pixel

Længe savnet busterminal bliver endelig en realitet

Finansieringen er på plads. København får en terminal til fjernbusser ved Dybbølsbro i 2022.

Der har i årtier været noget nærmest østblokagtigt ved at ankomme til København med langtursbus. 

Man stiger direkte ud på en befærdet cykelsti i et område, der bedst kan beskrives som byens bagside, og når man endelig har reddet sin kuffert ud af bussens bagagerum, skal man gå i flere minutter langs et affaldsbefængt trådhegn, før man endelig kan sætte sine fødder på et regulært fortov.

Det er intet under, at busoperatører og politikere længe har drømt om en rigtig, moderne fjernbusterminal, der kan byde busrejsende ordentligt velkommen til landets hovedstad og sende københavnere trygt ud i verden. 

Nu tyder alt på, at den endelig bliver en realitet.

I forbindelse med det nyligt indgåede forlig om den kollektive trafik har regeringen med støtte fra SF, Enhedslisten, Alternativet og de Radikale afsat 20 millioner kroner til byggeriet af en københavnsk fjernbusterminal, der skal stå færdig i 2022.

Terminalprojektet er budgetteret til i alt 80 millioner kroner, og Københavns Kommune har allerede afsat godt 40 millioner kroner. Det var håbet, at den statslige kapitalindsprøjtning ville blive af samme størrelse, men forligspartierne lægger i stedet op til, at busselskaberne skal finansiere differencen. Det er de nu indstillet på.

Det betyder, at byggeriet kan sendes i udbud i år og gå i gang i begyndelsen af 2021, så de første busser kan ankomme til Københavns nye busterminal i midten af 2022.

200 busser i døgnet

Som tidligere beskrevet her på Magasinet KBH har Vejdirektoratet skitseret tre forslag til, hvordan fjernbusterminalen skal indrettes, men det ligger allerede helt fast, at den kommer til at ligge langs Carsten Niebuhrs Gade ved Dybbølsbro, mellem det planlagte, men forsinkede Ikea-varehus og baneterrænnet.

Terminalen får 15 busholdepladser, der kan servicere omkring 200 busser i løbet af en almindelig dag. Der vil blive indrettet en terminalbygning med vente- og toiletfaciliteter og etableret en elevator op til Dybbølsbro, så buspassagerne nemt kan komme over til S-togsstationen og videre ud i byen.

Fra 2024 vil buspassagerer også få nem adgang til metronettet via den kommende Havneholmen Station på metrolinjen til Sydhavnen.

Omkring en million mennesker rejser hvert år til eller fra København med fjernbus.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling