pixel

Designhåb overklistrer busser

To spraglede kunstbusser er sat i kredsløb i det københavnske bussystem.

kbh magasin

Fakta

Kunstbusser

Kører på linje 1A og linje 3A fra 14. marts og fire uger frem.

Udsmykket af studerende fra Danmarks Designskole.

Næste gang du venter på bussen, og en stor, mørkmønstret tour-bus holder ind til siden, kan du roligt hoppe ombord. Du er ikke på vej på europaturne med et finsk heavyband. Det er bare bus 1A eller 3A i forklædning.

Under sloganet ”I bussen er tiden din egen” har to grupper af studerende fra Danmarks Designskole nemlig dekoreret hver deres gode, gamle, gule bus. De har klippet, klistret og computertegnet kolossale klistermærker, der skal afløse den gule genkendelige busflade.

klipklis_beskaaret.jpg

Rejse gennem tiden Begge grupper har arbejdet med tidsrejse som tema og gjort brug af både analog collagekunst og af digitale streger. Resultatet er to farvestrålende, futuristisk busser.

”Vi vil ikke sætte os fast på en fortolkning. Vi vil gerne have, at man som beskuer skal kunne – ja, drømme sig væk og blive inspireret”, fortæller en af de designstuderende til kameraet i en lille film om tilblivelsen af busserne.

”Det bliver i hvert fald noget helt andet end alt det gule og blå, som vi er vant til fra vores busser,” lover en anden pige.

bus1_beskaaret.jpg

Kunstbusser varsler nyt Bynet De opsigtsvækkende busser er kommet til verden i samarbejde mellem Danmarks Designskole og Københavns Kommune. Og det er ikke tilfældigt, at kommunen netop nu beder om hjælp til at gøre busserne iøjenfaldende.

Projektet markerer nemlig, at der kommer til at ske en storstilet om- og nedlægning af byens buslinier i forbindelse med den nye Metro Cityring.

Når Cityringen efter planen står færdig i 2018, vil flere busser blive overflødige, fordi det bedre kan betale sig at tage metroen. Derfor skal hele det offentlige transportsystem revurderes, så busser, tog og metro kan supplere hinanden bedst muligt.

Navnet på den nye plan er Bynet 2018, og de første par tiltag vil træde i kraft allerede i udgangen af 2012. Blandt andet vil der komme en ny A-bus på banen, linje 9A, mens linje 29 sendes på pension.

bus_screenshot.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling