pixel

Grøn omstilling: Tre travle buslinjer på vej til el-drift

Københavns Kommunes ambition er, at alle busser kører på el i 2025 — og med tre nye buslinjer klar til el-drift kommer man nærmere målsætningen.

Elbus koebenhavn

Linje 1A, 10 og 164 servicerer normalt 10 mio. passagerer om året. Det vil de også gøre fremover — men med mindre støj og forurening. De tre buslinjer lukker og slukker for dieselen, når de fra slutningen af 2021 overgår til ren el-drift.

Der er tale om 53 nye busser, som hverken vil udlede CO2, NOx eller partikler fra motorerne. Og så larmer de kun en brøkdel af de dieselbusser, der dog stadig er mange af i de københavnske gader.

Omlægningen af de københavnske busser er en del af en større plan for hele Sjælland, hvor ambitionen er, at halvdelen af al busdrift kører på el i 2030. Frederiksberg og København løber med en stor del af CO2-fortjenesten, fordi der med linje 1A, 10 og 164 er tale om tre passagermæssigt tunge buslinjer, som kører hyppigt.

Movia udbyder busdriften, men det er kommunerne der har sat standarderne for omlægningen til mere grøn transport.

Frederiksbergs borgmester bakker op om Københavns Kommunes målsætning om 100% el-drift af busserne i kommunen i 2025 — og med linje 1A har netop Frederiksberg også andel i den kommende fase af omstillingen:

”Frederiksberg ønsker at være elbilby nummer ét — og derfor har vi besluttet, at linje 1A og alle andre busser i vores by skal køre på el. Det vil sammen med en række andre tiltag bidrage til en sundere og bedre by, der også er godt på vej til at blive CO2-neutral”, siger Simon Aggesen (C).

Det kan betale sig — også på bundlinjen

Omlægningen fra diesel til el har tidligere været en dyr affære for de i alt syv involverede kommuner. Men den teknologiske udvikling har gjort, at konkurrencen på transportmarkedet er øget.

Sammen med de faldende elafgifter er der derfor skabt en grøn cocktail, som sikrer at elbusserne nu er billigere i drift end dieselbusserne.

Investeringen ser derfor ud til at komme flerfoldigt tilbage igen. Movia estimerer, at de syv kommuner tilsammen kan spare 20 mio. kr. årligt alene ved omlægningen af de tre buslinjer. Når flere buslinjer fremover skifter til el-drift, vil besparelsen således vokse sig endnu større.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling