Det er slut med smutvejen over Sortedammen

Farvel til et lille stykke infrastruktur med uventet charme.

sortedams sø flydebro

Jernrørene var forbundet uden omsvøb eller finish. Betongulvet hældte. LED-pærerne svigtede lidt på skift. Køn var den aldrig, men den midlertidige flydebro i Sortedams Sø vandt alligevel mange østerbroborgeres hjerter.

Kort
Bro over Sortedams Sø

Nu er den væk igen. Efter at have ligget i over seks år mellem Fredensgade og Østerbrogade er det slut med smutvejen over Sortedammen. Broen blev nemlig søsat i forbindelse med inddragelsen af et hjørne af søen til metrobyggeplads. Og nu er det meste af maskineriet pakket sammen, og broen med.

Ingen bylivsekspert var involveret i etableringen af den enkle, to meter brede flydebro – og deraf måske en del af dens uventede charme. Man blev ikke nudget eller forført eller imponeret til at gå derud. Broen var der bare, af trafikale hensyn, hvis man ville gå i sikker afstand af metrobyggeriet og dets store lastbiler.

Og så viste det sig, at københavnerne fandt fornøjelse i det lille stykke infrastruktur.

Ude på søen mødtes fodgængere, fisk og fugle i fred for både biler og cyklister. Her kom man helt tæt på vandoverfladen og så byen fra et ukendt perspektiv.

Folk stoppede op på broen, lænede sig ud over gelænderet, faldt i snak, smed fiskelinen ud eller kiggede til Fugleøen og mod solnedgangen over det fjerne Vesterbro.

Edderkoppernes hemmelige galleri

Om natten, når flydebroen lyste op i søen fra lang afstand, kunne man nyde en overraskende storslået følelse af at gå på broen i mørket med striben af lys på begge sider og forestille sig, at det var landingsbanen til et fly eller en bro til en anden verden.

På visse tider af året indtog edderkopperne stibroen, så der fra den ene søbred til den anden og på begge sider blafrede fine spind i vinden, oplyst af LED-lysstriberne – som et galleri, hvor hver af de mangebenede byrumskunstnere konkurrerede om at skabe det smukkeste værk og placere det i det klareste lys.

Midlertidig betyder midlertidig

I en opgang ved søen hænger på opslagstavlen et brev fra Metroselskabet, der annoncerer nedtagningen af broen. ”Hurra” står der med blyant i margin. En anden beboer har tegnet en trist smiley.

Meningerne er delte om savnet af smutvejen, som læserbreve i lokalavisen priste for at få hele kvarteret omkring Ryesgade til at blomstre op. Og som fik sin egen støttegruppe på Facebook, der ville gøre den permanent.

Men Sortedams Sø har været fredet siden 1966, så at bygge en rigtig bro ville kræve en affredning.

Indtil videre er en foreløbig gangsti på vej tilbage på søbredden ud for den næsten rømmede byggeplads, så man igen kan gå sin søndagstur om søen i dens fulde længde. Selve søhjørnet genetableres til foråret.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Sydhavn
Med et 70 meter langt og bølget mahognimøbel er Sydhavns nye bro også havnens længste udsigtsbænk.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.