pixel

Mindre metro-støj måske på vej — men også nye byrum?

Hvor M2 dukker op af jorden på vej mod lufthavnen er der både støj og et opsplittet areal — Tre løsninger er i spil, men kun én med nye byrum.

metrograv amager

Det er en strækning på kun knap 300 meter, men for beboerne i området er sagen gravalvorlig.

Når metroens M2-linje kører ud fra tunnellen ved Strandlodsvej på vej mod lufthavnen passerer den gennem et område med boliger på begge sider, før den stopper ved Øresund Station.

Umiddelbart inden stationen tager den det skarpeste sving på alle de københavnske metrolinjer, og det spreder ubehagelige lydbølger fra metrograven til de boliger og to daginstitutioner, der ligger lige op ad den.

Derfor besluttede et flertal i Borgerrepræsenationen i 2023 at få Metroselskabet til at udarbejde et forslag til overdækning af strækningen, så støjgenerne bliver reduceret.

Og ovenikøbet kunne man måske også bruge denne plet i byen til noget mere konstruktivt end en åben banegrav.

Nu er første del af undersøgelsen færdig, og de københavnske politikere skal tirsdag vælge mellem tre forskellige løsninger.

A: Beton beskytter bedst

Ligesom med vin er der også her en klar sammenhæng mellem kvalitet, pris og kompleksitet.

Løsning A giver den største støjreduktion (20 db) ved at overdække strækningen med beton og lave en regulær indkapsling.

Samtidig giver den mulighed for at etablere rekreative områder over en del af metrograven — og overdækningen kan også "principielt set bebygges", hedder det i rapporten.

Men politikerne skal til gengæld grave 193 millioner kroner op af kommunekassen til ekspropriation og anlægsarbejde. Dertil kommer et større beløb til bl.a. vedligehold over de kommende mange år.

Samtidig vil løsning A kræve, at strækningen bliver lukket om natten i begge retninger i omkring 15 måneder, mens arbejdet står på.

Og så er klimabelastningen også langt højere end ved de to andre løsninger.

B: Stål med grønt

Metroselskabets andet forslag, løsning B, giver en lidt lavere støjreduktion på 15 db. Her holdes overdækningen af en let stålramme, som kan dækkes med planter eller solceller.

Den kan dog ikke holde til personer eller rekreative områder — og vil skære sig ind igennem området i stedet for at koble de to sider af skinnerne sammen som i løsning A.

Denne løsning er med sine 95 mio. kroner billigere at etablere. Men regner man udgifterne til vedligehold over 100 år med, vil den koste omtrent det samme som betondækket med rekreative områder — mere end 700 mio. kroner.

Den tager dog ikke så lang tid at etablere, kræver kortere lukning af sporene og sætter et langt mindre klimaaftryk.

C: Den kendte løsning

Løsning C kender man fra andre metrostrækninger.

Frem for overdækning vil man her opsætte støjdæmpende paneler langs metrogravens vægge samt forlænge væggene over jorden med støjskærme.

Løsningen koster mindre end en tredjedel af de to andre og kræver kun lukning af ét spor ad gangen i fire en halv måned.

Klimabelastningen er også betydeligt mindre.

Men til gengæld bliver støjen kun reduceret med 10 db — og man ender altså med et byrum, der nok er mindre støj i, men som med de lodrette paneler vil være endnu mere opdelt end i dag.

Anbefaler billigst

Det er dog denne løsning, som Metroselskabet og embedsværket i Københavns Kommune anbefaler politikerne at gå videre med, når de mødes tirsdag.

Metroselskabet påpeger, at løsningen er den klart billigste, og at den kan laves uden større forstyrrelser af M2's daglige drift.

Embedsværket har på sin side lavet "en samlet vurdering af effekt på støj, pris, påvirkning af metrodriften samt CO2-aftryk" — og når frem til sammen anbefaling.

Der er altså fokuseret på at løse støj-problemet og ikke på hvilke byrum, løsningerne efterlader.

Når valget er truffet, går undersøgelsens fase 2 i gang med detaljerede designmæssige og tekniske undersøgelser af den valgte løsning.

Metroselskabet forventer, at det endelige resulatet ligger klar i september 2026.

Nye beboere

Indtil 2007 var Lergravsparken endestation for metroens M2-linje, men i efteråret 2007 åbnede strækningen mellem Lergravsparken og Københavns Lufthavn.

