pixel

Metroen ser (måske) rødt

De kommende metrostop skal ha’ mere personlighed så du fluks kan se hvor du er

kbh magasin

Et enkelt hovedløft fra avisen gør det ikke. Man skal være enten være særdeles erfaren metrorytter eller ha’ øjne på stilke for at spotte om undergrundsekspeditionen gør holdt ved Amagerbro eller Amager Strand.

Byens metrostationer er nemlig udformet efter samme, enkle formsprog, så de til forveksling ligner hinanden. En designtilgang det adskiller sig fra mange af verdens øvrige undergrundsstationer.

I Paris’ undergrund lader horden af mandshøje statuer og malerier for eksempel hurtigt de metrofarende vide at de er nået til rette station hvis målet er Louvre. Og i New York gør mosaiklandskabet af hajer, skildpadder og insekter det klart at 81st Street er stedet at stå af hvis man vil besøge New Yorks naturhistoriske museum.

Rød som S-toget Samme fornemmelse skulle du gerne få med Cityringen der kører sin første cirkeltur gennem Indre By, brokvartererne og Frederiksberg i 2018.

Hovedidéen med store åbne stationsrum med masser af dagslys og labyrintfri adgang fra gade til perron, bliver der ikke pillet ved. Men ifølge chefarkitekt i Metroselskabet, Lise Lind, vil designet af de enkelte stationer i langt højere grad satse på lokal genkendelse, så man kan se hvor man er i byen blot ved at kigge ud af toget.

Det skal gøres ved at arbejde med forskellige farver, overflader og strukturer, som kan hjælpe med at koble de enkelte stationerne til deres stedsspecifikke omgivelser.

”Det betyder at stedets lokale identitet - det kan være historie, funktioner eller bygninger – vil blive afspejlet i stationen. For eksempel arbejder vi med et forslag om en rød beklædning på København H, for at signalere tilhørsforholdet til S-tog og de røde teglsten på Hovedbanegården. Desuden er rød en dynamisk farve der passer til en station med mange omstigningspassagerer,” udtaler Lise Lind i Metronyt.

metroifarver2.jpg

Udover de mere farverige stationer kan metrobrugerne glæde sig til at Cityringens stationer får to elevatorer frem for en enkelt som det er tilfældet på de eksisterende linier. Og så arbejder arkitekterne på at lukke endnu mere dagslys ned i undergrunden:

”Dagslys har stor betydning for oplevelsen af et rum. Her tænker jeg både på hvordan man ser rummet, men også at man føler sig mere tryg i et rum der er oplyst af dagslys i stedet for kunstigt lys. Derudover sparer vi også på elregningen. Det er da bestemt også en faktor,” siger Lise Lind.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling