pixel

Træg tunnel

Den skal befri København for tung trafik, men kører byens længe varslede havnetunnel i ring? KBH har gravet efter svar – og københavnerne kan godt væbne sig med tålmodighed.

kbh magasin

Fakta

Havnetunnel
Havnetunnellen har været på tegne­brættet siden 2005.

Der har indtil videre været arbejdet med en ca. 12 km lang tunnel med 4-6 vejbaner.

Man regner med ca. 70.000 biler i døgnet.

Mens muldvarpene i svanemøllekvarterets baghaver har gravet tunneler i mange år, har politikerne endnu kun diskuteret områdets rolle for byens havnetunnel.

Og selv om der stadig er mange muldvarpegenerationer til havnetunnellen kan blive virkelighed, er der lys at skimte. Nu bliver der nemlig sat gang i en statssponsoreret undersøgelse af projektet.

Og det er et gevaldigt skridt på vejen for projektet der skiftevis har pendlet mellem skuffen og skrivebordet.

Målet med tunnellen er at lede den tunge trafik under byen i stedet for gennem den og lette trafikken til udviklingsområderne nordøst og sydøst for København.

top02.jpg

Frem mod 2011 skal det undersøges hvor og hvordan havnetunnellen kan bygges. Det har der nu allerede været en del bud på, men Transportministeriet vil åbne for alternativer når det sammen med Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Københavns Kommune kaster sig over det infrastrukturelle puslespil.

Uanset hvad, står det dog fast at Nordhavnen kommer til at spille en central rolle i spillet om havnetunnelen.

I forlængelse af forliget der blev indgået om den nye Metro Cityring, blev det aftalt at Københavns Kommune skal anlægge en vejforbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavnsområdet.

Og med mindre tunnellen skal bugte sig som en anden formel 1-bane, kommer den højst sandsynligt til at gå lige gennem Svanemøllekvarteret.

Nyt-byrum-2-kopi.jpg

Tunnelglade københavnere må nu hellere indtage en komfortabel venteposition. For når analysen først ligger klar i 2011, skal den vurderes af politikerne som så skal tage stilling til det videre forløb frem mod 2013. Heriblandt havnetunnelens finansiering – og der skilter det politiske vejnet jo ofte i ret forskellige retninger.

Kort_havnetunnel_web.jpg

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling