pixel

Træg tunnel

Den skal befri København for tung trafik, men kører byens længe varslede havnetunnel i ring? KBH har gravet efter svar – og københavnerne kan godt væbne sig med tålmodighed.

kbh magasin

Fakta

Havnetunnel
Havnetunnellen har været på tegne­brættet siden 2005.

Der har indtil videre været arbejdet med en ca. 12 km lang tunnel med 4-6 vejbaner.

Man regner med ca. 70.000 biler i døgnet.

Mens muldvarpene i svanemøllekvarterets baghaver har gravet tunneler i mange år, har politikerne endnu kun diskuteret områdets rolle for byens havnetunnel.

Og selv om der stadig er mange muldvarpegenerationer til havnetunnellen kan blive virkelighed, er der lys at skimte. Nu bliver der nemlig sat gang i en statssponsoreret undersøgelse af projektet.

Og det er et gevaldigt skridt på vejen for projektet der skiftevis har pendlet mellem skuffen og skrivebordet.

Målet med tunnellen er at lede den tunge trafik under byen i stedet for gennem den og lette trafikken til udviklingsområderne nordøst og sydøst for København.

top02.jpg

Frem mod 2011 skal det undersøges hvor og hvordan havnetunnellen kan bygges. Det har der nu allerede været en del bud på, men Transportministeriet vil åbne for alternativer når det sammen med Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Københavns Kommune kaster sig over det infrastrukturelle puslespil.

Uanset hvad, står det dog fast at Nordhavnen kommer til at spille en central rolle i spillet om havnetunnelen.

I forlængelse af forliget der blev indgået om den nye Metro Cityring, blev det aftalt at Københavns Kommune skal anlægge en vejforbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavnsområdet.

Og med mindre tunnellen skal bugte sig som en anden formel 1-bane, kommer den højst sandsynligt til at gå lige gennem Svanemøllekvarteret.

Nyt-byrum-2-kopi.jpg

Tunnelglade københavnere må nu hellere indtage en komfortabel venteposition. For når analysen først ligger klar i 2011, skal den vurderes af politikerne som så skal tage stilling til det videre forløb frem mod 2013. Heriblandt havnetunnelens finansiering – og der skilter det politiske vejnet jo ofte i ret forskellige retninger.

Kort_havnetunnel_web.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Nordhavn
Men cykel- og gangforbindelse er droppet, og Svanemølle­havnen splittes op i to mens stort byggeri står på

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Stormflodssikring, infrastruktur og byudvikling tænkt sammen til den manglende brik i et sammenbundet København.
læservision
København
En grøn boulevard gennem København og over en biltunnel hele vejen fra Nordvest til Amager.

seneste
byens rum