pixel

Alt med måde i metroen

Se her hvordan Cityringens 17 nye metrostationer får flere farver end de gamle.

kbh magasin

Okay, det er ikke ligefrem Stockholms psykedeliske bjerggrotter eller Moskvas opvisning i ornamenter og lysekroner. Men efter halvandet årti med helt ens grå granit-stationer i Københavns metro, venter der en mindre revolution, når Cityringen åbner i 2018.

Siden ruten med de 17 nye stationer lå fast, har Metroselskabet lovet københavnerne mere spræl og flere farver på de underjordiske venteværelser, så de bliver lettere at kende fra hinanden i skyndingen, selvom designet og konceptet grundlæggende bliver det samme som det, vi kender fra de eksisterende linjer.

Efter et par år i tænkeboks er metroens arkitekter nu klar med planen, der skal give stationerne hver deres særpræg. Og det er som ventet en plan, der signalerer "alt med måde". Varierende materialer og afdæmpede farvespor på væggene skal klare opgaven.

Også fungere om 100 år

"Metrostationerne bliver nogle af Danmarks mest travle og befærdede stationer, og det stiller store krav til både funktionalitet og kvalitet. I arbejdet med udformningen af de nye stationer har vi derfor lagt vægt på, at det både skal være langtidsholdbart og kunne fungere i hverdagen. Passagerne skal også være tilfredse om 100 år," siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Umiddelbart ser det da også ud til, at det i fremtiden stadig vil kræve en del træning, at kunne kende forskel på stationerne ud af øjenkrogen, uden at tage navneskiltene til hjælp. Et hurtigt kastet blik på de 17 nye udsmykningsskitser viser kun én station, der ikke er ensfarvet, men til gengæld en masse nye slags grå, med et par røde og en grøn skudt ind i mellem.

Med et lidt grundigere blik dukker flere af de diskrete detaljer op, som alle er udtænkt fra et overordnet tema om at trække byen ovenover med ned i undergrunden, så lokalområdet afspejles i stationens udsmykning.

Tag herunder en rundtur på fremtidens M3, som Metroselskabet har tænkt den. Vi starter og slutter på Østerbro:

Trianglen: Travlhed og ro i ét

Glasvægge med små striber af spejlrefleks skal afspejle humøret på en station, der med nærheden til Parken veksler mellem at være meget hektisk og meget rolig. På travle tidspunkter vil tusindvis af forskellige tøjfarver spejle sig i glasset, og på rolige dage vil væggene fremstå enkle og elegante.

metrost_trianglen.jpg

Poul Henningsens Plads: Hyldest til moderne arkitektur

Væggene på P.H.'s station får store, keramiske plader i forskellige cremefarver. Sat op i et mønster inspireret af det nærliggende boligbyggeri Øbrohus, der er kendt for sit særlige, gentagede mønster på facaden.

metrost_phs_plads.jpg

Vibenshus Runddel: Kontrasternes station

Ligesom stationen vil forandre sig med pulsen i Parken og Fælledparken, forandrer udsmykningen sig. Kigger du ned fra rulletrappens øverste trin, synes væggene lyse. Men jo dybere du føres ned, desto flere farver vil dukke op.

metrost_vibenshus_2.jpg

Skjolds Plads: Leg med lys

En vægbeklædning med sølvfarvet bagside og en gennemsigtig overflade af strukturglas vil lade dagslyset ændre rummets farvenuancer, alt efter tidspunktet på dagen. Koblingen til byen? Nærheden til Nørre Campus og den kommende Niels Bohr Sciencepark, for sådan nogle videnskabsfolk leger jo også med lys...

metrost_skjolds_plads.jpg

Nørrebro: En varm rød hilsen til DSB

De dybrøde vægge er farvemetafor for bogstavrimet: trafik, transport og transit. Men først og fremmest signalerer de, at her kan der skiftes til røde S-tog. Den samme hilsen til S-togene og DSB vil gå igen på Cityringens øvrige to stop, hvor muligheden foreligger: Hovedbanen og Østerport. De røde stationer blev allerede annonceret tilbage i 2010, da Metroselskabet erklærede sig klar til at pille ved det grå udtryk.

metrost_noerrebro.jpg

Nørrebros Runddel: Det gamle brokvarter

Lysegule teglsten skal afspejle områdets mange teglstensbygninger. Og det bliver den håndlavede slags, hvor teglstensarbejderens håndaftryk træder tydeligt frem som en slags arbejdersignatur og hilsen til det gamle brokvarter.

metrost_noerrebros_runddel.jpg

Nuuks Plads: Inspireret af Landsarkivet

Flere Nørrebro-teglsten, men her i sorte, grå og brunlige farvenuancer inspireret af skiffer-tilbygningen til Landsarkivet fra 1970'erne. Prøv en animeret video-nedstigning på fremtidens Nuuks Plads Station i bunden af artiklen her.

metrost_nuuks_plads.jpg

Aksel Møllers Have: Finurlige former

Den fiffige geometri fra det lille Byggeriets Hus på pladsen ovenover er trukket med ned under jorden ved hjælp af teglsten glaseret i en skrå vinkel og en blød farve, som Metroselskabet vælger at kalde café latte.

metrost_aksel_moellers_have.jpg

Frederiksberg: Skift mellem ny og gammel

Her krydses de eksisterende metrolinjer, og farven bliver derfor også grå – men med en mere spillende overflade i skiffer. Signalet er, at det nye og det gamle er forskelligt, men stadig i familie med hinanden. Udsmykningen går igen på Kongens Nytorv, som er det andet stop hvor M3 møder M1 og M2.

metrost_frb.jpg

Frederiksberg Allé: Den grønne station

Keramiske plader med forskellige overflader og forskellige grønne nuancer skal give et lysspil på væggene og fortælle om en grøn allé ved en grøn park i et grønt kvarter.

metrost_frb_alle.jpg

Enghave Plads: Rød tegl i undergrunden

Teglsten er altså metroens signal for gammelt arbejderkvarter, og her bliver de røde. Det rustikke look får en kontrast ved at hænge dem op på stålprofiler.

metrost_enghave_plads.jpg

København H: Se Nørrebro

metrost_kbh_h.jpg

Rådhuspladsen: Alles plads og ingens plads

Vægge beklædt med mørkt glas vil reflektere byens neonlys og det inferno af aktivitet, der kendetegner pladsen, hvor alle kommer, men ingen bor.

metrost_raadhuspladsen.jpg

Gammel Strand: Den ældste del af byen

Hvide keramiske plader med både matte og glatte overflader bliver belyst så det skaber et spil, der leder tankerne hen på solen, der glimter i vandoverfladen i kanalen oppe på gadeplan.

metrost_gl_strand.jpg

Kongens Nytorv: Se Frederiksberg

metrost_kgs_nytorv.jpg

Marmorkirken: Et historisk udtryk

Den gyldne sandsten (inklusive små fossiler) er inspireret af Frederiksstadens palæer. Marmorkirken er den eneste station, hvor de to perroner bygges oven på hinanden, og den bliver derfor ekstra dyb.

metrost_marmorkirken.jpg

Østerport: Se Nørrebro

metrost_oesterport.jpg

Prøv også rundturen over jorden fra stationsplads til stationsplads ved at klikke her

Her er en animeret video-nedstigning på fremtidens Nuuks Plads Station:

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

  • KBH+
  • København
Det giver jo ikke mening at skabe steder, hvor borgerne ikke kan lide at være, siger byudvikler. Men kan den almindelige københavner få sine meninger om byens udvikling hørt? Og gør de en forskel?
close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.