Dengang var de få hundrede meter mellem Strandlodsvej og den nyåbnede Øresund Station sparsomt bebygget — men siden skød både boligblokke og en børnehave op.

Dermed er langt flere mennesker blevet ramt af støjen fra metroen, og et politisk flertal afsatte i kommunens budget for 2024 to millioner kroner til den undersøgelse, hvis første fase altså nu er afsluttet.

Historisk strækning

Med sine knap 20 år er denne del af M2-linjen relativt ung i et globalt metroperspektiv.

Men M2-strækningen har faktisk trafikhistoriske rødder helt tilbage til etableringen af Amagerbanen i 1907.

Dengang kunne man køre med tog fra Amagerbro til Dragør på en rute, der ligesom metroen i dag kørte parallelt med Amager Strandvej via Øresundsvej.

Metroens Øresund Station er placeret stort set samme sted som Amagerbanens Øresundsvej Station var.

Amagerbanen fragtede både mennesker og gods, men fra 1920 dalede antallet af passagerer.

I 1947 indstillede Amagerbanen al passagertransport, og der skulle altså gå 60 år, før den "vendte tilbage" i form af M2-linjens anden fase.

Amagerbanen fortsatte dog med at transportere gods helt frem til 1991 og optræder i flere spillefilm, heriblandt Olsen-banden på Sporet.

De sidste rester af de gamle togskinner er i dag på vej mod at blive centrum for en nyt lille kvarter tæt ved Kløvermarken.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

larslh95
Jeg forstår godt, at støjen kan være generende for dem, der har bosat sig lige ved det sving, og håber, man finder en bedre løsning end de grimme støjskærme. Men jeg studser over et af argumenterne, at det “spreder ubehagelige lydbølger fra metrograven til de boliger og to daginstitutioner, der ligger lige op ad den.” Det der med at “det er synd for børnene” trækkes ofte frem i debatter om trafikstøj, men er børn ikke dem, der generes mindst af den slags? (Hvis ikke hysteriske voksne har påduttet dem, at det er et problem).
Kristofer
Det her er et levende eksempel på, hvorfor det er en kortsigtet og dårlig løsning at lade M5-stationen v/ Prags Blv. springe op fra jorden. Samtidig med at man på Lynetteholmen formentlig vil lade metroen køre på højbane for at spare nogle penge - og hvordan kan det i øvrigt være så dyrt at lade metroen køre under jorden på Lynetteholm? Området er ikke engang fyldt op med jord endnu og intet er bygget derhenne, så man kunne vel “bare” grave et hul langs metrostrækningen og fylde op over når en tunnel er færdig.
finn.breddam

Jeg har hørt en velinformeret politiker sige, at den samlede nettobesparelse ved ikke at nedgrave M2 på Østamager var omkring 200 mio. kr. (højbanen var billig i sig selv, men der var også ekspropriationer af jord, der skulle bygges broer og viadukter osv. osv.)

Dvs. hvis løsningen af det her lille lokale problem koster 193 mio. kr., så er vi faktisk der, hvor man kunne have lavet en tunnelløsning hele vejen til lufthavnen for de samme penge. Og fået et Østamager uden støjgener, uden snørklede omveje for både biler og cykler, uden begrænsninger af byudviklingsmuligheder osv. osv.

Den nemme konklusion fra amatørens perspektiv: Hvis man vil bygge noget stort, skal man gøre det ordentligt og langsigtet. Det ender tit med at blive det billigste i det lange løb. (Den "optimering" af M5, de lige har vedtaget, er allerede en spareløsning, der begrænser fremtidige muligheder.)
Sigurd

Alle tre forslag dræner kommunekassen, både i anlægsfasen og til det løbende vedligehold. De mangler tydeligvis lidt fantasi.

Der findes jo altså også løsning D: Sælg retten til at bygge henover skinnerne, mod at området lydisoleres og forskønnes.

På den måde kan man få lydisoleret og bygget boliger/erhverv. Og i stedet for udgifter, får kommunen indtægter.

Samme fremgangsmåde kan bruges til at overdække motorvejen i Ørestad, den ved Ryparken, banelegemet mellem Ingerslevsgade og Vasbygade, Vejlands allé fra Bella Center til Sjællandsbroen, Vesterport hullet, Åboulevarden, Gl. Køgelandevej osv osv.
kimlaursenprivate
Enig Sigurd :)
Frank Kristensen
Enig Sigurd. Sådan har man gjort i Hong Kong i mange år med stor succes.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling