pixel

Nyt museum til vikingeskibe bliver i træ

Vinder er fundet — vikingeskibshal til 310 millioner kroner låner fra 1.000 år gammel arkitektur.

vikingeskibshal roskilde lundgaard tranberg

Den nye vikingeskibshal i Roskilde kommer til at minde en hel del mere om byggeri fra vikingetiden end sin forgænger.

Dét står klart efter offentliggørelsen af vinderen af den konkurrence, der skulle finde en afløser for den modernistiske betonbygning, der har huset vikingeskibe ved Roskilde Fjord siden 1969. 

De vindende arkitekter sidder hos Lundgaard & Tranberg, der også står bag en lang række byggerier i København — typisk med lidt mere afrundede former, end man ellers ser det mest.

Blandt andet er det her, at man har slået stregerne til de cirkelrunde bygninger, der udgør Tietgenkollegiet, Axel Towers og Posttårnene ved Hovedbanegården.  

Og det bløde og kurvede kommer også til at dominere det nye hjem for de omkring 1.000 år gamle, sejlende symboler på Danmarks mere krigeriske fortid.

Låner fra langhuse

Det nye byggeri låner en hel del af sit formsprog fra vikingetidens klassiske langhuse — dem man blandt andet fandt inde i ringborge som Fyrkat og Trelleborg, og som man i dag kan se kopier af i Lejre, tæt ved Roskilde. 

Ligesom sine 1.000 år gamle forgængere bæres taget på den nye hal til vikingeskibe blandt andet af en synlig trækonstruktion udenpå bygningen. Og det nye byggeris krop mere end nikker til både langhusets let rundede former og til Lundgaard & Tranbergs tradition for bløde kurver.

Både form og materialer bliver organiske, for den nye hal bliver opført med træ til både den bærende konstruktion og facadebeklædningen.

Konstrasten til naboen fra 1969 kunne dermed næsten ikke være større: De skarpe kanter i beton fra modernismens storhedstid er blevet til bløde former i træ fra en periode i det 21. århundrede, der måske stadig har lidt svært ved at finde sig selv rent arkitektonisk.

Mens en lillle gruppe fortalere — heriblandt en hel del arkitekter — gennem årene har priset det ældre byggeri, har offentligheden overvejende været mindre begejstret.

Dansk Arkitektur Center kalder f.eks. den gamle vikingeskibshal et "internationalt mesterværk indenfor brutalismen", mens en lokal beboer i 2017 skrev i et læserbrev:

»Jeg tror ikke, at jeg i de 20 år, jeg har boet nær museet har mødt en eneste person, som ikke er enig i [at byggeriet er en øjebæ].«

Det gamle bliver

De to kontraster kommer dog til at skulle finde en form for harmoni i fremtiden. For som en del af det kommende projekt med den nye hal får det ældre byggeri lov at stå — blot i en opfrisket version.

Museet oplyser, at ikke mindre end 90% af betonen i '69-byggeriet bliver bevaret i en transformation, der ikke mindst vil åbne det gamle museums facade mod den omkringliggende by. 

Alle de gamle vikingeskibe skibe bliver flyttet over i det nye byggeri — der selv minder om et skib — mens den 55 år gamle forgænger vil blive brugt til andre formål.  

Det gamle byggeri kommer — naturligt nok —  til at ligge præcis, hvor det ligger i dag, nemlig bogstaveligt talt lige på bredden af Roskilde Fjord.

Det nye opføres godt 100 meter derfra, en anelse mere tilbagtrukket fra vandet end originalen og samtidig lidt mere beskyttet, da Lundgaard & Tranbergs byggeri vil have en lille havn foran sig i stedet for fjordens åbne vand.         

Nu hvor vinderen af konkurrencen er fundet, kan den mere formelle lokalplansproces gå i gang. Museet forventer, at man allerede til næste år kan gå i gang med det nye træbyggeri, og at skibene kan flytte ind i et færdigt byggeri i 2028.

Herefter vil man frem til 2030 transformere den gamle hal og lave et nyt landskab i området — blandt andet med en ny plads i forbindelse med hallen fra '69.    

Byggeriet er primært finansieret af staten med 150 millioner kroner og fondsstøtte på i alt 135 millioner kroner. 

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Soeren.chr.jensen_1735
Tillykke med det. Desværre synes jeg, det ligner en af de utallige minkhaller, der står rundt om.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling