pixel

Endelig placering af 'Enghavebroen' er nu klar

Efter fire år med analyser og stridigheder er endeligt udspil landet på bordet: Hvor skal 'Enghavebroen' ligge — og hvordan skal den lande?

enghavebroen 2025

Forleden landede en ny rapport i de københavnske politikeres indbakke — en rapport der har været halvandet år, og en del borgerhøringer, undervejs.

Rapporten er indtil videre kulminationen på en proces, der startede i 2021, og som skal lede til opførelsen af Københavns næste bro over Inderhavnen — en bro som vi her på Magasinet KBH indtil videre har døbt 'Enghavebroen'.

Adskillige forslag er blevet diskuteret siden 2021, men i juni 2023 havde man barberet mulighederne ned til blot to.

Og to måneder senere pegede politikerne på den såkaldte løsning 'G5' som den rigtige.

Det var man dog ikke udelt begejstrede for i et boligområde på Enghave Brygge, og derfor satte kommunen gang i endnu en såkaldt "udvidet foranalyse", der skulle se nærmere på, hvordan man bedst kunne "lande" broen på hver side af vandet.

Og det er resultatet af dén analyse, der nu ligger klar.

Tilbage til det originale

Kort sagt bliver det nu anbefalet til byens politikere, at man holder fast i det oprindelige udspil fra 2023.

Det vil sige, at den kommende bro ikke vil splitte sig op i en Y-landing, som det ellers først blev foreslået her på siderne og siden adopteret som én af de muligheder, der blev arbejdet videre med.

I stedet vil broen kun gå i land på den ene side af en lille kanal, der er blevet gravet i forbindelse med opførelsen af det nye boligområde 'Engholmene'.

I 2023 vurderede man, at dén løsning ville kræve, at man måtte kaste det meste af kanalen til igen for at få plads til en tilpas bred adgangsvej til broen.

Det var ikke mindst derfor, at forslaget om den "splittede" Y-bro kom på bordet: En bro hvor cyklerne fra broen landede på den ene side af kanalen og fodgængerne på den anden, og dermed behøvede man ikke at kaste noget af kanalen til.

Men konsulenterne hos Rambøll er nået frem til, at man kan lade hele broen gå i land på den ene side af vandet og "kun" reducere et mindre stykke af kanalens bredde med 2,5 meter. Oprindeligt regnede man med, at hele kanalens længde måtte indsnævres med 3,8 meter.

Man kan dermed "delvist bevare de maritime funktioner med en smal bådbrygge og bådpladser på sydsiden" af kanalen lyder det i rapporten.

Men "kanalrummet" vil alt andet lige "påvirkes markant", hedder det også.

Ting taler mod Y

Når man nu alligevel peger på løsningen, der kun går i land på én side, så skyldes det, at man har identificeret flere problemer med broen, der splitter sig op:

Y-broen vil være "lidt mere kompleks" at bygge, og man frygter, at cyklister vil skyde genvej ind over fodgængerdelen af broen, hvis de gerne vil i land på dén side af kanalen.

Desuden vurderer man, at det "ikke er realistisk" at fjerne de nedgravede container på adgangvejen til broen — hvilket vil være nødvendigt, hvis man helt skulle undgå at indsnævre kanalen.

Og sidst, men ikke mindst, vil en "splittet" bro mere markant påvirke de lokale boligers udsyn over havnen, fordi den går i land på begge sider af kanalen og dermed på det sidste stykke mod land på sin vis udgør "to" broer.

Derfor peger Rambøll og embedsværket i Teknik- og Miljøforvaltningen altså nu på en løsning, som går i land på kun den ene side af kanalen.

Det er ganske sikkert

En gruppe lokale beboere på Enghave Brygge-siden har igennem mange måneder gjort opmærksom på, at det i deres optik vil skabe usikre trafikforhold i området, hvis broen går i land netop ved deres boliger — hvadenten det er som en Y-bro eller ej.

Og derfor ser de meget hellere broen opført nogle hundrede meter mod syd. 

Hele misæren med tilkastning af kanalen er kun opstået, fordi man "glemte" at lave en tilpas bred adgangsvej til broen, da man etablerede det nye boligområde på Engholmene.

Men flere lokale mener, at der også vil opstå sikkerhedsmæssige problemer lidt længere inde på land, fordi hele gadenettet ikke er gearet til så mange cyklister, som der vil komme til området.

Det mener eksperterne dog kan løses med nogle mindre tiltag:

Ved at etablere midterheller, så fodgængere kun skal krydse én cykelbane ad gangen, og lave belægningsskift, så fodgængere og cyklister bliver bedre adskilt, kan der skabes sikre forhold, lyder det.

Desuden kan fortove på flere strækninger blive udvidet for at øge afstanden til cykelstien og dermed også trygheden for beboerne. Og så kan man potentielt etablere et lyskryds i krydset Andrei Sakharovs Vej / Albert Schweitzers Vej, hvis der bliver behov for det.

Sikret mod dårlige prognoser

De københavnske stibroer over Inderhavnen er alle endt op med at være voldsomt underdimensionerede — ikke mindst Bryggebroen der med i dag mere end 23.000 cyklister i døgnet reelt burde være næsten dobbelt så bred ifølge Københavns Kommunes egne standarder.

Prognosen for 'Enghavebroen' lyder på mere beskedne 5-7.000 daglige cyklister.

Men klog af skade anbefaler den nye analyse at gøre den dobbeltrettede cykelsti 4,5 meter bred, og fodgængerarealet 3 meter bredt. Det vurderes nok til at rumme 20-25.000 daglige cyklister og fodgængere.

Til sammenligning skal fodgængere og cyklister nu deles om en bredde på 5,5 meter på Bryggebroen. Og konsekvensen af den fejlslagne prognose høres tydeligt i myldretiden: Der bliver råbt højt på cykelstien for at undgå sammenstød.

Men det mener man altså at have taget højde for med den kommende Enghavebro, der bliver lavet betydeligt bredere, end der umiddelbart er behov for.

 

Mangler 150 mio. kr.

Næste skridt er for politikerne at godkende anbefalingen af broens placering og landgang fra Rambøll og embedsværket.

Det skal efter planen ske på et møde den 10. marts — men derefter resterer et nok så vigtigt punkt: finansieringen.

Prisen for den nye bro anslås at lande på knap 250 mio kr, og Teknik- og Miljøforvaltningen planlægger at søge om knap 100 mio. kro fra statens 'Nationale Cykelpulje' — svarende til 40% af anlægssummen.

Skal projektet gennemføres, kræver det, at de resterende midler kan afsættes i Københavns Kommunes budget for 2026 — et budget der forhandles på plads til september.

Hele rapporten kan læses her.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

vestlev
og hvordan vil ekspropriation af et areal ved Lyngholm påvirke byggeretskvadratmetrene på det nye byggefelt ved J10
vestlev
Er ekspropriationsudgifter medregnet i budgettet?
finn.breddam

Det fremgår af indstillingen til Teknik- og Miljøudvalget som "Politisk handlerum", at man kan vælge at bede forvaltningen undersøge J10 som linjeføring mellem Enghave Brygge og Islands Brygge ved at henvise en lignende udvidet foranalyse til forhandlingerne om Budget 2026.

Hvis man vælger det, bør man supplere med et spørgsmål om forskellen mellem de to løsninger i perspektiv af helheden af byens cykelstinetværk. Altså, Vesterbro-Amager frem for bare Enghave-Islands Brygge.

Det sker på mandag.
finn.breddam

Cykelgade!? Spændende, hvordan det kommer til at fungere med varebiler, skraldebiler, P-plads til vinduespudserlastbil, børnehaver osv.

Men det er da muligt, at det her er den bedst mulige løsning på det forkrampede kompromis, der bliver kaldt G5.
Lars Barfred 1
Den kunne vel blive billigere og kortere uden det tilsyneladende unødvendige knæk på midten. Cyklister vil generelt hellere kører den korteste vej. Ekstra sving og distance giver ikke meget ekstra værdi.
Toke Boss

Link til Hele rapporten kan læses her. Virker ikke. Kan I ændre det?

redaktoren
Det virker nu, uden ændringer. Københavns Kommune har det med at flytte rundt på materiale, så kommunale links kan nogen gange stoppe med at virke, midlertidigt eller permanent.

relaterede
artikler

BR-kandidat for Moderaterne mener, at en Enghavebro på den udpegede placering vil skabe en dårlig cykel­oplevelse og være dårlig for byens udvikling.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling