pixel

Idé: Lad Palads stå som en tom skal og læg biograf under jorden

Interiøret pillet ud, biografen under jorden og nye nattogs-perroner. Bortset fra facaden laves alt om i vinderforslag til Palads' fremtid.

Model, Palads, Copenhagen Contemporary

Nogle hader den. Andre elsker den. Enkelte hadede den, indtil den blev truet, og så forsvarede de den.

Få bygninger i byen har gennem årene skabt mere debat end Palads — Nordisk Film Biografers pastelfarvede biografhus ved Axeltorv, der oprindeligt blev opført i 1918, men først i 1989 fik den farverige facadeudsmykning af kunstneren Poul Gernes, den i dag er kendt for.

Tidligere var Palads hvid.

For Nordisk Film Biografer er pladsen dog blevet for trang, indretningen utidssvarende og driften for dyr. Derfor har den ene idé afløst den næste til, hvad der i stedet kunne være på pladsen ved Axeltorv. Og nu er debatten udvidet med et nyt bud fra ringhjørnet.

Denne gang dog ikke fra Nordisk Film eller Københavns Kommune.

Åben konkurrence

Kunstinstitutionen Copenhagen Contemporary har nemlig sammen med Gernes-fonden — hvis rigtige (og lange) navn er "Klare Karolines Fond Stiftet af Aase & Poul Gernes" — indbudt til en åben idé-konkurrence som netop er afsluttet.

Konkurrencen skulle komme med bud på en løsning for et fremtidigt Palads, der ikke betød en nedrivning.

Eneste to kriterier for konkurrencen var, at Poul Gernes' omdiskuterede facade skulle bevares, samt at "morgendagens biograf" indtænkes i det nye byggeri, som det hed i oplægget.

Når man læser konkurrence-beskrivelsen, fornemmer man da også, at initiativet er et slags modsvar til Nordisk Film Biografers planer om helt at skille sig af med den gamle bygning.

Biograf-mastodonten har været ude med flere bud på at rive ned og bygge nyt:

Først i et stort byudviklingsprojekt med DSB Ejendomme i 2017, der omfattede banegravene ved Vesterport Station — og siden i 2020, hvor et Bjarke Ingels-tegnet, terrasse-opdelt kontorhøjhus skulle erstatte bygningen.

Dét var et projekt, der vakte stor debat — også her på siden, hvor både læsere, politikere og vores ansvarlige redaktør gav det ord med på vejen.

Alt ændres — på nær facaden

Vinderforslaget 'Farvernes Palads — Folkets Palads' er tegnet af et team bestående af de to tegnestuer DSA Ark Studio og Knud Aarup Kappel samt kunstnergruppen AVPD og mag.art Olivia Toftum.

Sammen foreslår holdet en bygning, hvor hele interiøret er pillet ud og kun den farverige facade står tilbage over jorden.

Hvor der før var billetfoyer, biografsal og popcornmaskiner, vil der i stedet være et overdækket byrum, der kun i omridset vidner om fortiden. Bygningens rå betonstruktur er indvendigt opdelt af bevægelige gardiner, mens taget erstattes af et i glas, så der kommer lys ned i det indendørs byrum.

Det åbne rum vil være et fleksibelt og kun løst defineret lokale med et robust betongulv som en forlængelse af det udendørs rum — i læ for det lumske nordiske vejr.

Således foreslår vinderne, at rummet skiftevis kan indrettes til alt fra loppemarked, hesteridning og fodbold — og endda fyldes op med vand og bruges til sejlads.

På den måde håber arkitekterne at sende en kommentar om vigtigheden i at bevare det skæve og anderledes ved byen uden at gå på kompromis med et reelt behov for forandring — noget som dommerkomitéen netop roser projektet for:

»Projektet favner med stor overbevisning det tilstedeværende behov for biografvirksomhed og giver i tilgift et attraktivt byrum tilbage til byens borgere, alt imens respekten for Poul Gernes’ kunstneriske udsmykning af Palads Teatret er til stede,« lyder det blandt andet.

Plot-twist

I bygningens hjørne mod Axeltorv markerer en café og en nedsænket cirkel indgangen til det nybyggeri der også er en central del af projektet: De nye biografsale til en nyt Palads — under jorden.

Den tænkte, underjordiske biograf skal som resten af bygningen være fleksibelt indrettet for at være klar til fremtidens teknologiske udvikling på underholdnings-fronten.

Nede i den nye biograf vil gæsterne gennem store glaspartier kunne lure på togene, der buldrer afsted ved Vesterport Station som i dette forslag ikke overdækkes, som det var tilfældet med Nordisk Films og DSB Ejendommes forslag fra 2017.

Og netop her er biografens plot-twist:

Som en reference til områdets historiske betydning som stedet hvor byens 2. hovedbanegård lå, foreslår vinderne af konkurrencen at opføre nye, underjordiske togperroner, hvor pendlere i en forestillet fremtid kan køre med nattog til Europas storbyer. Og som biografgæsterne altså kan kigge på gennem glasvæggene i den store, nedsænkede cirkel i Axeltorv.

Rundt om bygningen foreslås en ny grusplads med træer, der harmonerer med facadens farver — samt runde betonopbjekter i forskellige størrelser, der kan bruges til scener, udstillingsplatforme eller bassiner.

Forslaget og konkurrencen er udelukkende idébaseret, men er tiltænkt som inspiration til Københavns Kommune og nok særligt Nordisk Film Biografer, der i kulisserne utvivlsomt arbejder videre med, hvad man dog skal gøre med Palads.

Er man interesseret i at se nærmere på projektet og de andre indkommende forslag, som ikke vandt, kan man frem til den 24. oktober besøge udstillingen København, Kærlighed og Candy-floss i Copenhagen Contemporarys lokaler på Refshaleøen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Skal banegraven ved Vesterport tilbygges med højhuse? Den gamle idé er tilbage på dagsordenen med et nyt forslag, der også river Palads-biografen ned.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling