pixel

Ny busterminal er for dyr til at blive bygget

De 80 millioner der er afsat til at bygge byens nye fjernbusterminal er langt fra nok.

busterminal

Opførelsen af byens længe savnede busterminal skulle egentlig være gået i gang her i maj, men nu er hele projektet måske truet.

Opgaven med at opføre terminalen blev sendt i udbud i marts, og ved deadline var der kun kommet to tilbud på at udføre arbejdet ind — fra firmaerne CG Jensen A/S og Hoffmann A/S.

Begge bud er dog væsentligt højere, end hvad der oprindeligt var budgetteret med, og derfor har man — kort sagt — ikke nok midler til at betale for regningen, som det ser ud lige nu.   

I dag er der øremærket omkring 80 mio. skattekroner til projektet — hvoraf Københavns Kommune forventer at få 20 mio. kr. tilbage via en midletidig forhøjelse af brugerbetalingen fra busselskaberne, der dermed kommer til at medfinansiere de forbedrede forhold.

Men det viser sig altså nu langt fra at være nok. Det fortæller Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet på Københavns Kommunes vegne.

Præcis hvor langt der er fra budget til tilbud, er ikke blevet offentliggjort. Men Vejdirektoratet og kommunen vil nu sætte sig ned sammen og genoverveje projektet.

Der vil dog reelt kun være to muligheder: Enten fremskaffer man på den ene eller anden måde yderligere finansiering — eller også må projektet neddrosles.

Ikea byder til med bistro

I forvejen er det dog nok svært at påstå, at busterminalen rent arkitektonisk er overdrevent ambitiøs. Der er mest af alt tale om en lang række busbåse med en lille terminalbygning med plads til venterum, toilet og måske en lille kiosk.

For nylig har Ikea dog meldt ud, at man har justeret sine planer i sidste øjeblik, og dermed kan komme sultne passagerer på langtursbusserne til assistance.

På nabogrunden er Ikea i fuld gang med at opføre sin nye Ikea City, og ved at justere lidt på planerne efter beslutningen om den nye busterminal blev taget, har man sørget for, at der blive let adgang fra busterminalen direkte til Ikeas bistroområde. 

Og dén bistro med svenske kødboller og norsk laks kan der altså blive endnu mere behov for nu, hvis busterminalen f.eks. må spare sit beskedne kioskbyggeri væk.

Hvorfor man har skudt så meget ved siden af, da man budgetterede for byggeriet, er der ikke givet nogen officiel forklaring på. Men den omsiggribende inflation har i høj grad ramt byggesektoren, der i forvejen var præget af stigende priser på grund af den store byggeaktivitet i København.

Vejdirektoratet oplyser, at de to firmaer, der har budt ind, er forpligtet til at opretholde deres tilbud i to måneder. Det giver parterne lidt tid til at undersøge, om man kan finde flere midler til at betale regningen — eller må finde en ny løsning.

København skulle have haft en fjernbusterminal klar til brug fra næste forår, men den tidsplan ser nu urealistisk ud. 

Magasinet KBH følger sagen.      

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Thea Sørensen
Den nuværende situation ved Kbh H er uholdbar. Farlig for både biler, cyklister og turister. Jeg håber virkelig pengene findes, da det ellers bare er et spørgsmål om tid før en alvorlig ulykke kan indtræffe
Frank Kristensen
Jeg vil inderligt håbe, at man på en eller anden måde kan finde de ekstra penge. Det er jo i dag nærmest pinligt hvad København tilbyder de mange bus rejsende fra nær og fjern, for slet ikke at tale om det kaos cyklisterne bliver udsat for når en bus skal tømmes for passagerer og bagage direkte ud på cykelstien....
bo schmidt
det vil,være ,en stor fejl, ikke at finde, de små penge, man, må antage, det er.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling