pixel

Oh so Swift

Lufthavnenes svar på Netto er i fuld gang med at blive opført ude i Kastrup. Prisbevidste rejsende kan fra det sene efterår indtage lavpristerminalen Swift.

kbh magasin

Fakta

CPH Swift
CPH Swift ventes klar ultimo oktober.

Pris: 200 mio. kr.

Terminalen er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter der også står bag Terminal 2 og 3.

Flyselskaber der vil benytte CPH Swift skal kunne tømme og klargøre flyet på maks. en halv time, og så skal min. 90 pct. af ­passagererne checke ind online, via mobil eller automater.

Du skal tage dit effektive selv med når du skal flyve fra den kommende lavpristerminal i Københavns Lufthavn.

For at holde billetpriserne nede skal flyene nemlig være tømt og klargjort til en ny rute på en halv time, og så skal passagererne selv checke ind via automater og internet. For lufthavnen betyder det lavere omkostninger, og du bliver belønnet med billigere billetter.

Selv om Swift er en lavpristerminal, får den nu ikke discountplacering.

”Terminalen kommer ikke til at ligge halvvejs i Sverige. Når du er kommet igennem sikkerhedskontrollen, tager det 10 minutter at gå ud til gaten,” siger pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen.

swift1_cph.jpg

Swift kommer til at ligge i forbindelse med resten af lufthavnen som en forlængelse af finger D. Afstandsmæssigt svarer det til at gå ud til spidsen af gate A og B.

”Ankommer du til lufthavnen via metro eller tog, kan du stige om bord på flyet 20 minutter senere hvis du kun har hånd­bagage med. Rejser du lidt tungere, skal du smide din taske i et bag drop, og så må du påregne et par minutter ekstra,” fortæller Søren Hedegaard Nielsen. Swift deler dog bag drop med resten af lufthavnen, så risikoen for at rende ind i en af de frygtede lufthavnskøer er altså fortsat til stede.

swift3_cph.jpg

Seks millioner årligt

Den nye terminal skal lokke flere lavprisselskaber til lufthavnen og dermed sikre flere destinationer til lavere priser. Der går dog lidt tid, før lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian kan rulle flyene ud til en af de seks gates i den nye terminal. Planen er at Swift skal stå klar når flyselskaberne skifter sommerens rejsemål ud med vinterens ditto sidst på efteråret.

På sigt forventer man at seks millioner rejsende årligt – omkring 25 procent af lufthavnens passagerer – vil flyve fra den nye terminal. Taget i betragtning at lavprisflyvninger forventes at udgøre halvdelen af europæisk flytrafik i 2015, kan det hurtigt blive aktuelt at udnytte kapaciteten på 12 millioner passagerer til fulde.

swift2_cph.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling