Der kommer kunst i Sydhavnsmetroen

Slut med ens gråt-i-gråt: Fem anerkendte kunstnere skal udsmykke hver deres station i metroen under Sydhavnen.

sydhavnsmetro kunst

Københavns metrostationer er primært kendetegnet ved, at de er umulige at kende fra hinanden. I skyndingen er  al granit grå, så der venter noget af en omvæltning i undergrunden, når Sydhavnen i 2023 kobles på metroen med fem nye stationer så forskellige, at de hidtil altafgørende navneskilte næsten bliver overflødige.

For i Sydhavnsmetroen mødes passagererne af højteknologiske lysinstallationer, megaskulpturer eller mytologiske vægmalerier, når moderne kunst rykker ned i selve stationsrummet, bliver en del af arkitekturen og tænkes ind i byggeriet helt fra starten.

De fem kommende metrostationer Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg har fået udpeget hver deres anerkendte danske kunstner til at ikke bare udsmykke dem, men gøre dem til hvert deres fuldt integrerede kunstværk.

Havneholmen (Superflex)

Kunsten starter på stoppet ved Fisketorvet, hvor kunstnergruppen Superflex står for den vel nok mest kontroversielle af de fem sydhavnsstationer: Et rum, der virker til at have sin egen tid og tyngdelov. Her bliver der vendt op og ned på metroens vanlige elementer såsom skraldespande, informationsskærme, rejsekortstandere og ure, så de bliver placeret på vægge og i loftet. Og det kan ikke anbefales at stille sit eget ur efter de helt uforudsigelige ure på Havneholmen.

Enghave Brygge (Pernille With Madsen)

På næste station vil kunsten kigge frem flere steder i form af for eksempel betonudsmykninger, marmor og lyslederkabler. Pernille With Madsen kobler højteknologi, arkæologi og geologi i sit sanselige kunstværk, hvor hun blandt andet installerer dioramaer og udskifter nogle af vægpanelerne, så passagererne på Enghave Brygge får en oplevelse af at kunne gå på opdagelse og kigge ind bag murene i metroen.

Sluseholmen (René Schmidt)

Sluseholmen bliver grå, som vi kender det, men med et stærkt futuristisk islæt fra René Schmidts to hovedkomponenter. Det ene er en gigantisk skulptur i rustfrit stål, der hænger over rulletrapperne og peger de rejsende ned mod den underliggende perron. Det andet et betonrelief indstøbt i den store fritliggende betondrager over perronen. Relieffet skal give associationer til fjerne månelandskaber, rumvæsner og geologiske strukturer.

Mozarts Plads (Christian Schmidt-Rasmussen)

Med ankomsten til det gamle Sydhavn kommer farverne. Christian Schmidt-Rasmussen omskaber hele stationens vægbeklædning over indstigningen til metrotogene til et billedkunstværk, der er inspireret af stemningen omkring Mozarts Plads. På en dybsort baggrund optræder farverige figurer der kobler nutid og fremtid, hverdagens originalitet og uendelige mystik.

Ny Ellebjerg (Henrik Plenge Jakobsen)

Endestationen bliver alle mulige slags blå. Fra lys himmelblå i toppen til dyb og mystisk midnatsblå i bunden, med et geocentrisk astronomisk ur som det centrale udsmykningselement. Henrik Plenge Jakobsens ur vil vise et præcist billede af nogle af himmellegemernes aktuelle position over Ny Ellebjerg og dermed placere stationen i verdensrummet.

Cityringen ikke helt grå

Det er Statens Kunstfond, der for Metroselskabet har udvalgt de fem kunstnere til de ca. 43.000 daglige og 15,5 millioner årlige passagerer på strækningen – oprindeligt blev 10 kunstnere inviteret til at deltage i en idékonkurrence.

Kunststationerne bliver realiseret med økonomisk støtte fra Det Obelske Familiefond og Villum Fonden, der hver har doneret 8,5 mio. kroner. Hele Sydhavnsmetroen har et samlet anlægsbudget på godt 9 milliarder.

Først gælder det dog Cityringen, der efter planen åbner i sommeren 2019 efterfulgt af afgreningen med to stop i Nordhavn inden udgangen af samme år. Og helt ens grå bliver de 17 nye underjordiske venteværelser på Cityringen ikke, selvom der er langt til udsmykningen af sydhavnslinjen.

På Cityringen vil varierende materialevalg og afdæmpede farvespor på væggene skabe lidt individuelt særpræg, men stadig kun med én station, der ikke er ensfarvet – se mere om udsmykningen af Cityringens 17 metrostationer her.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.