pixel

Frodig havnepark bliver nabo til Operaen

Et længe planlagt boligbyggeri droppes til fordel for en grøn og rolig park ved havnefronten.

sydøen oktober 2017

Det meste af tiden har mågerne byens bedst beliggende græsplæner helt for sig selv. Lige ved siden af Operaen er havneudsigten fabelagtig, blæsten stærk og menneskestrømmen svag.

Kort
Opera-parken på Dokøen

Men om føje år skal de flade, øde plæner på Dokøen være forvandlet til københavnernes nye frodige opera-park i den centrale del af havnen.

A. P. Møller Fonden vil nemlig udgrave en parkeringskælder til Operaen og anlægge en offentligt tilgængelig park oven på den.

Da fonden i 2001 præsenterede sit operahus, havde arkitekt Henning Larsen også tegnet nogle boligkarrér på begge sider af det kommende vartegn midt i havnen. Det var et krav fra Københavns Kommune, at der også skulle bygges boliger på Dokøen, men siden Operaen åbnede i 2005 har planerne ligget lige så brak, som de store plæner.

Efter mere end et årti i syltekrukken er kommunens politikere nu med på helt at droppe byggeriet til fordel for et p-anlæg med park-anlæg.

Startredegørelsen er godkendt, men derefter skal stedet i lokal- og kommuneplan laves om fra boligområde til fritidsområde, så gravemaskinerne dukker tidligst op på A. P. Møllers græsplæner i 2019.

Et roligt alternativ

Der skal være café og toiletter i opera-parken, men hvad de let hævede plæner og en nøjsom række træer ellers skal udskiftes med i fremtiden, er fonden gået i gang med at indsamle bud på fra landskabsarkitekter.

Der bliver 19.000 m2 at gøre godt med på sydsiden af operahuset, og oplægget er, at det skal være et rekreativt område med fokus på fred og ro. Et supplement til havnens andre nye og mere aktivitetsprægede byrum, som Papirøen lige ved siden af og Ofelia Plads lige over for.

Derfor vil A. P. Møller Fonden sandsynligvis heller ikke bygge en bro over til Papirøen, selvom det forventes at blive muligt med den ændrede lokalplan. Til gengæld er det med i overvejelserne, at udvide opera-parken et par tusind kvadratmeter ud i havneløbet, så kajkanten kommer til at flugte med Papirøen og resten af Dokøen.

Selve p-kælderen skal have 300 parkeringspladser og en underjordisk forbindelse til Operaen. Dermed nedlægges parkeringspladen på den anden siden af operahuset, under de fredede kraner, men ellers er det planen at bevare de nuværende boligbyggemuligheder for den mindre græsplæne på den nordlige del af Dokøen, der bærer mere tydeligt præg af værftsfortiden med også den bevarede tørdok og et gammelt pumpehus.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling