pixel

Mere skub i arbejdet skal forhindre mere tidstab i Nordhavn

Arbejdet med Nordhavns­tunnellen speedes op, så tiden tabt til grundvandet ikke yderligere forplanter sig.

nordhavn, tunnel, byggeri

Nordhavnstunnelen ser ud til (næsten) at kunne holde sin allerede forsinkede åbningsdato omkring midten af 2028.

Men kun fordi, man nu vil sætte mere fart i arbejdet.

Tidligere på året blev åbningsdatoen udsat med et helt år, da den 1,4 kilometer lange smutvej, der skal give bilerne hurtigere adgang til Nordhavn, var havnet i lidt af en vandkamp. 

Når man graver en gigantisk rende i det lavtliggende havneterræn for at støbe en tunnel, er man nødt til at holde grundvandet kunstigt nede — ellers vil byggepladsen blive oversvømmet.

Og det var præcis dér, skoen trykkede — eller snarere, vandet sprøjtede. Entreprenøren har nemlig haft problemer med at holde vandet stangen, og det har forsinket hele projektet.

Grundvandet ligger omring to meter under jorden, og da tunnellen skal bygges nærmere 14 meter nede, ja så må man med pumper kunstigt sænke grundvandet, mens man arbejder — og det har voldt en hel del kvaler.    

Grundvandet holdes dog nu i skak — og vil vende tilbage til normalt niveau, når tunnelen er støbt færdig og pumperne pakket væk.

Vejdirektoratet har siden seneste artikel sammen med entreprenøren undersøgt, hvordan de kunne indhente noget af den tabte tid — og i hvert fald undgå yderligere forsinkelser.

Og løsningen er simpelthen at skrue op for tempoet. 

Lange dage, 6 dage om ugen

Fremover vil man opgive at holde fuld weekend og arbejde seks dage om ugen. Kun søndag går tunnelbyggeriet i dvale.

Og i hverdagene vil man nu arbejde fra 7 morgen til 3.30 om natten for at få mere skub i projektet. Byggepladsen lukker altså kun 3½ time i døgnet.

Denne vinter bliver afgørende, da tunnelen under Kalkbrænderiløbet skal anlægges i den store udgravning, der er lavet. Derfor er man nu gået i gang med at bore pæle ned i både Kalkbrænderiløbet og inde på land i Nordhavn.  

Tunnelen er en såkaldt cut and cover-model, hvilket betyder, at man først har inddæmmet og fyldt et område af Svanemøllehavnen med sand for derefter at grave ud og støbe tunnelen i armeret beton direkte på stedet.

Klar i 2028

Når Nordhavnstunnelen engang står klar, kobles den på Nordhavnsvej, der leder trafikken fra Helsingørmotorvejen mod vandet nord om Østerbro.

På dén måde skal tunnellen lede person- og lastbiltrafik direkte til det nye byudviklingsområde og befri Østerbro for noget gennemkørende biltrafik. 

Dermed skal den lette presset på Sundkrogsgade, der i dag er biltrafikkens eneste adgang til Nordhavn — og derfor forventligt ville udvikle sig til noget af en flaskehals, efterhånden som Nordhavn udvikles.

Prisen på den nye biltunnel lyder p.t. på fire milliarder kroner.

Der har tidligere været tale om også at lave en ny forbindelse for cyklister og gående, men de tanker opgav de københavnske politikere i 2018.

Trods den øgede kadence på arbejdspladsen åbner tunnellen altså fortsat først i 2028. 

Helt præcist regner Vejdirektoratet p.t. med, at bilerne fra 3. kvartal 2028 vil kunne rulle ned under vandet i Svanemøllehavnen. Og det er faktisk yderligere et kvartal senere end meldt ud først på året, hvor man altså annoncerede et helt års forsinkelse.  

På den lange bane bliver Nordhavnstunnellen — formentlig — en del af Østlig Ringvej, der under jorden skal lede biltrafik fra Nordhavn videre til Lynetteholm, udenom hele Indre By og ned langs Amagers Østkyst for at dukke op til overfladen igen ved lufthavnen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?
læservision
Nordhavn
Nordhavn skal have et nyt vartegn. En gigantisk figur i træ af en trind Bademester, der kan skubbes i vandet ved en fælles indsats.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling