pixel

Endnu et P-hus indviet i Nordhavn

Træfacade og automatisk nummerplade-scanning er en del af Nordhavns nyeste — og langt fra første — parkeringshus.

nordhavn, vilhelm lauritzen, parkering

Denne uge slog Nordhavns nyeste P-hus porten op og gjorde det endnu lettere som bilist at finde en sig parkeringsplads i bydelen.

Det nye parkeringshus breder sig over seks etager på hjørnet af Sundkrogsgade og Orient Kaj og sikrer plads til yderligere 430 biler — fortrinsvist for kommende beboere og medarbejdere i de nye kvarterer Trælastmolen og Sundmolen.

Huset har fået navnet 'Parkeringshus Orient Plads' og ligger umiddelbart ved siden af metrostationen 'Orientkaj'.

Træfacade, solceller og grønt

Med 430 ekstra parkeringspladser bliver det ikke bare nemmere at være bilejer i bydelen, men også at parkere den.

Huset forsynes nemlig med kameraer, der automatisk registrerer bilens nummerplade ved ind- og udkørsel, så man selv slipper for at rode med at registrere sin parkering.

I stueetagen bliver der — i hvert fald delvist — plads til detailhandel, som man i forvejen ser det i flere af bydelens øvrige P-huse.

Og ifølge By & Havn — det 95% kommunale udviklingsselskab bag flere af byens nye bydele — er der tale om et særdeles bæredygtigt parkeringshus.

"Bydelen får et P-hus med en grøn profil, der kan understøtte det fokus, vi har på at udvikle ressource- og energivenlige bydele", lyder det fra By & Havn, der fremhæver materialevalget i træ og genbrugsaluminium som bæredygtige tiltag foruden solceller på taget og beplantning langs facaden.

Hører man selv til den bæredygtige type, der har anskaffet sig en el-bil, kan der dog blive rift om pladserne.

I første omgang bliver der etableret ti ladestandere i P-huset. Dét tal ventes øget til 37 i 2026, hvilket dog blot vil udgøre godt 8% af det samlede antal pladser. Samme år ventes der i alt at være 150 ladestandere i hele Nordhavn.

En "grøn" bydel for bilister?

"Bæredygtighed" er generelt et udtryk, der går igen, når Nordhavn og dets enkeltbyggerier skal opsummeres af By & Havn eller Københavns Kommune.

Det er dog svært at komme udenom, at bilejerskabet i den nye bydel er markant — stærkt hjulpet på vej af bydelens bil-favorable forhold og beboernes generelt høje indkomster.

Med både mange P-pladser på terræn og flere P-huse anlagt eller planlagt, er det ikke ligefrem lykkedes at motivere boligejerne til at fravælge bilen — snarere tværtimod.

Det nye Orient Plads P-hus bliver opført blot få hundrede meter fra den nye P-kælder under Kronløbsøen med plads til hele 1.100 biler — foruden de nærliggende P-huse Nordhavns Plads og Lüders med dets ofte promoverede "konditag".

Af et kvarter, der bryster sig af grønne tiltag kan det virke kontraproduktivt at give privatbilismen så forholdsvis frie tøjler — især når man tager i betragtning, at området omkring Nordhavn er forsynet med både en S-togsstation og to metro-stop — og med flere metrostop på vej.

Samtidig er kvarteret omkring Århusgade tæt bebygget med smalle stræder, der umiddelbart er indrettet til fodgængere og cyklisters fordel.

Flytter vi fokus til andre nye byområder som fx Jernbanebyen, Sydhavn og Ørestad, har der ligeledes været et udtalt politisk fokus på at begrænse biltransporten.

I Jernbanebyen er man i stedet endt med en masterplan med P-huse til knap 2.000 nye p-pladser, som også skal styrke parkeringsdækningen for resten af Vesterbro.

I Ørestad er der trods hele fem metrostop i skrivende stund også opført otte P-huse, hvilket formentligt har medvirket til at bilejerskabet på Vestamager er øget markant i de senere år.

Generelt er bilejerskabet i Københavns Kommune vokset med næsten 25 procent siden 2013 — betydeligt mere end indbyggertallet — og det ser ikke ud til at gå den anden vej foreløbigt trods mere metro og bedre cykelforhold.

Nordhavns nyeste parkeringshus er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter med STED og landskabsarkitekter som underrådgiver. 5E Byg var totalentreprenør på byggeriet.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Dennis Nielsen
Utroligt at man stadig tillader p-huse over jorden. Det burde være krav med underjordisk parkering ved nybyg
mdp553_4126
It's scandalous that this prime location right next to a metro stop is used to store people's personal cars, instead of being used for offices, stores, or apartments. Cars don't need to use the metro, but people do!

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?
læservision
Nordhavn
Nordhavn skal have et nyt vartegn. En gigantisk figur i træ af en trind Bademester, der kan skubbes i vandet ved en fælles indsats.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling