En rød ørnevinge over Sydhavnen
Skulpturelle Belvederebroen på Enghave Brygge er en ny lille smutvej gennem byen for din cykel – foldet som origami i røde stålplader.
Der er for alvor kommet hul igennem for brobyggeriet i Københavns havn. Få måneder efter Inderhavnsbroen endelig åbnede, står endnu en gang- og cykelbro klar og tilbyder sig som ny smutvej gennem byen: Belvederebroen over Belvederekanalen i Sydhavn.
Tæt ved H.C. Ørstedsværket og Supermarco kobler den 25 meter lange og 6 meter brede stibro de to byggeboomende sydhavnskvarterer Enghave Brygge og Frederiks Brygge direkte sammen, så de bløde trafikanter kan smutte indenom den besværlige og tungt motoriserede Vasbygade.
Dermed lukker Belvederebroen også det sidste missing link i Havneringen, den 13 km lange rute, der gør det muligt at hjule/vandre/løbe med københavnsk havneudsigt (og lidt god vilje) hele vejen rundt mellem Nyhavn i Nord og Sluseholmen i Syd.
Belvederebroen
Midlertidig stibro over Belvederekanalen i Sydhavn.
Designet af SLA for Københavns Kommune.
Pris: 5 mio. kroner.
Inspireret af origami og stiletter
Belvederebroen er designet af arkitekterne fra SLA som et lille farverigt og poetisk indslag i det ellers stadig ganske grå og rå tidligere havneindustriområde.
Den er konstrueret i stål efter principperne bag origami, og de foldede stålplader giver broen en meget stor styrke.
Selve udformningen kalder SLA for en ørnevinge, hvor siderne er fjerene og selve gangbroen er ryghvirvlen. Broens foldede sider rejser sig fra landkanten og bliver mere og mere vertikale ind mod midten af broen.
Det vingelignende design skal give Belvederebroen et let og svævende udtryk, som er farvet iøjnefaldene rødt som en direkte hilsen til facaden på naboen og Enghave Brygges arkitektoniske vartegn H.C. Ørstedsværket.
Hvis broens røde nuance virker bekendt, har du måske en dyr smag i fodtøj – farven er nemlig den såkaldte Rouge Louboutin, kendt fra sålerne på den franske skodesigner Christian Louboutins stiletter.
Broens inderside er foret med en sort og lyddæmpende gummibelægning.
Mens vi venter på den rigtige bro
Trods de mange tanker bag udformningen af Belvederebroen er den faktisk blot en midlertidig løsning på de manglende lokale forbindelser.
Den "rigtige" bro kommer nemlig i 2018, et par hundrede meter derfra, tæt ved den fremtidige metrostation:
Broen over Frederiksholmsløbet vil gå mellem Enghave Brygge og Teglholmen og dermed skabe en endnu mere direkte rute langs med havnen.
Den bliver designet af et andet arkitektfirma, COBE, til at være et nyt samlingspunkt i Sydhavnen med en meget lang bænk, der slænger sig over broen.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.
På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.
Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.
Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.
Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.
PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.