pixel

Vesterport Banegrav godt på vej mod overdækning

I over 100 år har der været et hul i jorden ved Vesterport — nu ser det for alvor ud til, at det bliver overdækket.

Vesterport Banegrav

For godt et år siden lød et lille startskud til at lave en ny lokalplan, der skulle bane vejen for en overdækning af banegraven ved Vesterport.

Siden har vi dog ikke hørt så meget til de ulmende planer. 

Men det gør vi nu.

Københavns Kommune er officielt klar til at starte på det arbejde, der skal ende med en overdækning af et 108 år gammelt hul i jorden.

Ingen kolde fødder

I et notat forklarer Teknik- og Milføforvaltningen i Københavns Kommune, at man nu formelt sætter gang i projektet. 

Til trods for sin centrale, og potentielt lukrative, placering i Indre By har man siden hullets opståen i 1917 ikke udnyttet muligheden for at overdække togskinnerne ved Vesterport.

Det blev man fra politisk side enige om at lave om på i 2023, hvor man i forbindelse med årets budgetforhandlinger blev enige om, at der skulle sættes gang i at lave en lokalplan.

”Vesterport rummer et stort potentiale for at kunne være mere for københavnerne, end området er i dag. Parterne er enige om, at der er behov for afklaring af fremtiden for området,” stod der blandt andet i aftaleteksten.

Når der over et år ikke er sket yderligere, skyldes det ifølge forvaltningen, at der er ventetid på udviklingen af nye lokalplaner.

Men det skyldes også, at ”bygherre har haft behov for tid til intern afklaring omkring det ønskede projekt”, skriver embedsværket.

Det sidste er vigtigt, for projektet har været så længe undervejs, at mange bygherrer for længst ville have fået kolde fødder og opgivet alle tanker om nogen form for overdækninger.

Men når processen nu sætter i gang efter "intern afklaring" hos bygherren, så er der fordi, der stadig er intentioner om, at visionerne skal blive til virkelighed.

Dét bekræfter en kilde med kontakt til bygherren over for Magasinet KBH og uddyber, at man stadig har i sinde at bygge. 

Den interne afklaring har blandt andet handlet om, at DSB siden 2020 har meldt ud, at man muligvis vil bygge en ny tunnel under byen — og derfor har bygherre måttet justere lidt på projektet ved banegraven.     

10 år undervejs

Vi skal en del længere tilbage end 2020 for at få et indblik i drømmen om en overdækning og et nyt byrum ved Vesterport Banegrav.

Helt tilbage i 2015 meldte et konsortium ud, at de ønskede at bygge nyt over skinnerne. Konsortiet bestod dengang af blandt andre DSB Ejendomme, Nordisk Film og en række lokale investorer — og projektet inkluderede også den kulørte Palads-bygning.

Dengang ville man opføre fire højhuse med plads til boliger og kontorer — og at rive Palads ned og bygge en ny biograf som del af et samlet projekt. 

Desuden skulle der opstå en lille, bilfri bydel med et gennemgående grønt strøg til cyklister og fodgængere — dér hvor Hammerichsgade løber langs banegraven.

Nordisk Film endte dog undervejs med at udskille både sig selv og Palads-planerne fra projektet, og det nye Palads, udtænkt af tegnestuen Cobe, er efter en årelang proces nu relativt tæt på at blive endeligt godkendt.

Den oprindelige idé om det grønne strøg på Hammerichsgade blev også besværliggjort i 2020.

Idéen var at lukke helt af for biltrafikken — men det blev med et snævert politisk flertal afvist i 2020, da man debatterede, hvordan trafikken i Indre By ville blive påvirket af ændringerne ved både Vesterport Banegrav og den planlagte bypark i nærheden af Tivoli.

I stedet blev der introduceret en alternativ plan, hvor man indsnævrede Hammerichsgade, men stadig holdt den åben for biltrafik.

Blandt andre Socialdemokratiet efterlyste dog endnu flere trafikanalyser for at ville gå videre med dén ide, og sidst i 2020 tabte projektet helt momentum.

Indtil nu, altså. 

Fokus på højde

Det er ikke mange detaljer om det nye projekt, man finder i notatet fra embedsværket. Der er dog sket en markant ændring i forhold til de oprindelige planer fra 2015.

I notatet kan man læse, at konsortiet vil udvikle området hen over Vesterport Banegrav mellem Vester Farimagsgade og Hammerichsgade, og at projektet inkluderer ét højhus, en karré-bygning samt et byrum. Konsortiet består i dag af DSB Ejendomme og en række private investorer.

I de første planer var der lagt op til fire højhuse.

Når Københavns Kommune nu skal vurdere projektet, er det ikke mindst bygningernes højde og ’påvirkning på omgivelserne’, som vil spille ind. Det fremgår af notatet — og et fokus på højde i Indre By kommer nok næppe bag på nogen.  

Hvis man spejder mod naboerne Axel Towers og Royal Hotel, har man dog her fået lov til at bygge ganske højt. De to byggerier rager henholdsvis 61 og 70 meter op i luften.

