pixel

Trafik ved Inderhavns­broen skal glide bedre

Ny analyse kommer med konkrete forslag til at løse trafikkaos.

Inderhavnsbroen trafik

Inderhavnsbroen kom ikke til verden uden fødselsproblemer.

Da den åbnede i 2015, var det med flere års forsinkelse og efter både entreprenørkonkurs og beskyldninger om forfejlet design undervejs.

"Gumpetungt" og "billigt" lød det om formgivningen.  

Den er siden blevet en stor suces — af den simple grund at den forbinder to helt centrale lokaliteter i København: Nyhavn og Christianshavn — og gør turen mellem de to mere end en kilometer kortere, da man ikke længere behøver at tage en omvej ad Knippelsbro. 

Men efter åbningen opdagede både fodgængere og cyklister, at der ikke blot var problemer med broens konstruktion og æstetik, men også med transporten over den.

Fodgængere forvildede sig nemt ud på cykelstien, cyklisterne måtte lave et skarpt sving i høj fart for ikke at smække forhjulet ind i et hegn af af plexiglas — og særligt i broens to ender var der problemer med afviklingen af trafikken.

Magasinet KBHs Emilie Koefod kaldte oplevelsen forvirrende og desorienterende.

Stadig kaos

Anno 2021 hersker der stadig et vist kaos ved Inderhavnsbroen, der ikke er blevet mindre af, at den i snit benyttes af 15.800 cyklister hver dag — mere end dobbelt så mange som de projekterede 7.000, som broen egentlig er designet til.

Man havde ved planlægningen ikke taget ved lære af Bryggebroen, der åbnede i 2006, og som allerede i 2014 — før åbningen af Cykelslangen — blev passeret af 12.000 cyklister hver dag, mange gange flere end den oprindelige projektering. 

Nye københavnske broer har simpelthen konskevent været mere succesfulde, end Københavns Kommune forventede.

Men nu skal der ske noget for at løse de til tider kaotiske problemer ved Inderhavnbsbroen. 

Københavns Kommune har brugt et års tid på at lave en nærmere analyse af, hvad der egentlig er galt — og hvordan det kan gøres bedre.

Ikke lukning for biler

Blandt forslagene er at ændre ensretningen for bilerne på Nyhavnssiden, at udvide cykelstien på broen og at skabe midterheller ved madmarkedet på Christianshavnssiden, som cyklisterne suser tæt forbi. Madmarkedet har netop fået forlænget sin tilladelse til — indtil videre — 1. marts 2024.

Særligt Radikale Venstre har ellers været fortaler for en mere omfattende løsning, hvor man helt lukker Nyhavns skyggeside for biler fra havnen og ned til Holbergsgade, og dermed også skaber et nyt byrum, hvor broen går i land.

Embedsmændene i Teknik- og Miljøforvaltningen foreslår dog sine politikere, at man holder adgangen for bilerne åben.

Dét vil betyde, at cyklerne med retning mod Kongens Nytorv vil blive ledt ned ad en separat, ny cykelbane imod bilernes ensretning.   

Når politikerne har kigget nærmere på rapporten i den kommende uge, vil embedsmændene udarbejde et såkaldt budgetnotat, så der senere kan blive afsat penge til at udføre arbejdet. 

Det vurderes indtil videre, at den foreslåede ombygning vil koste knap 6 mio. kroner — penge som politikerne altså skal finde ved kommende budgetforhandlinger, før arbejdet kan gå i gang.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling