pixel

Lav et fiskemarked ved Orientkaj

Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?

fiskemarked nordhavn

STEM

Denne vision har modtaget 92 % positive stemmer
Stemmer i alt 49

Hvorfor skal det være så svært at finde frisk fisk i en by i et land, der er omgivet af vand?

Dét spørgsmål har to studerende fra Arkitektskolen stillet sig selv, og svaret er udmundet i et afgangsprojekt, der vil genoplive den mangeårige tradition for fiskemarkeder i København i en ny, moderne form.

Helt tilbage fra Middelalderen og frem til 1958 kunne velsignede københavnere købe friskfanget fisk på det store fiskemarked ved Gammel Strand, hvor fiskernes fruer stod klar til at sælge, hvad mændene havde fået i nettet om natten.

I dag er det kun statuen af fiskekonen, der vidner om tidligere tiders handelsaktivitet dér midt i centrum af København. Markedet flyttede først til Sydhavnen for senere at lukke helt ned i 1999.

Men kunne man tage et nyt kig på både inspirerende kystbyggerier og fordums fiskemarkeder i såvel København som resten af Norden — og så skabe et moderne fiskemarked i det fremvoksende bykvarter ved Orientkaj i Nordhavn?

Dét mener de nu færdigguddannede arkitekter fra Arkitektskolen i København, Amira Matland og Alexander Mihel, så afgjort at man kan. Deres bud på udformningen giver de i afgangsprojektet "Orientkaj — A contemporary Fishmarket".

Tilløbsstykke ved havnebussen

I Mihel og Matlands vision skal fiskemarkedet være med til at skabe en stærkere kulturel identitet i omdannelsen af Nordhavn fra gammel industrihavn til nyt bykvarter.

For mens nye boliger og erhvervsbyggerier rykker ind, kan den kystnære placering hurtigt ende som blot en smuk udsigt.

Og det kan et ægte fiskemarked være med til at modvirke — og samtidig "give steder som Nordhavn, Sydhavn og Lynetteholmen noget af den karakter og kultur, som de synes at hige efter," som de to nye arkitekter formulerer det.

Fiskemarkedet skal dog også fungere som et mødested for såvel lokale som besøgende, og derfor har idémagerne udset sig Orientkaj, hvor såvel havnebussen som metroens M4 har endestation i dag.

Kort
Fiskemarked, Orientkaj

I dag virker området mest af alt som netop det — en endestation — men de nyuddannede mener, at fiskemarkedet kan være med til at ændre den status, mens bykvarteret omkring Orientkaj metrostation langsomt bliver udbygget.

Fiskemarkedet skal skabe en glidende overgang mellem land og vand og være det første, der møder én fra vandsiden. Derfor har Mihel og Matland også valgt at konstruere markedet på pæle på vandet — lige ved siden af havnebussens busstoppested.

Fiskemarkedet kommer til at bestå at to bygninger med en gangbro i mellem sig og med direkte adgang fra både land- og vandsiden.

Fiskelokationen kommer vigtigst af alt til at rumme et overdækket fiskeudsalg, men derudover vil de to bebyggelser også friste med en østersbar, en café, en fiskerestaurant, en tagterrasse og en lille ventepavillion til de folk, der skal retur med havnebussen.

Kystnær inspiration

Forud for at tegne deres bud på byens nye fiskemarked har de to afgangsstuderende undersøgt både Nordens gamle fiskemarkeder og de mest identitetsgivende kystbyggerier i København og taget essentielle overvejelser fra dem med sig i udformningen.

Eksempelvis har de studerende ladet sig inspirere af Orientkajs metrostation, som både formår at mime nogle af de industrielle linjer fra Nordhavns fortid — tænk en containerkran der løfter en stationsbygning — og ligne et alien-agtigt fremmedelement.

Kort sagt mener de studerende, at Cobe i udformningen af stationen mestrer evnen at skabe ny, men samtidig velkendt arkitektur.

Kanonbådskurene på Holmen har også inspireret med deres skrånende grundplan, der gør det let at transportere både til vandet — og med deres konstruktion, der var skabt til at kunne klare de oversvømmelser, som på grund af placeringen næsten i niveau med vandkanten ikke var helt unormale.

Torpedohallens omdannelse fra gammel bådhal til moderne lejligheder har inspireret makkerparret med dens evne til at bevare nærheden til vandet ved at lade det strømme ind gennem en lukket kanal i bygningens fællesrum.

Og stoppet ved Operahuset — der kan rumme op til 200 mennesker som venter på havnebussen — har inspireret med platformen placeret på en konstruktionen af søjler.

Forhindringer for fiskemarkedet

De studerende har også været en tur omkring By & Havn for at høre, om der er nogle aktuelle planer for at skabe et helårs fiskemarked i forlængelse af havnefronten.

Her svarer By & Havn via mail, at der tidligere har været private aktører, der arbejdede for at skabe en stor, flydende scene, som skulle være hjemsted for et fiskemarked ved Havnegade — men at projektet stødte på finansieringsgrund. Umiddelbart er der ingen andre projekter i støbeskeen for noget lignende.

De studerende spørger også, om der nogen begrænsninger i forhold til at bygge langs havnefronten ved Orientkaj, og her lyder det nedslående svar fra By & Havn, at der ikke er mulighed for at skabe en "byggeplads" på vandet i den nuværende lokalplan for området, men at der godt kunne have været det.

Eksempelvis har det i Århusgadekvarteret været muligt at bygge to bygninger på vand.

Skulle nogen få lyst til at forfølge idéen om fiskemarkedet, så vil det ikke være nok at få kommunen med på idéen ved at godkende en opdateret lokalplan.

Transportstyrelsen vil også skulle godkende en eventuel bygning i vandet, ligesom By & Havn skal give tilladelse til selve brugen af vandet — og derudover vil Søfartsstyrelsen forventeligt også skulle med indover.

Idéen om et vandligt fiskemarked synes derfor et stykke fra at kunne blive til virkelighed — uden at den dog vil være umulig at realisere.

Næste skridt i området omkring Orientkaj bliver i stedet at finde en køber til endnu en erhvervsgrund, som By & Havn netop har sat til salg, og som forventeligt kan være med til at udvikle området omring Orientkaj metrostation, som slutter noget brat i dag.

Illustrationer af Amira Matland og Alexander Mihel

Mest læste

kommentarer

Jan Morgils

God ide, men hvor vil du få fisken fra? Køge bugt er slået ihjel på grund af sandsugning og dumpning af slam.

Desværre.Vh Jan
Ørestad Avis
En af de største udfordringer for projektet kan vise sig at blive passagen af robåde, kajakker og småbåde fra Svanemøllehavnen. Når kanalsystemet omkring Trælastholmen om få år står færdigt, vil der være vandforbindelse for sejlerne gennem Nordhavn - lige forbi Orientkaj og havnebussen. Dét kan skabe problemer for evt. byggeri i vandet.
Gode visioner
Er du registreret bruger på Magasinet KBH kan du sætte dit præg på København. Stem visioner op og ned … eller vis din egen frem
Ikon læs mere

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?
læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

relaterede
artikler

seneste
visioner

Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling