pixel

Ølbyen brygger på første akt

Stationsområdet på Carlsberg har fundet formgivere til sine huse og pladser.

kbh magasin

Fakta

Stationsområdet i Carlsberg Byen

Skal sammenbygges med den eksisterende fredede bygning De hængende haver på 7.500 m2 og desuden indeholde:

Undervisningsbyggeri (54.000 m2)
Tårnhus med boliger (12.000 m2)
Boliger i øvrigt (2.000 m2)
Butikker i stueetager (7.000 m2)
Erhverv (5.000 m2)
Parkeringskælder i to etager

Fakta

Status på Carlsberg Byen

Realdania og PFA har i 2011 købt ejerandele på henholdsvis 25 procent og 20 procent af den kommende Carlsberg By.

Carlsberg Ejendomme vil selv eje 25 procent, og mangler således stadig at finde investorer til de sidste 30 procent.

Det første hus på Carlsberg er solgt per 1. juli 2011. Køberen er Københavns Kommune, som indretter børnehaven Bag Elefanterne i den over 150 år gamle Bygning C.

Det har ikke været så konkret endnu, det der med udviklingen af en vaskeægte bydel på den gamle bryggerigrund mellem Valby og Vesterbro. Carlsberg Byen er stadig mest en ouverture af en masse kultur og midlertidige byrum, mens vi venter.

Men over sommeren er første akt af kæmpe-projektet begyndt at røre på sig, nemlig Stationsområdet ved hjørnet af Vigerselv Allé og Vesterfælledvej. Først blev et helt hold af hæderkronede arkitektfirmaer udvalgt til sammen at tegne Stationsområdets bygninger, og nu er der også valgt en vejledende udformning af Stationsområdets to pladser - udtænkt af to forholdsvis ukendte, unge tegnestuer.

Ankomst med vand og granit

Stationspladsen hedder byrummet, der skal ligge i direkte forlængelse af den kommende Carlsberg Station, der opføres til erstatning for Enghave Station. Pladsen bliver en ankomst til Carlsberg for forventet 20.000 daglige passagerer, og ambitionen er derfor at skabe et sted med sin egen karakter - ikke blot et rum, der skal passeres. Og den ambition skal opfyldes ud fra et oplæg fra Masu Planning, der har en varieret granitbelægning og et stort vandspejl som bærende elementer.

carlsberg_stationspladsen2.jpg

Belægningen skal med varierende mønstre og farver udpege pladsens naturlige bevægelseslinjer, for at undgå et clash mellem gående og cyklister - trædesporene er så at sige trådt på forhånd. Vandspejlet skal, udover at være pænt at se på, dække nedgangene til cykel- og parkeringskældre, så de ikke skaber store huller på pladsen.

Uni-liv under ståltag

Stationsområdets andet store byrum bliver Campuspladsen, der skal omgives af de bygninger, hvor Professionshøjskolen UCC planlægger at samle sine mere end 10.000 primært lærer- og pædagogstuderende. Campuspladsen skal både fungere som UCC’s store uderum og være en naturlig del af det daglige liv på resten af Carlsberg.

carlsberg_campuspladsen.jpg

Den udfordring er tegnestuen WAW udset til at løse, med en lang række kvadrater i forskellige størrelser og højder, tilsat blødt udformede overdækninger i rustfrit stål. De blanke pavilloner skal både give levende lysrefleksioner og skabe små opholdsrum beskyttet mod nedstirring fra de omkringliggende bygninger.

Ind i huset, ud i byen

Foruden det store campus-byggeri og S-togsstationen, indebærer planerne for det cirka 80.000 kvadratmeter store stationsområde også et 100 meter højt boligtårn, butikker, cafeeer og et varehus.

Som for hele Carlsberg Byen står mangfoldighed og pulserende liv højt på prioriteringslisten for Stationsområdet, der bliver en slags hovedindgang og kantzone ud mod resten af København.

Opgaven med at skabe bygninger, der både tænker bylivet ind i husene, og husenes liv ud i byrummet, er blevet lagt i hænderne på et arkitektteam bestående af Vilhelm Lauritzen Architects, Christensen & Co Arkitekter, COBE, EFFEKT og Nord Architects.

carlsberg_stationsomraadet_02.jpg

Læs mere om masterplanen for Carlsberg Byen i denne KBH-artikel fra september 2009

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Valby
Et indendørs mødested for både voksne og børn — dét mangler i mange af Københavns bydele, mener SquareOne Arkitekter.
læservision
Valby
Klubber og foreninger i Valby Idrætspark har en ambitiøs vision om at lave området til en hel idrætsby.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Indre By
De 12-20 årige vil have en by med bedre luft, sikrere veje og mere plads til gode byrum. Start med at lukke for biler på Vester Voldgade, siger de.