pixel

Strandboulevardens fornyelse endelig på vej

Omfattende omdannelse på Østerbro har været længe undervejs — men nye byrum og bedre fjernelse af regnvand nærmer sig mållinjen.

strandboulevarden visualisering

I mere end 20 år har østerbroerne tålmodigt ventet på, at Strandboulevarden skulle forvandles — fra op til 6-sporet trafikeret gennemfartsvej til en grøn boulevard, der både kan rumme regnvand, grønne løsninger og bedre cykelstier.

Og tålmodigheden ser endelig ud til snart at blive belønnet.

Går alt efter planen — som har været kompliceret at udarbejde — finder Københavns Kommune en entreprenør til at gennemføre projektet i løbet af i år, så projektet kan gå i gang næste år.

Og det bliver en ret markant omdannelse, der kommer til at ske. Den nordlige del af Strandboulevarden får mindre plads til biltrafikken, og samtidig vil der blive skabt nye rum til både ophold og til det grønne.

Projektetet koncentrerer sig om strækningen fra Nordre Frihavnsgade frem til Løgstørgade — der hvor Strandboulevarden knækker knap 90 grader.

På denne strækning bliver den to-sporede vej i retning mod Jagtvej helt nedlagt, for i stedet at blive erstattet af en langstrakt, grøn kile med fire nye, små byrumspladser.

De fire pladser skal invitere til ophold og vil være omgivet af frodig beplantning og "sanselige oplevelser".

Blomstrende æbletræer

Fremtidens biltrafik bliver således én-sporet i begge retninger, og samles på den side af midterrabatten, der ikke bliver omdannet til grønt område.

Midterrabatten er i dag allerede grøn i form af en græsplæne og to rækker træer. Den gode plads her midt på gaden er arven fra den sporvognslinje, der blev nedlagt i 1966.

Fordi der nu skal graves ud for at gøre plads til nye regnvandsmagasiner under vejniveau, må en del af træerne dog vige, når projektet sættes i gang.

I alt 47 træer vil blive fældet, men til gengæld plantes hele 118 nye af mange forskellige sorter: løn, eg, hæg, paradisæble og bærmispel.

Ved de nye opholdszoner kommer æbletræer med spiselige sorter — og her vil der også blive plantet græs, urter og blomsterløg.

Planterne er udvalgt for at skabe både variation og biodiversitet — og for at gøre boulevarden til et sted, der dufter, blomstrer og summer fra forår til efterår.

Synergiprojekt

Det er dog faktisk ikke det grønne og det rekreative, der har været kerneargumentet for endelig at begrønne Strandboulevarden.

Forskønnelsen er en kærkommen udløber af et skybrudsprojekt, som kommunen vedtog tilbage i 2015 og som rent teknisk har været kompliceret at få udformet på — og især under — Strandboulevarden.

Derfor har planlægningsforløbet været langt.

Forsyningsselskabet HOFOR har allerede anlagt en skybrudstunnel, der skal føre regnvand under Strandboulevarden og videre ud i havnen​. Men under gadeniveau skal der også installeres magasiner til op mod 2 millioner liter vand — næsten så meget som i en olympisk swimmingpool — og dem har det ikke været nemt at finde plads til.

Magasinerne skal "holde på vandet" ved skybrud, så tunnellen, der skal lede det videre ud i havnen, kan følge med. 

De mange store ledninger i jorden — ikke mindst til vand, spildevand og fjernvarme — skal omlægges for at få plads til så meget vand.

Der er i dag over 500 punkter, hvor ledningerne krydser hinanden — og adskillige steder har det været uafklaret, hvordan ledningerne egentlig forløber. Blandt andet derfor har man lavet prøveopgravninger, der har været med til at forlænge hele processen.

Samtidig har der skullet tænkes en meget bred brandredningsvej ind langs de østlige facader, så brandvæsen og beredskab har den nødvendige plads, hvis det bliver nødvendigt.

Finansieringen ikke endelig afklaret

For at Strandboulevardens vognbaner kan indskrænkes, vil en del parkeringspladser blive nedlagt. Det er dog aftalt politisk, at samtlige 101 nedlagte parkeringspladser vil blive erstattet med et tilsvarende antal nye P-pladser i de sidegader, som boulevarden har.

Ud over at sikre mod oversvømmelser og skabe nye grønne byrum, kommer der også en ny cykelsti i den vestlige side af boulevarden — og både vejbaner og fortove vil blive genoprettet.

Skybrudssikringen og en større make-over af den centrale gade på Østerbro er således tænket sammen i ét, stort projekt. 

Men i takt med at projektet anlægsstart er udskudt, er prisen er også steget.

Seneste anlægsoverslag viser, at der er behov for at hæve det samlede budget for skybrudsprojektet med godt 22 millioner kroner, for at projektet kan realiseres. 

Dermed lyder det endelige overslag for hele projektet nu på 73,6 millioner kroner, der skal findes i fire forskellige pengekasser. Hvilket også har givet budgetmæssige udfordringer.

Her kommer der dog sandsynligvis en håndsrækning fra HOFOR Fjernvarme, der skal fjerne de fjernvarmekamre under gadeniveau, der i dag ikke længere er i brug. Dén øvelse skal samtidig være med til at skabe plads til de underjordiske vandmagasiner.

Da HOFOR vil foretage en stor del af det gravearbejde, som forvaltningens entreprenør ellers skulle have foretaget, kan Københavns Kommune spare penge ved ikke at skulle grave jord op og køre den væk.

Går alt efter planen, kan de sidste midler til projektet findes mod slutningen af året, så projektet kan sættes i gang i 2026 — og afsluttes i starten af 2029.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling