Kommunal P-forvirring breder sig til Kalvebod Brygge
KBH+ | Når hullet mellem Ikea og Cabinn skal udfyldes af et nyt TV- og filmhus, ønsker et politisk flertal, at der kun stilles krav om et minimalt antal P-pladser.
Man kan hurtigt blive rundtosset, hvis man forsøger at finde ud af, hvilken retning København egentlig er på vej i, når det gælder parkeringspladser: Skal vi have flere eller færre?
Det ene øjeblik beslutter politikerne at nedlægge 600 af de 1.050 parkeringspladser i Middelalderbyen
Og i næste øjeblik beslutter de at bruge 10 millioner skattekroner om året på at leje 2.100 p-pladser i private anlæg de næste fire år.
Men nu svinger pendulet tilsyneladende igen en lille smule i retning af mindre parkering.
Nej tak til p-kælder
Som vi tidligere har beskrevet, er Cabinn-stifteren Niels Fennet godt på vej med sine planer om at opføre et TV- og filmhus samt hotel, der skal udfylde hullet i husrækken med Cabinn og Ikea på Kalvebod Brygge.
Men da de 11 politikere i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg sidste forår skulle tage stilling til den lokalplan, der sætter rammerne for projektet, besluttede et flertal, at der ikke skal anlægges P-pladser ud over de absolut påkrævede.
Og forleden blev dén beslutning stadfæstet af det magtfulde Økonomiudvalg, hvor blandt andre alle byens borgmestre sidder.
Dét skete på trods af, at bygherren selv ønsker, at byggeriet skal udstyres med en P-kælder med plads til godt 100 biler.
Og ligeledes på trods af at nabovirksomheden Ikea også har udtrykt ønske om, at projektet følger den gængse parkeringsnorm, fordi man fra møbelforretningens side frygter, at presset på områdets eksisterende P-pladser vil stige i de kommende år.
Flere af rådhusets partier var da også imod, da beslutningen om ikke at etablere P-pladser ved film- og TV-huset blev taget.
Det gjaldt de normalt parkeringsglade Venstre og Konservative.
Og det gjaldt også Socialdemokratiet, der trods udmeldinger op til seneste kommunalvalg om at ville nedlægge tusinder af P-pladser, som regel stemmer imod forslag om mindre parkering i byen — og nogen gange tager initiativ til at der kommer flere af dem.
Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet havde dog stemmer nok til at vedtage forslaget om minimal parkering på Kalvebod Brygge.
Mulighed for minimum
Normalt skal nybyggerier i København følge en 'parkeringsnorm', der fastlægger, hvor mange P-pladser der skal anlægges pr. bygget kvadratmeter.
Normerne fastsættes i den såkaldte 'Kommuneplan', der opdateres hvert 4. år.
Ved at benytte sig af en særlig regel om 'minimumsparkering' kunne kommunen dog indtil for nylig fravige de normale regler og nøjes med at stille krav om, at der bliver anlagt et lille antal pladser til handicappede og til afsætning. Og ikke andet.
Denne mulighed for minimal parkering blev indført tilbage i 2020 af det snævrest mulige poltiske flertal — bestående af Enhedslisten, Alternative, Radikale Venstre, SF og Dansk Folkeparti. Også dengang stemte Venstre, Konservative og Socialdemokratiet imod.
Idéen var, at minimumsreglen kunne anvendes, når et byggeprojekt ligger i et område, der for eksempel er godt betjent af offentlig transport, eller hvor der i forvejen er et stort udbud af P-pladser.
Begge dele må siges at gøre sig gældende ved Kalvebod Brygge, hvor der er både S-tog og metro i umiddelbart nærhed, samt et stort P-anlæg ved Fisketorvet og et mindre under Ikea.
I den nyeste kommuneplan — der blev vedtaget her i december 2024 — trak politikerne dog i den modsatte retning.
Nu kan man ikke længere bruge minimumsreglen der resulterer i tæt på nul parkering. I dag kan man kun nedsætte antallet af P-pladser med op til 20%, hvis man mener, at der ikke er behov for så meget parkering, som normen ellers kræver.
Og fordi minimumsreglen nu ikke længere eksisterer, kom sagen ved Kalvebod Brygge op igen tidligere på ugen.
Brugen af reglen overlevede dog altså den politiske behandling. Ved at lave et såkaldt 'tillæg' til kommuneplanen — som kan indeholde undtagelser fra den — holdt et flertal af politikerne fast i, at der ikke skal være parkering ved det kommende byggeri ved Kalvebod Brygge.
Men man er tilgivet, hvis man (også) har svært ved at følge med i, hvorhen de politiske parkerings-vinde egentlig blæser.
Parkstrøg fuldendes
Det planlagte TV- og filmhus — kaldet Copenhagen TV & Movie Center (CTMC) — skal som sagt udfylde det hul i husrækken langs Kalvebod Brygge, som opstod, da Ikea i sin tid besluttede at nedskaleret sit planlagte varehus.
Dermed vil bygningen også udfylde ‘the missing link’ i det såkaldte 'grønne parkstrøg' der efter planen skal løbe over og mellem bygningerne langs Kalvebod Brygge — hele vejen fra SEB-bygningen i øst til Nexus CPH-komplekset i vest.
Rosinen i parkstrøgets pølseende bliver et parkområde nær indkørslen til Jernbanebyen, som efter planen vil være færdiganlagt til foråret.
Det cirka 16.000 kvadratmeter store CTMC-byggeri skal blandt andet rumme 270 hotelværelser, kontorer, mødelokaler og produktionsfaciliteter for film- og tv-industrien.
Byggeriet skal også have en stribe udadvendte faciliteter som en eventsal, en åben stueetage med blandt andet en café — og et museum for dansk film gennem 100 år.
Få adgang som plus-medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer