pixel

Byports-broen over Folehaven er åben

VIDEO: Kom tæt på den nye strittende cykelbro i Valby, der markerer indkørslen til København.

cykelbro gangbro vigerslevparken

Ventetiden er forbi i det alleryderste Valby, hvor tohjulede og gående nu kan smutte lige hen over de 50.000 biler, der dagligt kommer brølende ad den trafiktunge indfaldsvej Folehaven.

Lige hvor Holbækmotorvejen slutter, har Folehavebroen sluttet sig til Københavns verdenskendte samling af små velplacerede cykelbroer, der binder byen bedre sammen.

Og med sit markante og strittende design har den potentiale til med tiden at blive en ny ikonisk indkørsel til hovedstaden. For som en vestvendt byport slår den en linje gennem landskabet, hvor bilisterne skal sænke farten: Når man ser den, ved man, at nu er man i København.

Folehavebroens trygge overgang for bløde trafikanter erstatter et farligt kryds med flere ulykker på samvittigheden, som børn og voksne hidtil har været tvunget til at krydse for at komme mellem de to dele af Vigerslevparken på hver side af motorvejstilkørslen.

Langstrakte Vigerslevparkens grønne bånd mellem Valbyparken, kommende Kulbaneparken og Damhussøen indgår i det grønne cykelrutenet på kryds og tværs af hovedstaden, og det forventes at op mod 4.000 cyklister foruden fodgængere fra slentre-tempo til jogging-fart vil smutte over byports-broen hver dag.

Du kan besigtige Folehavebroen både tæt på og fra afstand i denne dronevideo:

Trækrone eller lammekrone

Den 137 meter lange og 5,5 meter brede cykel- og gangbro er tegnet af Dissing + Weitling og er dermed i direkte famile med Åbuen over Åboulevarden, Cykelslangen rundt om Fisketorvet og Bryggebroen over havnen, der alle er designet af samme arkitektfirma.

Folehavebroens frie spænd er på 42 meter, hvoraf de 32 meter udgøres af det iøjnefaldende centrale brofag med stålmasterne, der i varierende længder stritter skråt op i luften. Naturligvis med lys i toppen af hver mast, der får broen til at gløde i natten.

Masterne er inspireret af træerne i Vigerslevparken med deres stammer og grenværk, og når de grønne omgivelser vokser til, skal det understøtte, at cyklister og fodgængere opfatter broen som en integreret del af parken og som en oplevelse på vejen gennem den, ikke som en adskillelse.

Fra start er landskabet dog noget afpillet, så frem for en trækrone kunne man måske også få associationer til en lammekrone, ligesom arkitekturanmelderne fra både Politiken og Berlingske i deres velkomstbedømmelser af Folehavebroen.

Otte år undervejs

Byggeriet af Folehavebroen har taget et års tid, men den har officielt været på vej lige siden 2012. For de bløde trafikanter har måttet vente og vente på, at BaneDanmark først skulle være færdige med at bygge om til højhastighedsjernbane i området.

Prislappen for Københavns Kommune lyder på 42 mio. kroner, hvilket er dobbelt så dyrt som oprindeligt afsat, fordi Fredningsnævnet efterfølgende bestemte, at broen i den ene ende skulle opføres fritstående i Vigerslevparken og ikke på en jordvold.

I forbindelse med Folehavebroen er der også blevet etableret en dobbeltrettet cykelsti og fodgængersti mellem Sønderkær og krydset Folehaven/Vigerslevvej, og de omkringliggende parkarealer vil inden sommeren få anlagt græs og plantet 72 nye træer.

Emner

Bro

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling