pixel

Flyt Hammerichs­gade hen over Vesterport Banegrav

Bruger af CityChange har en idé, der kan overdække banegraven og tilgodese både det grønne, bilglade politikere og Palads-ejere.

vesterport banegrav overdækning hammerichasgade cykelgade

STEM

Denne vision har modtaget 87 % positive stemmer
Stemmer i alt 61

Kort
Vesterport Banegrav

Fjern nuværende Hammerichsgade langs banegraven og forbind den i stedet fra lysreguleringen ved Axeltorv til lysreguleringen ved Staunings Plads.

Sådan lyder den simple løsning på et komplekst problem — tænkt af Søren Lütken, der har afleveret sit forslag i Magasinet KBHs søsterprojekt: app'en CityChange.

Forslaget lægger sig i kølvandet på et københavnsk hovedbrud der har rumsteret i omkring 100 år — og med fornyet styrke de seneste ni: Kunne man ikke bruge den plads, som den åbne Vesterport Banegrav optager, lidt bedre?

Tilbage i 2015 blev der afsat kommunale kroner til en undersøgelse af en overdækning af banegraven — som der dog ikke kom meget ud af.

I 2017 kom der en del flere penge bag drømmene, da et konsortium med private investorer, DSB Ejendomme og Nordisk Film Biografer ville overdække hele banegraven for at bygge blandt andet boliger, hotel, kontorer og en ny Palads-biograf ovenpå.

Siden fulgte dog knap fire år med politiske benspænd, og til sidst faldt det hele på jorden i 2020.

Årsagen? At Socialdemokratiet og Enhedslisten med det snævrest mulige flertal gik imod, at Hammerichsgade blev indsnævret, eller at den helt blev lukket for biltrafik og blev lavet til en cykelgade.

Hammerichsgade er den gade, der løber langs hele den indre side af banegraven og også passerer tæt forbi Palads' bagside.

Grønt + veje + regning betalt?

Og det er her, at Søren Lütkens forslag i CityChange kommer ind.

Lütken forslår nemlig en både-og løsning: Luk ikke Hammerichsgade, men flyt den, så den løber ind over den i dag åbne banegrav. Og før også Kampmannsgade henover banegraven og frem til H.C. Andersens Boulevard.

hammerichsgade flytning efter
hammerichsgade flytning før

Dermed opretholdes alle vejforbindelser, men der opstår stadig et nyt friareal, som Lütken foreslår ændret til et grønt område.

Godt 200 meter af den i dag bildominerede Vester Farimagsgade inddrages også og bliver en del af det grønne område.

Og regningen?

Dén foreslår Lütken, at Nordisk Film Biografer kan betale. I hvert fald en del af den. 

Hvis Københavns Kommune giver biograf-giganten råderet over en del af det nyskabte areal, vil de kunne opføre et større Palads-byggeri, som de kan tjene flere penge på, end hvis de — som nu — er begrænsede til det fodaftryk, som dagens Palads har.

En krølle ved forslaget er, at overdækningen af banegraven formentlig vil være billigere og nemmere at genemføre, hvis den "kun" skal kunne bære vej, biler og en lille park — og ikke flere, store nybyggerier, som det er tilfældet, hvis man vil bygge ovenpå den.

Er det hele en god idé?

Stem selv øverst her på siden — og ikke mindst på CityChange hvor byens beboere anmelder byrum og stiller forslag, som andre kan kommentere og stemme på:

Direkte link til forslaget om Hammerichsgade
Åbner i CityChange app'en hvis du har den installeret på din telefon. Hvis ikke, tages du i stedet til en info-side med et link til at downloade app'en.

 

citychange logo

Forslag I nærheden

Hvad er dette?

Mest læste

Gode visioner
Er du registreret bruger på Magasinet KBH kan du sætte dit præg på København. Stem visioner op og ned … eller vis din egen frem
Ikon læs mere

relaterede
visioner

relaterede
artikler

seneste
visioner

Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling