Nyt Palads: Bygningen skrumper og bliver hotel
Det nye Palads bliver 43 procent mindre end først ønsket — Nu kan byggeprojektet omsider gå videre til politisk behandling.
Den velkendte arkitekt Bjarke Ingels ville i 2020 rive hele Palads ned og bygge en ny glas- og stålkolos.
Men så satte de Konservative foden ned, og det samme gjorde mange af de københavnere, som sluttede sig til en “Bevar Palads”-gruppe på Facebook.
Sådan begyndte et langstrakt drama om byens måske mest kulørte facade.
Men nu nærmer skæbnen for biografbygningen sig en endelig afgørelseafgjort. Nordisk Film har efter to års tænkepause afleveret et nyt forslag, hvor den nye Paladsbygning bevarer mindst 90 procent af sin facade.
Dermed er den totale forvandling af det mere end 100 år gamle biografmekka rykket et stort skridt nærmere.
"Klassisk Palads" godkendt, men ...
Sidst vi så et konkret udspil til det nye Palads var for præcis to år siden — i september 2023.
Tegnestuen Cobe fremlagde her en justeret udgave af det såkaldte Forslag A — "Klassiske Palads" — som var udvalgt i et felt af tre nye forslag.
Bygningen blev politisk godkendt som udgangspunkt for den 'startredegørelse', der skal sætte gang i det konkrete arbejde, men med besked fra rådhuset om, at der skulle foretages nogle ændringer — blandt andet af højden.
Og nu har Nordisk Film Biografer og Cobe efter to års travlhed ved tegnebrættet præsenteret en ny vision: Byggeriet er blevet lavere, kontorene udskiftet med et hotel, og 90 procent af den kulørte er nu facade bevaret.
Direktør i Nordisk Film Biografer, Asger Flygare Bech-Thomsen, siger, at projektet både imødekommer de politiske krav og sikrer Palads’ særpræg for fremtidens biografgæster.
Mindre, lavere, mellemrum
"Klassiske Palads" er i version 2025 skrumpet fra oprindeligt 40 meters højde til nu blot 30. Det er halvdelen af naboen Axel Towers på den anden side af Axeltorv.
Man vil nu også bevare mindst 90% af den oprindelige facade og samtidig droppe en stor del af det kælderanlæg, der tidligere var udset til at rumme biografsalene.
Nu lyder planen, at det nye Palads vil rumme fire sale under jorden — og fire over.
Det øverste af bygningen er også trukket lidt tilbage, så det i højere grad ser ud som om, at det "det nye Palads" vokser op af det gamle.
Dét greb betyder også, at det glasoverdækkede "mellemrum" mellem den gamle facade og den nye bygning bagved er tilbage i projektet og udset til at være et glasoverdækket rum på grænsen mellem "ude" og "inde".
Mellemrummet var ellers forsvundet i 2023-udspillet, hvor den nye bygning inde bag den gamle facade strakte sig så bredt som muligt.
Samlet set betyder øvelsen, at projektet er reduceret med 11.100 m2 — svarende til hele 43% i forhold til planerne som de så ud for to år siden.
Hotel, ikke Folkets Hus
Ét af kritikpunkterne af både 2020 og 2023-planerne var, at bygningen ud over biograf skulle rumme kontorlokaler.
Dem er der nok af i Indre By, lød protesterne, der i stedet ville have mere livgivende aktiviteter i det nye Palads.
Nordisk Films nyeste udspil går dog ikke på at lave et slags 'Folkets Hus' inde bag den gamle facade, sådan som det har været foreslået.
Biografirmaet vil i stedet indrette et hotel, som man mener kan gøre Palads til et "endnu stærkere samlingspunkt i en bydel, hvor kultur, underholdning og byliv allerede mødes", som det hedder i forbindelse med lanceringen af det nye udspil.
Men er Palads så stadig Palads?
For de ivrigste Gernes-fortalere vil 90 procent af facaden nok føles som 10 procent for lidt. For modernister vil løsningen formentlig blive stemplet som et nostalgisk kompromis — eller et postmoderne mareridt.
Næste skridt bliver, at lokalplanen for byggeriet blider lavet færdig, og derefter vil den komme i høring.
Her får borgere, naboer og organisationer otte uger til at give deres mening til kende, før der måske laves flere justeringer, inden politikerne stemmer om sagen.
Byggeriet kan muligvis allerede begynde i 2026, hvorefter Axeltorv vil blive byggeplads i flere år.
Palads er fra stumfilmens æra
Da Palads slog dørene op i 1918, var det ikke bare endnu en biograf — men et tempel for film i biografernes barndom.
Arkitekt Andreas Clemmensen havde tegnet en monumental bygning i nyklassicistisk stil, rejst på grunden, hvor Københavns gamle hovedbanegård netop var revet ned.
Indvendigt bød bygningen på én stor sal med plads til næsten 2.000 publikummer og et orgel, der kunne ledsage stumfilmene. Til sammenligning er der i dag kun plads til 1.000 gæster i Imperial, Danmarks største biografsal.
Med sin pompøse facade og sit royale navn skulle Palads signalere, at filmkunsten nu havde fået sin egen kulturbygning på linje med teatrets.
Siden blev huset ombygget flere gange — i takt med at filmbranchen ændrede sig.
I 1978 fandt den mest radikale ombygning sted: Palads blev opdelt i 17 sale og kunne derefter kalde sig Nordeuropas største biografkompleks.
Men det var også begyndelsen på den labyrintiske indretning med små sale, som mange biografgæster senere har bandet over, når de skulle finde vej til sal 11 eller 14.
Pastelfarver splittede københavnerne
I 1980’erne var den funklende hvide facade blevet lidt træt og gråmeleret — lige indtil kunstneren Poul Gernes i 1989 fandt malerrullerne frem.
Han forvandlede bygningen til et orgie af fersken, mint, lyserød og himmelblå.
Pastelfarverne delte københavnerne i to — nogle mente, at Palads lyste byen op, mens andre hvislende kaldte det “tivolisering”.
Siden har farverne dog været den mest definerende del af Palads’ identitet.
Ejeren, Nordisk Film Biografer, har siden 2017 ønsket en helt ny bygning, fordi huset i sin nuværende form ikke kan rumme en moderne biograf.
I 2020 kom Bjarke Ingels Group, bedre kendt som BIG, med et bud, bestilt af biografmastodonten.
Hele bygningen skulle rives ned og erstattes af en ny i stål og glas med kontorlokaler ovenpå en underjordisk biograf. Palads ville altså for så vidt ophøre med at være biograf — og det nye kontorbyggeri skulle være en indtægstkilde for biograffirmaet.
Kritikere haglede dog projektet ned: For massivt, for lidt Palads og frem for alt — et alt for definitivt farvel til Gernes’ pasteller, mente nogen.
Projektet blev droppet i 2022. I stedet overtog tegnestuen Cobe opgaven og fremlagde tre alternativer, hvoraf “Klassisk Palads” hurtigt blev politikernes — og Magasinet KBHs læseres — favorit.
Her skulle bygningen ganske vist også rives ned, men dele af den gamle facade ville blive bevaret eller genskabt.
Bag skallen skulle en ny kontorbygning rejse sig til næsten 40 meters højde og underjordiske biografsale graves helt ned i 25 meters dybde.
Borgerrepræsentationen blev præsenteret for modellen i 2023, men var ikke tilfredse. For højt, for stort, for mange kontorer — og for lidt af den oprindelige facade bevaret, lød meldingen.
Og nu er vi altså — indtil videre — endt med en justeret version, der måske kan lande som et acceptabelt kompromis.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!