pixel

Fjernbus­terminal koblet på Sydhavnsmetroen

Ny Ellebjerg og Dybbølsbro er nu favoritter til at blive Københavns hårdt tiltrængte rutebilstation.

fjernbusser ved dgi-byen

Over en million rejsende tager langtursbussen til eller fra København hvert år, og for mange af dem er velkomsten en hidsig ringeklokke, når de træder fra rutebilen og direkte ud på en kaotisk cykelsti bag Hovedbanen.

Trods årtiers åbenlyse behov er byens svar på en fjernbusterminal nemlig stadig den mere eller mindre uorganiserede række af store busser langs DGI-byen i Ingerslevsgade. Her er ingen skiltning, informationstavler eller belysning – men til gengæld et dagligt inferno af åbne bagageklapper, forvirrede turister og andre udfordringer for trafiksikkerheden.

Nu peger Trafikstyrelsen på enten Dybbølsbro Station eller Ny Ellebjerg Station som det bedste sted at placere en rigtig fjernbusterminal. Med 12-15 busholdepladser og i Ingerslevgade så uhørt luksuriøse ventefaciliteter som steder at parkere cyklen, at tjekke afgangstiderne, at slå en streg, at købe en juicebrik og at sidde til bussen kommer.

Begge S-togsstationer bliver koblet direkte eller tæt på Sydhavnsmetroen, når den åbner i 2023, og har plads nok til at kunne betjene 250-300 daglige busser – i modsætning til flere af de andre mulige placeringer i København, som Trafikstyrelsen har undersøgt i en ny analyse.

2019 kontra 2025

Af Trafikstyrelsens to favoritter ligner en terminal under vejbroen ved Dybbølsbro og Fisketorvet det mest sandsynlige bud på løsningen på Hovedstadens fjernbusproblem.

Det er tre stop med S-toget eller fem stop med metroen tættere på centrum, og så kan busstationen relativt hurtigt etableres, måske allerede i 2019, mens Ny Ellebjerg formentlig vil skulle vente helt til 2025. For først med Sydhavnsmetroen og den kommende nye jernbane mellem København og Ringsted bliver Ny Ellebjerg for alvor et vigtigt knudepunkt, hvor en fjernbusterminal giver mening.

Trafikstyrelsen anslår byggeprisen til omkring 50 mio. kroner på begge placeringer – og at en fjernbusterminal med brugerbetaling fra busselskaberne kan hvile økonomisk i sig selv.

De øvrige placeringer, som Trafikstyrelsen i analysen har vejet og fundet for lette, er Postgrunden (lang tidshorisont og uvis interesse fra ejer), Ingerslevsgade (ikke nok plads), Valby Station (ikke nok plads), Ørestad (ingen oplagte ledige grunde), lufthavnen (ingen oplagte ledige grunde) og Glostrup Station (ingen oplagte ledige grunde og for langt væk).

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling