pixel

Prisen på letbanen skyder i vejret

Globale kriser giver hak i tuden på letbanens budget. Indtil videre ventes en ekstraregning i omegnen af en milliard kroner.

buddingevej, letbane, fremtid

29 stationer, 28 kilometer og 11 kommuner.

Arbejdet med det omfattende letbane-projekt, der som en halvcirkel rundt om hovedstaden skal forbinde Ishøj i syd med Lundtofte i nord, skrider frem.

Det samme gør udgifterne.

Det står nu klart efter størstedelen af anlægsarbejdet er gennemført, og arbejdet med skinner og tog kan påbegynde. Det fortæller selskabet bag letbanen, Hovedstadens Letbane, nu i en meddelelse.

Samlet regning på knap 10 milliarder

Globale kriser har givet grus i maskineriet i hele byggebranchen, og det er da også udfordringer i forsynings- og leverancekæder som følge af Covid-19 og krigen i Ukraine, der er de primære grunde for det forventede budgetskred.

Kriserne har både givet stigende priser på råvarer og mangel på kvalificeret arbejdskraft, hvilket har ramt store dele af byggesektoren på verdensplan.

Hovedstadens Letbane vurderer derfor, at byggeriet ikke kan færdiggøres med det nuværende anlægsbudget.

Præcis hvor meget prisen stiger, vides endnu ikke. Men letbane-selskabet har opskrevet risikovurderingen, så den nu lander på 10-15 pct. af det samlede anlægsbudget.

I forvejen har projektet en ikke beskeden anlægssum på 8,2 milliarder kroner. En forøgelse på 10 til 15 procent, vil altså betyde en stigning fra 820 millioner og op til 1,2 milliarder kroner — altså en samlet anlægssum på nu lige under de 10 milliarder kroner.

Hovedstadens Letbane fortæller, at projektet fortsat finansieres af Letbanens ejere — hvilket vil sige Region Hovedstaden og de 11 kommuner, som banen forbinder.

Regionen og kommunerne betaler årligt et fast beløb til Hovedstadens Letbane for at sikre, at selskabets samlede gæld for det omfattende byggeri er tilbagebetalt i 2059.

Med andre ord lander regningen hos skatteborgerne.

Mange interesser komplicerer

At stigende priser og mangel på arbejdskraft rammer letbane-projektet særlig hårdt skyldes kompleksiteten af underleverandører og interessenter bag projektet.

Ikke færre end otte entreprenørkontrakter, ni vejmyndigheder og mere end 50 forskellige ejere af vand- gas- og elledninger, der skal flyttes, er alle del af det enorme projekt.

Her og nu er den foreløbige pris-forudsigelse dog blot en forbereden sig på fremtiden. Hvor meget den samlede regning lander på, vil stå klart med en ny analyse næste år, oplyser Hovedstadens Letbane.

Indtil da arbejder selskabet sammen med letbanens mange entreprenører og myndigheder på at imødekomme den nye virkelighed, så letbanen som planlagt kan åbne i 2025.

Binder forstæderne og byen sammen

Anlægget af letbanen langs Ring 3 er det største infrastrukturprojekt i Københavns omegn siden S-toget blev udbygget i 1960'erne.

Den 28 kilometer lange rute løber langs motorvejen Ring 3 og krydser seks S-togs-stationer undervejs.

Hvor S-togene primært klarer turene ind og ud af byen, bliver letbanens opgave altså at binde de mange S-togslinjer sammen rundt om byen.

Dermed bliver det noget hurtigere at tage turen fra eksempelvis Ballerup til Brøndby med skinnetrafik — uden først at skulle køre en omvej ind mod byen og skifte tog.

Når linjen efter planen åbner i 2025, vil hele turen gennem de elleve kommuner tage godt en time med en gennemsnitsfart på 30 km/t.

Man regner med, at op mod 18 millioner passagerer årligt vil benytte sig af letbanen, der skal køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden.

Den største station bliver Glostrup, hvor mere end 6.000 passagerer ventes at stige af og på dagligt.

Siemens leverer de i alt 29 tog af mærket Avenio, som i dag bruges i Haag og München. For at skille sig ud fra de røde S-tog, den hvide metro og de gule bybusser får letbanetogene deres egen grønne farve.

Anlægget af det store skinneprojekt kan løbende følges på projektets hjemmeside her.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

bo schmidt
de komplekse entreprise grænser, har været kendt på forhånd, både fra århus og odense, Lad gå med mangel på arbejdskraft og logistik problemer fra covid.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling