pixel

Balladen om Nordhavnsvej

Den er besluttet, men den er ikke populær

kbh magasin

Omfartsvejen der skal redde Østerbro for tung trafik, har været til diskussion i fem lange år. Og den endelige løsning er bestemt ikke en der glider let ned hos alle.

Allerede i 2005 blev det besluttet at der skulle laves en omfartsvej fra Helsingørmotorvejen til Nordhavn der skulle lette trafiktrykket på Østerbro. Men først nu er det, som en del af den politiske aftale Kickstart København, blevet bestemt hvordan vejen helt konkret kommer til at sno sig.

Løsningen bliver en firesporet sag der både kommer til at løbe over og under jorden, og dermed ikke bliver en lang boret tunnel som også har været på tale. Derfor var det også kun et lille flertal bestående af S, SF og R der ville sætte partinavn til aftalen.

De utilfredse partier mener at løsningen vil smadre Østerbro og være til langt større gene for beboerne end tunnelversionen fordi store del af Østerbro skal graves op. Den valgte version vil ifølge Københavns Kommunes undersøgelser især give store gener i området omkring Svanemøllens Kaserne, Strandvejen og Strandvænget.

Store bogstaver fra transportministeren

Den alternative tunnelversion, som vil være mere skånsom for Østerbro mens byggeriet står på, er dog langt dyrere end de 1,8 mia. kr. som staten vil kaste efter omfartsvejen. Og transportminister Hans Christian Schmidt (V) har med store bogstaver understreget over for Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), at der ikke er flere penge at komme efter. Og at han stadig forventer at vejen står klar i 2014 som planlagt da den har stor betydning for den øvrige udvikling af Nordhavn.

Vejens form er nu ikke det eneste stridspunkt hos de utilfredse politikere og beboerne på Østerbro. Vejen får nemlig også kun fire spor og ikke seks spor som tidligere har været på tale, og de modstridige parter argumenterer at tunnellen dermed ikke vil være en fremtidssikret løsning.

Helt konkret kommer den omstridte Nordhavnsvej til at løbe over jorden frem til Svanemøllens Kaserne hvorefter den vil gå ned i en tunnel som slutter ved Strandvænget, og afløses af en vej der løber frem til Kalkbrænderihavnsgade.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Nordhavn
Men cykel- og gangforbindelse er droppet, og Svanemølle­havnen splittes op i to mens stort byggeri står på

relaterede
visioner

læservision
København
En grøn boulevard gennem København og over en biltunnel hele vejen fra Nordvest til Amager.

seneste
byens rum