pixel

'Færge-bygning' åbner på Marmormolen

DFDS's maritime hovedkvarter står klar efter to års arbejde.

DFDS PLH marmormolen hovedkvarter

Det er 'skibe', der har dannet inspiration for det nye kontorbyggeri på Marmormolen, der netop er åbnet.

Og dét er ikke så mærkeligt, for inde på de i alt syv "dæk" lige ud til vandet sidder de ansatte i DFDS' nye hovedkvarter — og rederiets Oslo-færger lægger til kajs blot 100 meter væk.

Byggeriet har været i gang siden januar 2020, og intentionen har fra starten været at tale et arkitektonisk sprog der kan forstås af det maritime miljø omkring det.

Den tidligere Søndre Frihavn er blevet fuldstændig transformeret de senere år, men med den stadigt aktive DFDS-terminal til Oslo-båden lige uden for vinduerne er omgivelserne stadig umiskendeligt nautiske. 

Selv i nye klæder er Marmormolen tydeligt stadig en del af byens havne-familie — med Langelinie mod syd og Nordhavn mod nord.

Og netop naboen Oslo-færgen har været et centralt referencepunkt for den nye bygning at spejle sig i.    

Bygning med bølger

Både færgen på vand og "færgen" på land er helt tydeligt delt op i dæk, og begge har en tydelig "stævn" — i bygningens tilfælde med øvre etager der mod vandet trækker sig lidt tilbage i 'trin' og dermed danner en skrånende gavl, ligesom et skibs kommandobro typisk har en skrånende flade ned mod dækket.

Modsat færgen bevæger bygningen sig naturligvis aldrig ud af stedet, men med en let "bølgende" form og facade anslås alligevel en vis dynamik i bygningen — som vandets skvulp eller skibenes rolige gliden henover havet.    

Dimensionerne er også tæt på identiske. Oslo-færgen er omkring 170 meter lang og meget smal. Det nye hovedkvarter strækker sig over cirka 140 meter og er en anelse smallere end færgen.

Det er arkitekterne hos PLH, der har stået for det kreative, og missionen om at lave et byggeri, der passede til stedet har været klar. I forbindelse med åbningen af huset siger PLHs diretkør Søren Mølbak: 

»Vi har så at sige kastet den traditionelle tilgang til kontorbyggeri over bord og designet et hus med udgangspunkt i DFDS’ maritime identitet. Med inspiration i opbygningen af et skib har vi lagt parkering nederst efterfulgt af kontoretagerne for på den måde at løfte de samlende oplevelsesområder som kantine, auditorium og mødelokaler til de øverste etager.«

Man er velkommen

Mens de ansatte spiser deres ovnstegte kartofter på toppen af byggeriet, kan de altså nyde Oslo-færgens ind- og udsejling — med Langelinjekaj og Øresund i baggrunden. Og er de oppe i "stævnen" af byggeriet vil de kunne se lige over på den otte-takkede FN-byen.

Også forbipasserende vil dog få mulighed for at slubre en cappucino i sig — mens man enten glæder eller ærgrer sig over ikke at være ombord på færgen til Oslo lige foran.

Det er godt nok ikke med helt samme overblik som oppe fra toppen af bygningen. Men i stueetagen er facaden helt domineret af glas, og man vil kunne træde indenfor i en nyåbnet café.

Lige udenfor dén skal en offentlig plads være med til at skabe noget liv omkring bygningen og ved vandet, og hele vejen rundt om bygningen vil der blive plantet grønt — naturligvis arter der har maritime rødder.

Bygningen rummer i alt 15.500 etagemeter og har plads til cirka 700 medarbejdere. DFDS er et af de største rederier i Nordeuropa med omkring 6.000 ansatte i 20 lande.

Bygherre er PensionDanmark, der altså har betalt for opførslen og nu udlejer bygningen til DFDS. 

De ansatte får dog ikke fred og ro lige med det første. Umiddelbart ved siden af det nu færdige hovedkvarter er der fortsat fuld byggeaktivitetet. 

Her er det også PensionDanmark der er i gang med at investere mere af danskernes opsparing i flere nye bygninger — og igen er det PLH Arkitekter der svinger blyanterne og tegningsværktøjet AutoCAD. 

Denne kontorbygning — der kommer til at ligge i umiddelbar forlængelse af DFDS' nye "færge" — vil tale samme formsprog som naboen og være et aflangt byggeri med et par små "knæk" og en skybridge, der under sig skaber passage til Oslo-færgens terminalbygning. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling