pixel

Overdækning af Vasbygade bliver for dyr

Ideen om at knytte Jernbanebyen sammen med nye kvarterer i Sydhavnen ved at overdække trafikeret omfartsvej er formentlig død på tegnebrættet.

Vasbygade tunnel

For nylig tog DSB’s tidligere værkstedsområde på Vesterbro sit første konkrete skridt mod at blive en ny bydel med indvielsen af 40 midlertidige studieboliger

Samtidig står det formentlig klart, at Jernbanebyen, som den kommende bydel er navngivet, ikke vil blive så tæt forbundet til den omkringliggende by, som man kunne have håbet.

Vi har her på Magasinet KBH tidligere skrevet om, at områdets ejere og udviklere — DSB og det statslige Freja Ejendomme — undersøgte muligheden for at overdække cirka 500 meter af den stærkt trafikerede Vasbygade.

Overdækningen ville sikre, at Jernbanebyen fik en tættere fysisk tilknytning til det kommende boligområde på Enghave Brygge, det eksisterende boligområde på Frederiks Brygge og resten af Sydhavnen.

Nu har ejerne imidlertid besluttet ikke at gå videre med ideen om at overdække den store gennemfartsvej, da forundersøgelser har vist, at det bliver mindst 100 millioner kroner dyrere end først estimeret.

Den delvise overdækning af Vasbygade — som vi tidligere har skrevet om — vil således koste mellem 272 og 357 millioner kroner, hvis den strækker sig fra Belvederekaj ved det nordvestlige hjørne af H.C. Ørstedsværket til sidegaden Kortløb nær Københavns Roklub. 

En lidt længere overdækning fra Belvederekaj til Vasbygade 10 vil koste 310-414 millioner kroner. 

De høje anlægsudgifter skyldes blandt andet, at det har vist sig at blive meget dyrt at omlægge de ledninger og rør, der i dag ligger under Vasbygade.

Udretning er endnu dyrere

DSB og Freja Ejendomme har også undersøgt muligheden for at rette Vasbygade ud, så den løber i en lige linje under eller gennem området i stedet for som i dag at slå et sving forbi H.C. Ørstedsværket. 

Denne løsning ville dog blive endnu dyrere: 315 millioner kroner for en omlagt vej i terræn, der ville gøre den til en del af Jernbanebyens vejnet i stedet for en barriere mod naboområderne.

En udretning i en tunnel — eller i terræn med en overdækning — ville ende med at koste mellem en halv og trekvart milliard kroner. 

Selv om Vasbygade bliver, hvor den er, vil Jernbanebyen ikke blive helt afskåret fra sine naboer i syd, da forskellige muligheder for gang- og cykelstiforbindelser på broer eller i tunneler stadig er i spil.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

relaterede
artikler

Det var for dyrt at grave Vasbygade ned, lød konklusionen. Men prisen for ikke at gøre det er højere, skriver Anders Ojgaard i en kommentar.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling