pixel

Endelig kommer byporten over Folehaven

En ny cykelbro forventes klar til at markere indkørslen til København i 2020.

folehaven bro aften

Ventetiden er ved at være forbi i det alleryderste Valby, der i over syv år er blevet lovet en bro til bløde trafikanter over trafiktunge Folehaven.

Kort
Cykelbro over Folehaven

København er verdenskendt for sine velplacerede små cykelbroer, som Åbuen over Åboulevarden og Cykelslangen rundt om Fisketorvet, og det næste medlem af familien har potentiale til at blive en ikonisk indkørsel til byen.

Broen skal nemlig ligge som en linje i landskabet lige dér, hvor Holbækmotorvejen slutter, og bilisterne sænker farten. Som en ny vestvendt byport, der samtidig skaber en tryg overgang for tohjulede og gående: Når man ser den, ved man, at nu er man i København.

Den 150 meter lange cykel- og gangbro er ligesom både Åbuen og Cykelslangen tegnet af Dissing+Weitling og får en iøjnefaldende konstruktion med sine stålmaster, der i varierende længder stritter skråt op i luften. Naturligvis med lys i toppen af hver mast, der får broen til at gløde i natten.

Folehave-broen har officielt været på vej siden 2012, men har ventet og ventet på, at BaneDanmark først skulle være færdige med at bygge om til højhastighedsjernbane i området. Nu har Københavns Kommune altså linet op til første spadestik i 2019 med forventning om at åbne byporten for overkørsel i sommeren 2020.

Binder Vigerslevparken sammen

Den nye cykelbro erstatter et farligt kryds med flere ulykker på samvittigheden, som børn og voksne er tvunget til at krydse for at komme mellem de to dele af Vigerslevparken på hver side af motorvejstilkørslen.

Langstrakte Vigerslevparkens grønne bånd mellem Valbyparken og Damhussøen indgår i det grønne cykelrutenet på kryds og tværs af hovedstaden, og det forventes at op mod 4.000 cyklister foruden fodgængere fra slentre-tempo til jogging-fart vil smutte over byports-broen dagligt.

Prislappen lyder på 42 mio. kroner, hvilket er dobbelt så dyrt som oprindeligt afsat, fordi Fredningsnævnet efterfølgende bestemte, at broen i den ene ende skal opføres fritstående og ikke på en jordvold.

Sammen med Folehave-broens maste-design, inspireret af træerne i Vigerslevparken med deres stammer og grenværk, skal det understøtte, at cyklister og fodgængere opfatter broen som en del af parken og som en oplevelse på vejen gennem den, ikke som en adskillelse.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Indre By
Den ligner allerede en succes, inden den åbner officielt den 14. august, men forude kan ligge et opgør mellem biler og cykler i området omkring Lille Langebro.
  • Byens Rum
  • Valby
Ny bro gennem bygning skal være både vartegn og knytte to nye områder sammen

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Nordhavn
Men cykel- og gangforbindelse er droppet, og Svanemølle­havnen splittes op i to mens stort byggeri står på