pixel

Her skal der laves forsøg med færre biler i Middelalder­byen

Københavns Kommune er klar med en stribe forslag til, hvor i Indre By der kan udføres forsøg med mindre biltrafik og mere plads til fodgængere og cyklister.

Skindergade

Et indre København med færre parkeringspladser og mindre biltrafik kan — alt efter hvilke københavnere man taler med — være et mareridtsscenarie eller det stof, drømme er gjort af. 

Alt tyder imidlertid på, at det bliver sidstnævnte, der fremover vil få den bedste nattesøvn, for planerne om en bilfri middelalderby bliver mere og mere konkrete.

I forbindelse med budgetforhandlingerne i september besluttede politikerne på Københavns Rådhus at afsætte i alt ni millioner kroner til en stribe projekter, der skal lede hen mod en fredeliggørelse af Middelalderbyen. 

Konkrete projektforslag klar

Af bevillingen var fem millioner kroner afsat til konkrete forsøg i Indre By, og for nylig fremlagde kommunens teknik- og miljøforvaltning så fem forslag til, hvad disse forsøg helt konkret skal gå ud på.

Som det første forsøg foreslås det at etablere midlertidige gågader med tilladt kørsel i Skindergade parallelt med Strøget eller i Store Kirkestræde og Lille Kongensgade langs Nikolaj Kirke og Magasin — eventuelt begge steder.

Det vil medføre midlertidig nedlæggelse af 13 parkeringspladser i Skindergade og i alt 12 parkeringspladser og taxiholdepladser i Store Kirkestræde og Lille Kongensgade.

Smutvej til Strøget og Strædet

I aksen mellem Gammel Strand, Strædet, Strøget og Skindergade foreslås det at etablere en mere fremkommelig smutvej for fodgængere ved at nedlægge i alt 14 parkeringspladser i gadeforløbet Naboløs, Hyskenstræde og Klosterstræde.

I den modsatte ende af Middelalderbyen foreslår forvaltningen, at man omdanner Landemærket — der løber fra Cinemateket på Gothersgade til Rundetårn ved Købmagergade — til en ren cykelgade, som eventuelt kan forlænges ad Krystalgade hele vejen til Nørregade. 

Det koster i alt 18 parkeringspladser.

Grønne byrum vil koste p-pladser

Det helt store indhug i Indre Bys p-pladser skal ifølge forslaget ske langs Frederiksholms Kanal på Slotholmssiden, hvor man vil nedlægge 77 parkeringspladser og i stedet etablere et grønt byrum med midlertidig beplantning. 

Alternativt kan man gøre noget lignende i gadeforløbet Møntergade-Klareboderne mellem Købmagergade og Gothersgade. Det vil koste 35 p-pladser.

Der lægges i forslaget fra forvaltningen op til, at man også kan vælge begge løsning på én gang.

Fra grå plads til grøn oase

Endelig foreslås det, at den i dag lidt trøsteløse og grå Nina Bangs Plads, der ligger i enden af Pilestræde bag Trinitatis Kirke, bliver omdannet til en fredelig, grøn oase — for eksempel med en midlertidig have.

Forvaltningen anbefaler, at man lader forsøgene køre i mindst to-fire måneder.

Udover de konkrete forsøg i byrummet skal der udarbejdes en samlet trafik- og byrumsplan for Indre By med input fra beboere, brugere, erhvervs- og kulturliv, ligesom der skal laves en analyse af konsekvenserne for erhvervslivet.

Det samlede projekt kommer til at køre over de næste to år.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling