pixel

Langelinie renoveres og udstyres med strømanlæg til krydstogtskibe

Det over 100 år gamle kajanlæg vil blive renoveret i forbindelse med etableringen af elektricitet til krydstogtskibe.

langeliniekaj

Et krydstogtskib, der ligger til kaj, brænder i løbet af et døgn lige så meget diesel af som 2.000-3.000 personbiler bare for at sikre, at der er strøm i stikkontakterne og lys i lamperne.

Det medfører naturligvis ret massiv luftforurening og CO2-udledning, og derfor er det i EU blevet vedtaget, at alle større krydstogthavne i Europa fra december 2025 skal kunne tilbyde skibene at få elektricitet fra et såkaldt landstrømsanlæg på land. Det gælder naturligvis også de københavnske anløbssteder for krydstogtskibe ved Oceankaj i Nordhavn og ved Langeliniekaj.

Netop Langeliniekaj trænger samtidig til en kærlig hånd efter mange års nedslidning, så By & Havn vil i forbindelse med etableringen af landstrømsanlægget renovere det gamle kajanlæg, der oprindelig blev anlagt som en del af Københavns Frihavn tilbage i 1894. Det skriver Byens Ejendom.

Efter planen skal renoveringen og landstrømsanlægget være færdiggjort, når krydstogtsæsonen begynder i 2023.

By & Havn har sammen med Københavns Kommune tidligere luftet løse tanker om at gøre Langeliniekaj op til 15 meter bredere. Historien melder endnu ikke noget om, hvorvidt visionen kan blive aktuel igen i forbindelse med det forestående projekt.  

Også spildevand

By & Havn undersøger desuden sammen med havneselskabet CMP (Copenhagen Malmö Port) og forsyningsselskabet HOFOR, om man samtidig kan få bygget et spildevandsanlæg til krydstogtskibene, så man kan leve op til kommende, nye spildevandskrav.

EU har netop lovet 60 millioner kroner i støtte til etablering af landstrømsanlæg i Aarhus og København.

Landstrømsanlæggene er i øvrigt ingen garanti for mindre forurening. Krydstogtskibene har nemlig ikke pligt til at trække strøm fra land, men kan fortsat generere deres egen — som regel billigere — strøm med diesel. 

Dertil kommer, at kun godt halvdelen af alle krydstogtskibe forventes at have teknisk mulighed for at koble sig på landstrøm i 2025. Andelen er i dag under 30 procent.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling