Nye hurtigtog kan næsten halvere turen til Berlin
Ny EU-plan vil sende københavnere til Tysklands hovedstad på fire i stedet for syv timer — og hurtigere ud i resten af Europa.
Forestil dig en togtur fra Københavns Hovedbanegård til Berlins Hauptbahnhof på blot fire timer.
Det er omtrent den samme tid, det i dag tager at flyve, når man medregner al transit og ventetid i lufthavnen.
Dette scenarie skal blive til virkelighed allerede i 2030.
EU-Kommissionen har nemlig netop præsenteret en omfattende plan for at accelerere udviklingen af højhastighedstog i hele Europa med det ambitiøse mål at halvere rejsetiden på mange populære strækninger.
For den danske hovedstad betyder det konkret, at rejsen til Berlin forventes at tage kun fire timer i stedet for de nuværende syv.
Og det er var så markant et spring, at den britiske avis The Guardian fremhæver netop denne rute som et symbol på hele planens potentiale.
Projektet skal understøtte EU's mål om at blive CO2-neutralt inden 2050 og styrke Europas globale konkurrenceevne ved at få flere til at vælge de hurtigere, mere komfortable og pålidelige skinner frem for flyet.
"Næste stop Palermo — toget kører ikke videre"
Målet om at binde Europa bedre sammen på hurtigere skinner falder sammen med en række konkrete infrastrukturprojekter på kontinentet.
Først og fremmest bliver Femern-forbindelsen en afgørende brik mellem Nord- og Sydeuropa. Egentlig skulle tunnellen stå klar i 2029, men tidsplanen er presset af tekniske årsager, og det er ikke sikkert, at den holder.
Når forbindelsen engang er klar, vil den indgå i den store Skandinavien-Middelhavet (Scan-Med) korridor, som gør det meget nemmere at transportere både varer og turister, der flygter fra henholdvis varme og kulde.
For at korridoren kan blive rigtig effektiv, kræver det omfattende opgraderinger i Tyskland, Østrig og Italien, herunder den kommende Brenner Base Tunnel på den østrigsk-italienske grænse, som betydeligt vil reducere rejsetiden gennem Alperne.
Længst mod syd vil Messina-broen give korridoren en direkte forbindelse fra fastlandet til Sicilien. En fast forbindelse til Sicilien har været diskuteret lige siden romertiden, men her omkring 2.000 år senere ser den faktisk ud til at blive virkelighed.
Broen bliver en hængebro med et spænd på cirka 3,3 kilometer — hvilket er mere end dobbelt så langt som Storebæltsbroens, og mere end 60% længere end den øjeblikkelige verdensrekordhaver i Tyrkiet.
Når broen efter planen er klar i 2032, vil det altså blive muligt at suse i ro og mag fra Stockholm til Palermo — forudsat at vi danskere altså har fået helt styr på Femern til den tid.
Turbo-tog fra Lissabon til Tallin
Også andre dele af Europa ser ind i drastiske tidsbesparelser, drevet af EU-støttede projekter.
Tilbage i Østersøen skal projektet Rail Baltica skabe markant kortere rejsetider mellem de baltiske hovedstæder og binde dem sammen med resten af Europas jernbanenet.
Og på den Iberiske Halvø skal en ny højhastighedsbane skære rejsetiden mellem Lissabon og Madrid ned fra ti til blot tre timer inden 2030, hvor Spanien, Portugal og Marokko i fælleskab afholder VM i fodbold.
Alle disse projekter modtager støtte fra EU, primært gennem Connecting Europe Facility (CEF)-fonden, netop fordi de er strategisk vigtige for at skabe et sammenhængende europæisk højhastighedsnetværk inden 2040.
Den politiske køreplan
Skal den store europæiske køreplan blive til noget, kræver det dog en række investeringer fra både EU og private.
Reglerne skal laves om, så det bliver nemmere at købe billetter til grænseoverskridende rejser, selv hvis man bruger tog fra flere forskellige togselskaber.
Samtidig skal det gøres lettere for nye togselskaber at køre på strækningerne for at øge konkurrencen, og reglerne for lokoførere skal forenkles, så de lettere kan køre i flere lande.
Endelig skal der forskes i næste-generations højhastighedstog, som kan køre problemfrit over store afstande og varierende temperaturer.
Kommissionen understreger, at de hurtigere tog ikke kun er en fordel for de rejsende. Bedre togforbindelser vil også mindske trængslen på motorvejene og frigøre kapacitet på de gamle jernbanestrækninger.
Og også København vil altså kunne høste frugterne. Ud over den hurtigere tur til Berlin og videre sydpå, skal man i fremtiden også kunne tage til Stockholm på fire timer i stedet for knap seks i dag.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