Højden er dog ikke det eneste, forvaltningen vil rette sit falkeblik mod.

Trafik vil fortsat være et fokuspunkt, og projektet forudsætter, at Hammerichsgade kan indsnævres, skriver forvaltningen.

Det vil sige, at alt peger mod den alternative plan, der blev introduceret, efter politikerne i 2020 punkterede konsortiets idé om at lukke helt af for biltrafikken.

En ny Borgerrepræsentation vil dog sætte sig til rette i 2026, og derfor er det ikke helt utænkeligt, at dén beslutning kan blive ændret — afhængigt af hvad der sker til valget i november.

Det næste trin bliver, at forvaltningen rådfører sig med Indre By Lokaludvalg, der får lov til at give sit besyv med om det videre arbejde.

Forvaltningen forventer at kunne diske op med den såkaldte ’startredegørelse’ — en slags tidlig skitse til lokalplanen, der indikerer hvor og hvad der skal bygges — i første halvår af 2026.

Og selve forslaget til lokalplanen kan forventligt præsenteres for politikerne i første halvår af 2027, siger embedsværket.

Hullet over banegraven vil altså nå at fejre minimum sit 110 års jubilæum som hul, men det har nok aldrig været tættere på at blive "fyldt", end det er netop nu.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

pulvertaft
Håber at man holder nallerne fra den anden del af banegraven! Banegraven har kæmpe schwung! Den giver den unikke lyd af jernbanen og af hovedstadens forbindelse til resten af landet samt den unikke mulighed for et kig ned i maskinrummet på Danmark. Uanset de fine idéer om hvad arealet kan bruges til, vil en overdækning være at gå fra det ekstraordinære til det ordinære.
Ulv

Der er vel ikke mange steder, hvor et højhus ville passe bedre ind i det centrale København - netop i samspil med smukke Axel Towers og elegante Royal Hotel. Kravet må blot være, at en arkitektkonkurrence udskrives eller, at der fra kommunens side sættes høje krav til den arkitektoniske udformning.

Iøvrigt går planer om dette hul meget længere tilbage. I 1996 blev der foreslået en gigant arena og luksushotel tegnet af Vilhelm Lauritzen.
Kim Benzon Knudsen

Jeg ved godt at kasseapparaterne klinger og øjnene stråler af guld hos en række "private investorer", som de så poetisk benævnes.

Men kunne vi ærlig talt ikke slippe for denne konstante udmalkning af byen? Alle er jo enige om at der er et enormt behov for betalelige boliger til folk med almindelige indkomster, og da jeg går ud fra at jordstykket ejes af staten og/eller kommunen er det mere end oplagt at det er dette boligbehov, grundstykket bruges til at indfri en lille del af. Fx ved at man bygger almene boliger eller lignende der.
Michael Holst
Det er interessant at høre, hvem der udgør den bestemte "bygherre".
Mathias Hagensen
Hurra!!! Så kan vi endelig få flere hoteller og kontorbygninger presset ind der. Det er da meget bedre end et hul i jorden
jensbierring
Dem mangler vi også vildt ;)
René Nielsen

Hvorfor er det altid investorernes ønske om maksimal udnyttelse af alle stumper byrum, der skal lede og præge udviklingen? Det vil i øvrigt være katastrofalt for afviklingen af trafikken, hvis Hammerichsgade lukkes for kørerne trafik. I dag er gaden en del af en vigtig rute for sydfra kommende trafik, der kører via Kalvebod Brygge, Bernstorffsgade, Hammerichsgade, Nørre Voldgade, Sølvgade, Tagensvej, Nørre Alle og videre nordpå. Overdæk for min skyld gerne begge banegrave, men hold nallerne væk fra gaderne. Byggeri af nyt alene på det indvundne areal ved Vesterport, kan sagtens finansiere hele projektet, også uden at der bygges højere end 6 etager. (Retfærdiggørelse af flere højhuse i det indre København, baseret på tidligere fejltagelser som tønderne på Axeltorv, er ikke anstændig opførsel.)

Overdækning af banegraven foran Københavns Hovedbanegård vil kunne give byen og borgerne langt højere herlighedsværdi - byrum med luft og grønt, lidt bedre plads til af- og påsætning for bilerne og god plads til cykelparkering.
Brian
Lav ensretning af Hammerichsgade mod nord og Vestre Farimagsgade i modsatte retning. Det vil samtidig lette trafikken over broen, da alle højresvingerne er væk.
Soeren.chr.jensen_1735
God idé. Tag hullet ved Hoverbanegården med!
finn.breddam

Kun den ene af de to banegrave?

Kunne man forstille sig, at kommunen selv overdækker den anden med en "let" overdækning - til park, opholdsrum, cykelparkering, legeplads, boldbane, jf. tidligere forslag ... og lydisolering?

NB glem nu ikke cykelparkering ved Vesterport Station. Gerne i rå mængder. Det vil gøre stationen til et attraktivt alternativ til Hovedbanegården for alle, der skal med S-toget. Det vil også gøre stedet mere attraktivt for butikker.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling