pixel

Modstandere af 'Enghavebroen' taber sag

Borgmester har ikke været inhabil i sag om bro — og beslutning om placering bliver ikke påvirket.

enghavebroen

Opførelsen af 'Enghavebroen' har i knap to år været lidt af et stridpunkt blandt nogle lokale på Enghave Brygge.

En gruppe på de små boligøer 'Engholmene' har ihærdigt kæmpet imod, at cykelbroen skulle gå i land, netop hvor de bor.

Nu har den såkaldte 'Brogruppen på vegne af ejerforeninger på Engholmene' dog tabt en sag i Ankestyrelsen.

Som led i de mange anstrengelser for at få flyttet den planlagte bro et andet sted hen, klagede Brogruppen i oktober 2024 til den statslige styrelse og pegede på, at Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod (Ø) skulle være inhabil i sagen.

Det skulle hun ifølge gruppen være, fordi hun tidligere har arbejdet som advokat for 'Nokken' på den anden side af vandet.

En alternativ broplacering ved netop Nokken har været undersøgt som ét af alternativerne til at placere broen ved Engholmene. Og Brogruppen ser gerne broen flyttet herned.

Over for Ankestyrelsen indikerede gruppen altså, at Nokken politisk måske kunne være blevet "skånet" for broen, fordi haveforeningen havde haft et professionelt forhold til Teknik- og Miljøborgmesteren.   

Ankestyrelsen formulerer selv Brogruppens anklage mod Line Barfoed således:

"Uvedkommende hensyn og inhabilitet kunne have påvirket sagsforløbet og beslutningen om broens placering." 

Desuden skulle Barfods datter være ansat i samme advokatfirma, som tidligere har arbejdet for Nokken, og det kunne også have haft betydning, antydede Brogruppen. 

Ikke relevant for sagen

Ankestyrelsen har dog siden lavet en "indledende undersøgelse" og er nu nået frem til, at man ikke vil foretage sig mere i sagen.

Line Barfod har som advokat ikke arbejdet for Nokken i nogen sager, der har noget med broen at gøre, siger Ankestyrelsen. Og Barfods datter har på intet tidspunkt været repræsentant for Nokken.

Da der ikke er fremlagt andre 'beviser' for, at Barfod skulle være inhabil, er sagen afvist og vil ikke få nogen betydning for Enghavebroens fremtid.

De lokale kan dog — i hvert fald for nuværende — læne sig tilbage på altanerne uden frygt for den 'cykelmotorvej', som de tidligere har udtrykt frygt for ville komme til nabolaget, hvis der bliver bygget en cykelbro her.

I marts besluttede det smallest mulige politiske flertal nemlig, at Københavns Kommune i første omgang skal fokusere på at bygge 'Refshalebroen', der skal forbinde Langelinie med Refshaleøen.

Et større flertal har dog også beslulttet, at når der senere skal slås en ny cykelbro syd for Bryggebroen, så skal det være på den placering, der vil gå i land på Engholmene.

Meget kan dog naturligvis nå at ændre sig i de år der vil gå, før man igen når frem til den sag.

Men 'borgmesterial' inhabilitet kommer altså ikke til at stoppe den nuværende udpegning af hvor den — formentligt — kommende 'Enghavebroen' skal gå i land. 

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

Konceptet blev opgivet på Nordre Frihavnsgade — men er netop rullet ud på tre andre gader. De færreste har dog klarhed over, hvad en cykelgade egentlig er.
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling