertal viser, at den er kommet flot fra start. Københavnerne har taget godt imod den nye ring-forbindelse under hovedstadens gader og kørt én million ture med den om ugen, siden den åbnede 29. september.

I oktober steg 4,1 mio. passagerer på, og skulle der være en vis nysgerrig sightseeing-effekt, var den ikke taget af i november, hvor 4,2 mio. passagerer kørte med M3.

Samtidig smittede succesen af på de gamle metrolinjer M1/M2, som satte ny passagerrekord i oktober med 6,3 mio. rejsende og slog den igen i november med 6,5 mio. passagerer.

Selvom Cityringen er åbnet med flere passagerer end forventet, er Metroselskabet selv meget forsigtige med at konkludere noget ud fra data for så afgrænsede perioder. Da byboere kun langsomt tilpasser sig de nye muligheder, som et nyt transportsystem giver, skal M3 formentlig køre i ring mange måneder endnu før den officielle vurdering af, om den lever op til forventningerne.

Ifølge passagerprognoserne skal M3/M4 lagt sammen nå op på 55 mio. passagerer i 2020, altså svarende til godt 4,8 mio. om måneden i gennemsnit. I 2023 forventes 82 mio. passagerer svarende til 6,8 mio. om måneden. Og når M4 kører videre til Sydhavnen i 2025 forventes 94 mio. passagerer om året, svarende til 7,8 mio. om måneden.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling