pixel

Flydende boligblok med biler i bugen

I Nordhavn bliver en ny kunstig ø udformet som én stor karré, der skjuler et kæmpe p-anlæg under vandoverfladen.

kronløbsøen vilhelm lauritzen cobe

Det nye Nordhavn lægger moler til en god håndfuld af Københavns mere usædvanlige byggeprojekter, og senest er blevet præsenteret en kommende nabo-på-vandet til de store siloer, der er ved at blive ombygget ved Fortkaj i Århusgadekvarteret.

Frem for at kæmpe om den eksisterende plads bliver Kronløbsøen nemlig en helt nyetableret ø ude i Kronløbsbassinet mellem Fortkaj og Sundmolen. Hele vejen rundt i øens omkreds skal en op til 20 meter høj lejlighedskarré rejse sig, der med vand på alle fire sider kommer til at tage sig ud som en stor flydende boligblok.

Kronløbsøen vil dog ikke skvulpe rundt i havnen men ligge helt fast oven på et fundament udgjort af øens andet formål: Et parkeringsanlæg med plads til hele 1.000 biler.

Trædesten i horisontale lag

Efter det nyåbnede P-hus Lüders, der har en lege- og motionsplads på taget, er Kronløbsøen således det næste resultat af udviklingsselsskabet By & Havns strategi om at undgå at spilde pladsen i Nordhavn på parkering.

Samtidig skal boligøen og dens tre broer skabe sammenhæng og være en trædesten mellem boomende Århusgadekvarteret og Sundmolen, der som en af det nye Nordhavns senere etaper stadig ligger og venter på sine mere detaljerede fremtidsplaner.

Selve de 340 lejligheder på Kronløbsøen forventes at slutte sig til områdets beholdning af ejerboliger i den dyrere ende. Den massive karréstruktur består af seks skiferklædte bygningskroppe omkring et stort indre gårdrum. Blokkenes design med horisontale lag af altaner og fremspring i facaden er en reference til de geologiske aflejringer i den danske kyst og skal være en kontrast til de mere vertikale byggerier, som siloerne, i Århusgadekvarteret.

Nordhavns husarkitekter

De i alt 25.000 etagemeter på Kronløbsøen er udformet af et team anført af Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cobe – to tegnestuer, der roligt kan kaldes nogle af Nordhavns husarkitekter.

I fællesskab står de ligeledes bag det kommende, nærliggende vartegn Spidsen af Redmolen, og Cobe har såmænd også tegnet ombygningen af den højeste af nabo-siloerne ved Fortkaj, The Silo, der bliver Københavns dyreste lejligheder nogensinde.

Inkluderet i Kronløbsø-projektet er desuden et lidt mindre boligbyggeri på 8.000 etagemeter lige overfor på Fortkaj, hvor bilerne kan køre ned til parkeringsanlægget under vandoverfladen. Visuelt vil satellit-karréen  dog adskille sig fra moderskibet ved at være en mere enkel serie af byhuse i tegl.

Hele det samlede byggeri forventes at være opført i starten af 2020.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling