pixel

Skal der flere brosten på byens gader?

Ny-asfaltering af syv gader er sat i bero, så de måske kan få brosten i stedet for asfalt.

Gernersgade, brosten, renovering

For tiden er Københavns Kommune i gang med den helt store indhentning af mange års efterslæb på vejene. Frem til 2029 skal over halvdelen af kommunens gadeareal sættes i stand.

Samtidig har kommunen vedtaget en 1:1-løsning for alle veje.

Dét betyder, at en renoveringsmoden vej vil blive rekonstrueret på samme måde, som den var før. En asfaltvej forbliver med andre ord en asfaltvej efter en renovering — og det samme gælder for brostensveje.

Men ikke alle har vist sig lige begejstrede for denne principfaste måde at renovere vej på.

Sidste år var renoverings-turen nået til Gernersgade ved Nyboder — en asfalteret vej, som engang var brostensbelagt. Her ønskede flere lokale beboere, at asfalten ikke blev genoprettet, men i stedet skrællet helt af så de gamle brosten kunne komme frem igen.

I sidste ende valgte kommunen at sætte arbejdet i bero indtil "alternative løsninger" var fundet.

Syv gader kan igen få brosten

Kontroversen på Gernersgade er et eksempel på, at kommunens ønske om lækker, nylagt rulleskøjte-asfalt flere steder clasher med beboeres ønske om at genopdage byens historiske særpræg og hyggelige stemning.

Derfor har Teknik- og Miljøforvaltningen udpeget syv strækninger i København, som alle står foran en renovering, men som man måske kunne gentænke med historiske briller.

Ligesom Gernersgade har alle disse syv gader potentiale til at få genetableret de brosten, som i dag er gemt under asfalten, men rent faktisk at gøre det vil altså kræve, at man politisk går på kompromis med den vedtagede 1:1-løsning.

Det drejer sig om Birkegade og Egegade på Nørrebro, Holsteinsgade og Stockholmsgade på Østerbro, Trekronergade i Valby,  samt Turesensgade og en mindre del af Adelgade i Indre By. Alle syv gader skulle efter planen have været renoveret inden udgangen af næste år.

Skal tænkes sammen

Om 1:1-omdannelsen skulle fortsætte som planlagt — eller tilsidesættes indtil en ny løsning for gaderne kom på plads — skulle de københavnske politikerne tage stilling til på et møde for få dage siden.  

Enhedslisten og SF valgte dog at stille et ændringsforslag, således at Teknik- og Miljøudvalget på et senere tidspunkt skal drøfte, hvordan genopretningerne i fremtiden kan udføres i samspil med øvrige initiativer i byen.

Det ville betyde, at flere brosten i gaderne skulle tænkes sammen i en større plan om: "blandt andet biodiversitet, grønne bylivsgader, ladeinfrastuktur, lokale ønsker samt øget fokus på byens historie og kultur", som det hed til mødet.

Dermed ønskede partierne en mindre dogmatisk måde at renovere byens veje på — en måde der tager hensyn til mange af de sideløbende planer kommunen bakser med, f.eks. for at begrænse biltrafik i Indre By og etablere nye pladser og mødesteder.

Og dén løsning var populær. Forslaget blev enstemmigt vedtaget af samtlige partier, og dermed er vejen for så vidt kridtet for, at de syv veje kan genoprettes uden asfalt.

Men endnu er det for tidligt at sige hvornår — og om — brostene igen vil titte frem på de syv gamle brostensgader.

Præcis hvordan vejgenopretningen bør udføres, skal politikerne nemlig nu først drøfte på et senere møde, og dernæst skal der kastes penge efter brolægningen — noget som tidligst kan komme på plads ved næste budgetforhandling efter sommerferien.

Potentielle udfordinger for cyklister kan løses ved, at man i siderne af vejen ligger planslebne brosten, der er betydeligt mere behagelige at cykle på. Men dét vil naturligvis betyde, at kun en del af den oprindelige belægning kan genetablers.  

"Brosten burde forbydes"

Mens Adelgade, Birkegade og Egegade fremhæves af kommunens stadsarkitekt som "særlige kulturmiljøer", der taler for brostensbelægning, er det for stadsarkitekt Camilla van Deurs sværere at retfærdiggøre på de fire øvrige gader. Her er der ikke de samme "særlige forhold" ifølge stadsarkitekten.

Også embedsværket i Teknik- og Miljøforvaltningen anbefaler at disse fire strækninger renoveres med asfalt — ud fra en samlet vurdering af cyklisters komfort, sikkerhed, støj, forsinkelser og, naturligvis, økonomi.

Skal samtlige syv gader have brosten igen, løber den samlede udgift op i godt 75 millioner kroner, hvilket er godt dobbelt så dyrt som en normal asfaltering. Brolægning kræver nemlig langt mere manualt og tidskrævende arbejde.

Også på Magasinet KBH's Facebook-side har holdningerne til brosten vist sig mangfoldige. Især i forbindelse med vores aktuelle artikel-serie om Middelalderbyens fremtid. 

"Ikke mere gammeldags vejbelægning. Det skal være behageligt at cykle og gå rundt i centrum", lyder én kommentar.

"Flere brosten tak", lyder det fra den modsatte fløj. 

"Jeg synes, brosten burde forbydes", lyder det tilbage.

Fronterne må derfor siges at være trukket op i Københavns nye kulturdebat. Er brosten hyggelige eller møgbesværlige, og er de på vej tilbage? På Magasinet KBH følger vi udviklingen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

henrikhorneman
At renovere alle veje 1:1 virker helt tosset og jeg er glad for at man genovervejer det. Man burde lave en plan for hvordan man ønsker forskellige type veje anlagt og så opgradere vejene til de standarder når man renovere. Her tænker jeg på ting som bredde af fortov, cykelbaner og kørerbaner. Skal der være gennemløbende fortove? Skal vejen være en cykelgade hvis maks hastighedheden er 30 km/t og man alligevel ikke ønsker gennemkørende trafik på en strækning. Hvad kan der laves af vanddræning, beplantning osv. Alle type gader burde have en kategori så man på forhånd viste hvad der skulle laves når det er tid til at renovere. Og med hensyn til brosten, så burde de kun bruges steder hvor man IKKE vil have at folk cykler eller går. De er ubehagelige at cykle på og også mega bøvlet for folk med rollator eller barnevogn eller lignende. Planslebne brosten er bedre, men bliver ofte glatte når de er våde. Hvorfor skal debatten egentlig være i mellem asfalt og brosten. Jeg undre mig ofte over hvorfor man så sjældent bruger fliser, på de strækninger hvor man bruger brosten. De tjener mange af de sammen formål som brosten med at sænke farten på bilerne, men er meget billigere og meget mere behagelige for alle andre type trafikanter.
hcholdt
København vil være verdens bedste cykelby. Et af kravene som i den forbindelse må skulle opfyldes, må være, at det er rart at cykle. Det kræver, at overflader er cykelegnede, og at man kan føle sig sikker. Derfor: Der skal derfor som klart udgangspunkt være asfalteret på de steder, hvor der skal cykles (rart og ikke glat i vådt føre mv.), og det skal fremgå klart, hvor der skal gås og cykles - asfalt til cykler, fliser til fodgængere (skræmmeeksempler: Tietgensbroen og Vester Voldgade). Nogle steder laver man forsøg med mindre støjende asfalt. Hvordan er det nu lige sammenhængen er mellem brosten og støj???
uffe.jacobsen_3156 hcholdt

Hvem er det, vi kæmper imod? Hvem er brostensromantikerne?

Historieinteresserede? Arkitekturnørder?

Var det ikke rimeligt, at dem, der skal benytte vejene, og dem, der bor op ad dem, fik et ord at skulle have sagt?
Carsten Bjerno
Brosten nej tak. De er virkelig ubehagelige at cykle på
Jette Ingerslev
Flere - og måske mange - steder i København blev der efter Anden Verdenskrig lagt asfalt direkte ovenpå brostenene, blandet andet i Ny Vestergade ved Nationalmuseet og Rysensteensgade. Det må være oplagt at overveje brosten igen på Ny Vestergade, så vej-miljøet kommer til at hænge sammen med den. brostensbelagte Frederiksholms Kanal og Slotsholmen.
uffe.jacobsen_3156 Jette Ingerslev
Lidt nostalgi: Jeg kom i mange år til Trafikministeriet på cykel. Gæt hvorfor jeg altid kørte på fortovet ned ad Frederiksholms Kanal
Rasmus Andersen
Det er som om ingen forholder sig til at det at krydse en brostensbelagt vej for personer i kørestol kan være yderst besværligt og til tider gøre at man må vælge en gade helt fra af samme årsag. Asfalt er tilgængelighed, ikke blot lækkert og rulleskøjte-venligt som det beskrives her.
Kirsten Henriksen
Planslebne brosten bliver meget glatte for cykler. Desuden er de nogle steder lagt - som på foto - således at "revnerne" mellem stenene ligger i kørselsretningen. Det betyder, at cykelhjulene kan blive "fanget", hvilket kan give farlige situationer.
uffe.jacobsen_3156

Vi har erfaringer i Valby: På Tingstedet blev lagt brosten. Senere slebne stier for cykler. Det føles ubehageligt. Og utrygt.

Men beboerne klager over støj! Især i de ellers stille aften- og nattetimer.
hcholdt
Fliser til fodgængere. Asfalt til cyklister. Asfalt eller brosten til bilister. Se fx rundkørslen på Halmtorvet. Hvis København skal være en god cykelby, skal cyklister ikke henvises til brosten. Og trafikarterne skal være tydeligt adskilt!
marc jørgensen
Ville det være muligt at spare penge ved blot at skrælle asfalten af og lade de gamle brosten ligge? Uden at ny-lægge alle sten? Og kan der alligevel/samtidig laves cykelbaner i siderne? Vigtige cykelgader som Gernersgade egner sig ikke som brostensgade. Men lokalgader rundt omkring kunne fint være det, hvis det er det historiske udtryk.
Soeren.chr.jensen_1735

Nej, Gud - eller Borgerrepræsentationen - burde forbyde det. Brosten er umulige at køre på for cyklister. De er ujævne, de er glatte både i regn og sol.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling